event_note Nota de premsa

MILLORA DEL TRANSPORT PÚBLIC

Obre el nou punt d'atenció a la ciutadania de les obres de perllongament de l'L8 d'FGC, a Barcelona

L8 FGC Barcelona atenció ciutadana tuneladora{"uuid":"f9f12088-1c8c-4745-88fc-fc22e5aa73d6","name":"20251215_091410.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0"}
  1. L’espai està ubicat al recinte de l’Escola Industrial, amb accés des del carrer Rosselló, a prop de l’àmbit de la futura estació d’Hospital Clínic
  2. Comencen les tasques preparatòries per a reduir les afectacions a la mobilitat de la nova fase d’obres a les proximitats de la plaça d’Espanya que s’engegarà a partir d’aquest mes de gener

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha obert un nou punt d’atenció a la ciutadania sobre l’obra de perllongament de l’L8, a Barcelona. Aquest espai, que mostra continguts sobre aquesta important actuació de millora de la mobilitat que té en marxa la Generalitat, facilitarà informació sobre l’execució de les obres i permetrà recollir suggeriments del veïnat i la ciutadania en general. Està ubicat a l’edifici 22 “El Vagó” del recinte de l’Escola Industrial, amb accés des del carrer de Rosselló, molt proper a l’àmbit d’obra de la futura estació d’Hospital Clínic.


La Generalitat té en marxa les obres per a perllongar la línia d’FGC Llobregat-Anoia des de l’estació actual de plaça Espanya fins a connectar-la amb la línia del Vallès a l’àmbit de l’estació de Gràcia. Inclouen la construcció d’un nou tram de 4 quilòmetres i tres noves estacions: Hospital Clínic (intercanvi amb L5), Francesc


Macià (intercanvi amb tramvia) i Gràcia (FGC) i la remodelació de les estacions actuals de Plaça Espanya i de Gràcia. La inversió prevista és de més de 400 MEUR. Es preveu que el nou tram beneficiï 19,5 milions de persones usuàries cada any.



El Punt d’atenció a la ciutadaniareforçarà i complementaràel servei que ja s’ofereix mitjançant reunions veïnals, consultes telefòniques i atenció per correu electrònic. El recorregut del nou punt d’atenció ciutadana s’inicia des de l’exterior amb la disposició de tòtems i vinils a les finestres de l’edifici, que guien visualment el visitant cap a l’interior. Un cop a dins, mitjançant diversos recursos visuals, l’espai recull els principals àmbits d’interès per a la ciutadania:



  1. ØLa línia: es mostren els avantatges de la futura ampliació, que reforçarà el sistema de transport públic i proporcionarà més intermodalitat, alhora que promou un model de mobilitat més eficient i millora la qualitat de l’aire.


  1. ØLa infraestructura: s’explica quines actuacions s’estan duent a terme des d’un punt de vista tècnic: túnel i estacions i sortides d’emergència.


  1. ØL’obra: es descriuen les fases d’obra i s’exposen els principals aspectes tecnològics, de seguretat i eficiència. També les solucions constructives específiques per minimitzar les afectacions en superfície.


  1. ØEl territori: un vídeo mapatge mostrarà les actuacions sobre l’àmbit físic per on transcorre el perllongament.


  1. ØPersones: s’oferirà a les persones visitants un qüestionari, que permet copsar quina és la percepció veïnal sobre les obres.


En aquest espai, també es poden plantejar dubtes i presentar suggeriments sobre l’obra i el seu desenvolupament. L’horari d’atenció al públic és de dilluns a dijous, d'11 a 14 hores i de 15 a 17.30h; i el divendres, d'11 a 15 hores.


Nova fase de les obres


Pel que fa al desenvolupament de l’obra, aquesta setmana comencen els treballs preparatoris que permetran reduir les afectacions a la mobilitat de la nova fase d’obres de l’L8 a les proximitats de la plaça d’Espanya que s’iniciarà el gener vinent. Llavors, el Departament començarà, d’una banda, les tasques de cara al muntatge de la tuneladora del perllongament de l’L8 al pou d’atac de la Gran Via de les Corts Catalanes, entre Llança i Vilamarí. De l’altra, començarà l'excavació de la galeria de dimensions reduïdes entre la Gran Via i Diputació per la qual discorrerà la cinta que transportarà les terres extretes per la tuneladora des de l'extrem del pou d'atac al parc de Joan Miró.

Conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona, s’ha treballat per a minimitzar les afectacions a la mobilitat i a la ciutadania, de manera que els camions que evacuaran les terres extretes des del parc de Joan Miro hi accediran des del carrer de Tarragona, sense passar per davant de l’escola Joan Miró i l’institut Ernest Lluch.


En primer lloc, a partir del 12 de gener començaran els treballs per completar el tancament amb proteccions acústiques de la zona logística del parc Joan Miró, de manera que a partir d’aquest dia el carrer de la Diputació ja quedarà tallat entre Llança i Tarragona. El trànsit es podrà desviar pels carrers d’Entença i Calàbria cap a Aragó fins a Tarragona per poder arribar a la plaça d’Espanya. El veïnat i els vehicles d’emergència tindran l’accés garantit fins al carrer de Llança.


Per tal de garantir el mateix itinerari per les bicicletes i els VMP, a partir d’aquest dimecres a la nit començaran els treballs per habilitar un nou carril bici bidireccional en aquest tram de Llança entre Diputació i Gran Via, que seguirà per la terciana de muntanya de la Gran Via i la vorera del carrer de Tarragona fins a Diputació. D’aquesta manera, quedarà connectada la trama ciclista de Sants amb l’Eixample.


En segon lloc, a partir del 26 de geners'ampliarà l'ocupació a l'àmbit del pou d'atac, a la Gran Via amb el carrer de Vilamarí, de cara al muntatge de la tuneladora. En paral·lel a aquests treballs, es completarà la construcció de la nau acústica com a mesura de protecció durant l’excavació del túnel. Els treballs s’allargaran fins a l’estiu, quan està previst que la tuneladora comenci a excavar.


A partir del 26 de gener, doncs, el carrer de Vilamarí serà de gir obligatori cap a la Gran Via i no serà possible creuar-la. El tram del carrer de Vilamarí entre Sepúlveda i la Gran Via quedarà en atzucac i de doble sentit, permetent en tot moment l’accés del veïnat i els vehicles d’emergència.


El tall de Vilamarí també afectarà el carril bici bidireccional d’aquest carrer, que també quedarà tallat. Per aquest motiu, es recomanen els itineraris ciclistes alternatius mar-muntanya com el de Calàbria o Rocafort, que estaran degudament senyalitzats, i a la vegada quedaran garantits els diferents itineraris des de i cap a Gran Via, excepte la possibilitat de creuar aquest carrer. Pel que fa als vianants, s’habilitaran passos de vianants al costat Besòs de la cruïlla per poder creuar la Gran Via.