- L’EAPC l’ofereix en detectar aquesta mancança en les converses amb el món local
- Les places previstes s’han hagut d’incrementar per la gran afluència d’inscripcions
- El Govern treballa per descentralitzar-los a Girona, Lleida i Tarragona
- El curs ha de permetre reduir els terminis de les tramitacions, fet que entronca amb l’estratègia de reforma de l’Administració que té en marxa el Govern
L’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) ha afegit al seu extens catàleg de formació un curs d’especialització en dret urbanístic que ha estat un èxit de participació ja que 35 funcionaris de diferents administracions l’han iniciat. El curs, de 90 hores lectives i que s’allargarà fins al mes de març, es va plantejar en detectar els responsables de l’Escola, en les seves converses amb els representants del món local, aquesta mancança. En aquest sentit, el director de la institució, Jaume Magre, ha afirmat que “tot el que fa aquest Govern té mirada local i, per això, quan es detecta una mancança es treballa per a posar-hi remei”.
Inicialment, el curs estava plantejat amb 30 places però l’allau d’inscripcions, més d’una cinquantena, va fer que s’hagués de fer un cribratge per currículum i que s’ampliessin les places a 35. En aquest sentit, Magre ha avançat que el Govern i l’Escola treballen per a descentralitzar el curs i que es pugui fer també a Girona, Tarragona i Lleida. En el cas de Girona ja s’ha tancat i es podria dur a terme el primer trimestre de l’any 2026. Els inscrits en aquesta primera edició son funcionaris de les administracions públiques catalanes, principalment de les àrees d’urbanisme, habitatge, medi ambient i mobilitat.
El curs pretén reforçar les capacitats tècniques i jurídiques dels funcionaris per garantir una planificació i gestió urbanística eficient. L’ordenació urbanística és un factor clau per al desenvolupament sostenible i equilibrat de les nostres ciutats i entorns. El dret urbanístic constitueix una eina fonamental per assegurar una correcta planificació, execució i control de l’ús del sòl, amb un impacte directe sobre l’activitat econòmica, la protecció ambiental i la qualitat de vida de la ciutadania, segons ha explicat la directora del curs, la professora titular de dret administratiu de la Universitat Autònoma de Barcelona Judith Gifreu.
En aquest sentit, la formació ofereix un enfocament rigorós i aplicat: sessions teòriques combinades amb l’estudi de casos reals, anàlisi de resolucions administratives i jurisprudència rellevant. Entre els temes tractats destaquen la tramitació de llicències, els instruments de planejament i gestió, l’expropiació forçosa, la responsabilitat patrimonial de l’Administració, l’urbanisme i l’energia renovable, i la disciplina urbanística, entre d’altres. Per tant, els objectius del curs són:
- Dotar els professionals de coneixements sòlids i eines pràctiques per intervenir amb seguretat i eficàcia en la planificació i gestió urbanística.
- Analitzar a fons els aspectes més controvertits en la pràctica quotidiana de les entitats locals (instruments de planejament i gestió, procediments administratius i jurídics).
- Especialitzar gestors públics de diferents perfils professionals —amb responsabilitat en urbanisme, habitatge, medi ambient, mobilitat— perquè puguin prendre decisions ben fonamentades i coordinades.
El personal docent —compost per arquitectes, advocats, economistes i magistrats de reconegut prestigi— aporta una visió pluridisciplinària que permet abordar la complexitat dels reptes territorials actuals. Aquesta formació es configura, a més, com una aposta estratègica: la necessitat de personal especialitzat en urbanisme i ordenació del territori és coherent amb les prioritats del Pla de Govern 2024‑2028, especialment en la línia de cohesió i reequilibri territorial i la transició energètica, ambiental i verda.
En el marc de la reforma de l’Administració
La iniciativa s’emmarca també en l’esforç més ampli de la Generalitat per reformar l’administració pública, reduir la burocràcia i evitar el col·lapse de tràmits. En aquest sentit, tant Magre com Gifreu defensen que el fet que les administracions catalanes, i sobretot les municipals, “comptin amb professionals més formats en aquest àmbit ajudarà a reduir els terminis de les tramitacions i els taps d’ampolla que hi ha actualment”. Recentment, el Govern ha aprovat un pla per simplificar més de 170 tràmits administratius i agilitzar l’activitat pública i el dimarts 2 de desembre va aprovar també la memòria preliminar de la llei que ha de permetre la simplificació de tràmits urbanístics i ambientals. Formar personal qualificat en dret urbanístic contribueix a aquest objectiu, perquè capacita els tècnics perquè apliquin la normativa amb criteri i eficàcia, afavorint una gestió territorial més àgil i segura.
Dades clau
90 hores lectives
35 inscrits




