- La modificació garanteix més marge perquè els ajuntaments puguin executar amb garanties els projectes de mitigació i adaptació al canvi climàtic finançats per la convocatòria 2023–2025
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha ampliat els terminis d’execució i de justificació previstos a la convocatòria de subvencions per als ens locals per impulsar actuacions de mitigació i adaptació al canvi climàtic en el període 2023, 2024 i 2025. En concret, la mesura es recull en una resolució que ha signat la consellera Sílvia Paneque, i que fixa un nou termini específic per a aquells ajuntaments que van rebre l’atorgament de l’ajut amb posterioritat al 21 de juny de 2024.
Allau de sol·licituds
La convocatòria inicial establia que les actuacions havien d’executar-se fins a l’1 de juliol de 2025 i justificar-se com a màxim el 30 d’agost del mateix any. Tanmateix, l’elevat volum de sol·licituds, i les successives ampliacions pressupostàries, que van permetre incorporar projectes inicialment desestimats per manca de crèdit, van comportar que diversos ajuntaments rebessin la resolució d’atorgament més tard que la resta. Això reduïa de manera significativa el temps disponible per executar els projectes.
Per garantir una igualtat de condicions entre tots els beneficiaris i assegurar que els ens locals disposen del temps necessari per desenvolupar les actuacions amb garanties, la modificació incorpora un nou paràgraf referits als ajuntaments que van rebre l’atorgament més tard, que disposaran d’un termini d’execució i de justificació fins al 31 de desembre de 2025.
Més de 80 MEUR atorgats
La línia d’ajuts, dotada inicialment amb 35 MEUR, i ampliada posteriorment amb 40 MEUR i amb 5,77 MEUR addicionals, és una de les més rellevants per reforçar l’acció climàtica local i ha permès finançar centenars de projectes municipals de transició energètica, mobilitat sostenible, renaturalització urbana, gestió hídrica i prevenció de riscos climàtics.
Precisament fa unes setmanes, durant la Cimera del Clima de les Nacions Unides (COP30), celebrada al Brasil, la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Sonsoles Letang, va anunciar que el Departament impulsarà una nova convocatòria d’ajuts dotada amb 15 MEUR, destinada als ens locals que vulguin desplegar projectes de mitigació i adaptació al canvi climàtic. Aquesta nova línia es preveu per als propers mesos i mantindrà el suport del Govern a l’acció climàtica de proximitat.




