- Entre els objectius d’aquest nou pla hi ha la voluntat d’arribar a materialitzar 600 projectes amb el suport del Govern amb un impacte associat de 45.000 llocs de treball a tot el territori
- Aquesta estratègia la continuarà liderant ACCIÓ (Empresa i Treball) i, per primera vegada, es configura com una agenda compartida amb totes les administracions, institucions i agents implicats
- L’estratègia també es marca l’objectiu que el 50% de la inversió i l’ocupació vinculades a aquests projectes es materialitzin més enllà de l’àrea metropolitana de Barcelona
Aquesta estratègia, que es basa en la col·laboració publicoprivada, es continuarà liderant des d’ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball.
Pel que fa als objectius, es fixa la voluntat d’arribar a materialitzar 600 projectes d’inversió amb el suport del Govern fins a l’any 2030, que generin una inversió de 6.000 milions d’euros (incloent-hi les reinversions de les filials d’empreses estrangeres presents al país) i permetin crear i mantenir 45.000 llocs de treball. Alhora, el Govern es marca també la fita d’arribar a les 10.000 filials estrangeres a Catalunya.
Es tracta d’un augment del 27% en nombre de projectes i de més del 60% en termes d’inversió i d’ocupació respecte als resultats del darrer quinquenni. En aquest sentit, per mitjà d’aquesta estratègia es vol aconseguir que:
- •Un 50% de la inversió captada sigui de tipus industrial.
- •El 75% dels projectes siguin neutres des del punt de vista climàtic.
- •El 50% de la inversió i l’ocupació es materialitzin fora de l’àrea metropolitana de Barcelona.
L’estratègia contribuirà també a aconseguir l’objectiu d’arribar a les 3.000 startups i scaleups, i que un 25% de les quals siguin deep tech.
Priorització geogràfica i sectorial
El nou pla s’articula al voltant de la priorització de mercats clau i també de sectors prioritaris. Així, d’una banda, es contemplen els Estats Units i la Xina, com a grans potències globals consolidades, mentre que també es pretén consolidar Alemanya, França, el Regne Unit, els Països Baixos i Bèlgica, com a potències europees. A més, es posarà focus també en el Japó, l’Índia i Corea del Sud, considerats mercats asiàtics estratègics.
Des d’un punt de vista sectorial, l’estratègia parteix de la voluntat de consolidar un model de país basat en la industrialització, la digitalització i la transició sostenible. D’aquesta manera, destaca com a prioritaris aquells sectors en què Catalunya és líder industrial (l’automoció i la mobilitat sostenible, l’alimentació, els semiconductors i la química), aquells que contribueixin a la digitalització de l’economia (tecnologies com la intel·ligència artificial, les TIC i la quàntica, a més d’indústries com la de l’espai, l’audiovisual i els videojocs); els vinculats a la salut i les ciències de la vida (medicaments crítics; les tecnologies sanitàries o la biomanufactura) i els que contribueixen a la sostenibilitat (les energies renovables, l’economia circular i la descarbonització).
Principals eixos de l’estratègia
L’estratègia es concreta en 25 actuacions específiques, entre les quals destaquen:
- El disseny d’un pla de promoció internacional de Catalunya.
- El desplegament de plans de captació sectorial.
- El reforçament i creació de nous International Desks per a mercats asiàtics estratègics.
- La retenció de les empreses estrangeres ja instal·lades a Catalunya.
- Detecció de demandes de sòl d’activitat econòmica i obtenció de noves superfícies de sòl industrial de grans dimensions.
- L’activació de sòls d’activitat econòmica i la creació d’un mapa de terrenys i edificis disponibles, en estreta col·laboració amb l’Incasòl.
- Coordinació d’implementació de les polítiques de transició energètica i impuls de projectes estratègics en el marc de la Comissió Interdepartamental de Transició Energètica.
- La facilitació de millores legislatives, tècniques i de procediments per afavorir les inversions.
- Impuls d’un servei de talent.
- La definició de serveis d’assessorament d’incentius i capital, així com el reforç de les línies ja existents per a l’atracció de projectes estratègics.
Balanç de captació d’inversió estrangera del Govern
La Generalitat de Catalunya va ser pionera, fa 40 anys, amb la creació d’ACCIÓ com la primera agència de captació d’inversió estrangera a Espanya i una de les primeres a Europa. Durant aquestes quatre dècades, ACCIÓ ha materialitzat més de 1.600 projectes d’inversió estrangera, amb una inversió total superior als 13.300 milions d’euros i la creació i manteniment de més de 95.000 llocs de treball. L’agència compta amb la unitat Catalonia Trade & Investment, l’àrea responsable de l’atracció i gestió d’aquests projectes, una estratègia que ha estat reconeguda internacionalment per publicacions de referència, com les del grup Financial Times.
Aquest passat 2024, l’agència ha assolit un nou rècord històric: per mitjà d’ACCIÓ, el Govern ha superat per primera vegada els 1.000 milions d’euros en inversió estrangera captada, un 19% més que l’any anterior i la xifra més alta de la sèrie històrica, que comença l’any 1985. Així, per cada euro de pressupost públic destinat a la captació d’inversió, n’han arribat 275 per part de companyies internacionals.
Aquestes inversions han permès crear i mantenir més de 8.000 llocs de treball, xifra que també suposa un rècord i que representa un augment del 44% respecte de l’any 2023. En concret, s’han materialitzat 106 projectes d’inversió d’empreses estrangeres. El darrer quinquenni, la inversió captada s’ha més que doblat, fins als 3.641 milions d’euros.




