- El director general d’Acció Comunitària i Innovació Social, Jaume Romero, posa en valor aquests equipaments com espais que “fan comunitat i promouen la participació, la convivència i la cohesió social arreu del país”
El Departament de Drets Socials i Inclusió, a través de la Direcció General d’Acció Comunitària i Innovació Social (DGACIS), ha posat punt final al cicle d’activitats del darrer trimestre de 2025 amb l’organització d’actes i propostes de Nadal als diversos equipaments cívics i comunitaris d’arreu del territori. Les activitats, impulsades conjuntament amb les associacions i entitats locals, tenen com a objectiu fomentar la participació ciutadana i reforçar els vincles veïnals i la vida comunitària.
“Les activitats nadalenques als casals cívics i comunitaris són molt més que una celebració. Són moments per trobar-se, compartir i donar-se suport, que ajuden a reforçar els vincles entre les persones i a combatre l'aïllament, especialment en unes dates que poden ser sensibles per a molta gent”, valora el director general d'Acció Comunitària i Innovació Social, Jaume Romero. “Són espais de referència al barri i al poble”, afegeix el director que posa en valor aquests equipaments que, per a moltes persones, formen part del seu dia a dia i on “troben companyia, relacions de confiança i un sentiment de pertinença que contribueix al benestar personal i col·lectiu”. “Fan comunitat i promouen la participació, la convivència i la cohesió social arreu del país, gràcies al treball compartit amb les entitats i la ciutadania”, conclou.

La programació de cloenda culmina aquest mes de desembre amb un ampli ventall d’activitats culturals, tallers, música, espais familiars i iniciatives artístiques que reflecteixen la diversitat i la vitalitat de la xarxa de Casals Cívics i Comunitaris.
Activitats destacades als equipaments cívics i comunitaris
- Casal Cívic i Comunitari Barcelona - Sants
Del 9 al 14 de desembre, va acollir la Setmana Solidària de Nadal, organitzada per l’Associació de Can Mantega. Cada tarda es van organitzar al barri actuacions, balls de saló, sardanes i diverses exhibicions obertes a tothom.
- Casal Cívic i Comunitari Terrassa - La Maurina
El 16 de desembre es va celebrar un concert de nadales amb la Coral Infantil de l’Escola Les Salesianes, el Cor Dona de Molins de Rei i la Coral del mateix equipament. Dos dies més tard, el programa Comunitats contra l’Aïllament Social va dinamitzar un Quinto Musical, generant un espai festiu i de trobada.
- Casa del Mar Vilanova i la Geltrú
La Fira Nadal del Mar va oferir una jornada especial amb la participació d’entitats i veïnat, amb actuacions musicals, tallers i activitats per a tots els públics.
- Casal Cívic i Comunitari Terrassa - Centre
Durant la setmana del 15 de desembre, el casal va acollir el Concert de Nadal i un Menú PreNadal, dues propostes que van reforçar la convivència i el sentiment comunitari entre les persones participants i el veïnat.
- Casal Cívic i Comunitari Igualada - Montserrat
L’equipament ha impulsat un Concurs de Postals de Nadal en el marc del programa Jugar i Descobrir, fomentant la creativitat infantil i la participació de les famílies.
- Casal Cívic i Comunitari Blanes – Can Borell
El 12 de desembre, l’equipament va acollir una actuació especial de dansa de Nadal, amb la col·laboració de Najma Dansa i la Casa del Mar de Blanes, una proposta artística original per animar aquestes dates tan assenyalades.
- Casal Cívic i Comunitari Figueres – l’Empordà
El dijous 18 de desembre, el centre va celebrar el tancament de cicle amb un karaoke de nadales, una activitat participativa i oberta a tota la ciutadania del barri.
- Casal Cívic i Comunitari Les Borges Blanques
El 17 de desembre es va organitzar un cinefòrum obert a tothom amb la projecció de la pel·lícula Las cosas sencillas, generant un espai de reflexió i trobada comunitària.
- Casal Cívic i Comunitari Tremp
El 15 de desembre es va celebrar la Tronca de Tremp, una festa de Nadal adreçada als infants del programa Jugar i Descobrir, que va reunir famílies i comunitat en un ambient lúdic i intergeneracional.
- Casa del Mar de Tarragona
El passat 16 de desembre, l’equipament va organitzar una xerrada per abordar com afrontar les festes nadalenques en temps de dol, un espai de suport emocional on les persones participants van poder compartir experiències i recordar les persones absents. Aquesta iniciativa es va dur a terme gràcies a la col·laboració amb el CAP Jaume I, l’Institut IPIR, la Fundació ”la Caixa” i la Fundació Vilaniu.

Una xarxa d’equipaments al servei de la comunitat
Els Casals Cívics i Comunitaris són espais de proximitat que promouen la cohesió social, el desenvolupament comunitari i la participació activa de la ciutadania. Al llarg del mes de desembre, els equipaments han impulsat activitats pensades per celebrar el Nadal des d’una mirada comunitària, oberta, intergeneracional i inclusiva.




