El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, ha manifestat avui que la digitalització es la via de negoci de futur per al sector de la música i ha explicat que les noves tecnologies ofereixen enormes possibilitats per a la singularització dels productes culturals catalans i fer-los atractius als mercats globals. El conseller ha fet aquestes declaracions aquest matí durant l’acte d’inauguració de les jornades Digital Music 2.0, organitzades per l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC).

Tresserras ha assenyalat que “hem d’estar disposats a un replantejament radical de tot” i ha afegit que “en una cultura com la nostra, hem de veure les noves tecnologies com una oportunitat per fer negoci i internacionalitzar-nos”. Segons el conseller, “si aconseguim trobar singularitat en els nostres productes culturals podrem tenir una potent indústria musical capaç de seduir mercats internacionals però també el propi mercat de proximitat”. El conseller ha definit la digitalització com a “creació artesanal, producció industrial, difusió global”.

El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació ha recordat que “amb la irrupció de les noves tecnologies desapareix el model d’indústries culturals nascut a finals del segle XIX i principis del XX, que va crear l’anomenada cultura de masses” i ha dit que “en aquell moment es va produir una revolució que va permetre explorar els límits dels llenguatges de la cultura tal i com s’havien concebut fins llavors i connectar-nos a la modernitat”.

Segons Tresserras, avui ens troben de nou en un procés de canvi a causa del fort impacte de la tecnologia en el món de la cultura. “El canvi tot just acaba de començar i les noves tecnologies ens permeten explorar de nou els límits dels llenguatges de la cultura. El sector de la música reuneix les característiques necessàries per estar al capdavant d’aquest procés i des de l’Administració vetllarem perquè sigui possible”, ha afirmat.

Democratització de la cultura

El conseller també considera que les noves tecnologies faciliten la democratització de la cultura, de la producció i del consum, i permeten explorar noves formes de negoci.

Finalment, el conseller ha dit que “tenim la necessitat de transformar la informació en coneixement. Aquesta és la clau de l’èxit de les nostres indústries culturals, és a dir, que a més de produir també ofereixin serveis de valor afegit”.

El conseller ha inaugurat les jornades Digital Music 2.0, acompanyat del director de l’Institut Català de les Indústries Culturals, Antoni Lladó. Les jornades, que se celebren a l’Auditori Winterthur de Barcelona, les clourà demà, a les 20 hores, el secretari de Cultura, Eduard Voltas.

Digital Music 2.0 s’adreça als professionals del sector musical, del sonor, del tecnològic o del màrqueting. La trobada inclou diverses conferències que analitzaran com incideixen les novetats tecnològiques en la indústria musical i oferiran diverses alternatives davant la davallada de les vendes dels suports físics. L’objectiu principal és establir, amb la participació de totes les parts implicades, un nou marc de referència per a la indústria musical i el futur d’aquest sector en el nou món digital.

Les sessions compten amb la participació de nombrosos professionals internacionals en representació d’empreses o agents de referència en l’àmbit de la comercialització de la música en l’entorn digital com ara The Orchard, la International Federation of the Phonographic Industry, MusicNet; eMusic, IMPALA, IMI Mobile o Last.fm. Digital Music 2.0 compta amb la col•laboració del Festival Primavera Sound i de la Fundació Barcelona Digital.

Barcelona, 30 de maig de 2007

Més informació: www.catalanarts.com/sde