- Durant el 2025 ha presentat 23 comunicacions en congressos nacionals i internacionals, ha publicat 15 articles científics i ha col·laborat amb diverses institucions en matèria d’investigació
- L’Institut ha rebut enguany 3 premis per comunicacions en congressos
L’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC) tanca l’any 2025 amb un balanç molt positiu pel que fa a recerca científica i que el situa com a capdavanter en el seu àmbit a tot l’Estat espanyol. En total ha presentat 23 comunicacions en congressos nacionals i internacionals i, a més, ha estat guardonat per tres d’aquestes comunicacions; concretament, a la Reunió Científica de l’Associació Espanyola d’Antropologia i Odontologia Forense, que va premiar dos treballs, i al Congrés Nacional del Consell Espanyol de Reanimació Cardiopulmonar, juntament amb el Servei d’Emergències Mèdiques de Catalunya (SEM).
A més, ha presentat treballs al 33è Congrés Europeu de Psiquiatria (Madrid), a la Biennal Meeting of Association for European Cardiovascular Pathology (AECVP) (London) i a l’European Ressuscitation Council (ERC) Congress (Rotterdam), entre d’altres. Pel que fa als articles científics, l’IMLCFC n’ha publicat 15, 10 dels quals en revistes internacionals de gran prestigi científic com la BMJ Global Health.
La col·laboració de l’IMLCFC amb institucions acadèmiques i mèdiques d’arreu és notable. Ha col·laborat en matèria d’investigació amb el Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) de Catalunya, el Servei de Cardiologia de l’Hospital Universitari Joan XVIII de Tarragona, l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili, la Universitat Rovira i Virgili, l’Agència de Salut Pública de Catalunya, la Universitat de Múrcia, la Universitat de Girona, l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona Dr. Josep Trueta, el Servei de Cardiologia de l’Hospital Josep Trueta de Girona, l’Hospital Sant Joan de Déu, la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona o l’Hospital Clínic, entre d’altres.
Unitat de formació docència i recerca pionera a l’Estat
L’IMLCFC és l’únic institut de medicina legal i ciències forenses de tot l’Estat espanyol que té una secció específica de formació, docència i recerca. De fet, un estudi dut a terme l’any 2024 per la Revista Espanyola de Medicina Legal –la principal revista de medicina legal de l’Estat–, va demostrar que l’IMLCFC era la principal institució que feia aportació científica en aquest àmbit: dels articles analitzats entre el 2008 i el 2024, 105 tenien autoria de professionals de l’IMLCFC, seguit molt per darrere dels 59 articles produïts per l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses.
Des de la seva fundació al juny de 2002, l’IMLCFC ha publicat 382 articles científics, unes xifres molt notables que el col·loquen al capdavant de l’Estat espanyol pel que fa a l’activitat científica en el seu àmbit.
Per al director de l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC), Eneko Barberia, “la recerca és fonamental per a la societat, i la medicina legal i les ciències forenses són branques tècniques orientades cap a la societat, i l’ús de les dades forenses és primordial perquè permet millorar el coneixement de determinats problemes i així ajudar a prevenir-los”.
Entre els articles on ha participat l’IMLCFC aquest any, hi ha el publicat recentment per la prestigiosa revista internacional BMJ Global Health, que analitza els factors determinants del menor impacte de la mort sobtada a la zona mediterrània i que ha estat coliderat per l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili i el Sistema d’Emergències Mèdiques de Catalunya.
En mort sobtada també cal destacar l’estudi publicat a la revista científica Journal of Molecular Diagnostics del grup de Genètica Cardiovascular de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona Dr. Josep Trueta, que va analitzar amb l’IMLCFC 1.200 mostres de víctimes de mort sobtada. Ara com ara es tracta del major estudi conegut basat en anàlisi genètica post mortem.
Així doncs, amb aquests estudis es consoliden les línies de recerca en mort sobtada, en antropologia forense i en suïcidi, i s’afegeix amb força la recerca que s’està duent a terme relacionada amb violències masclistes.
La recerca no s’atura
Aquest 2025 l’IMLCFC ha sigut beneficiari de dues subvencions de l’Institut Carlos III en projectes d’R+D+I en matèria de mort sobtada: per l’“Estudi de l’impacte de l’exposició a contaminants ambientals de l’aire i factors meteorològics en la mort sobtada cardíaca en base al fenotip” i per “Biomarcadors proteics en miocardiopatia arritmogènica: avanços en el diagnòstic primerenc i predicció de mort sobtada”.
Violències masclistes
D’altra banda, i també en matèria acadèmica però en l’àmbit judicial, l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya també ha rebut una subvenció de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) per al projecte sobre “L’abandonament per desgast judicial de les víctimes de violència sexual: un estudi empíric integral”. Es tracta d’un treball de recerca sobre Administració pública i polítiques públiques.
En la temàtica de violències masclistes també hi ha en marxa la recerca “Enquesta de satisfacció d’usuàries de les unitats de valoració forense integral (UVFI)”, amb una subvenció de l’Observatori Català de la Justícia en Violències Masclistes, i “El feminicidi a la província de Barcelona. Estudi de les dades medicoforenses en una dècada (2015-2024)”, que compta amb un ajut del Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEFJE).
La importància de les dades forenses
Tal com recull el Reglament de l’IMLCFC, l’Institut és una font d’informació i entre les seves funcions hi ha la de facilitar l’accés informació a administracions o institucions, mitjançant convenis reguladors i sempre amb la garantia de la protecció de dades de caràcter personal.
Així doncs, les dades forenses són d’alt valor per la projecció social que tenen, i en àmbits com poden ser les morts per addicions, per caigudes, ofegaments, morts en menors d’edat, suïcidis, mort sobtada, accidents de trànsit i morts per cops de calor, entre d’altres. De fet, actualment l’IMLCFC forma part del Pla de prevenció del suïcidi a Catalunya (PLAPRESC); participa al Registre d’aturades cardíaques i mort sobtada de Catalunya (RAIMCAT); alimenta el Sistema integral de recollida de dades d’accidents de trànsit (SIDAT) del Servei Català de Trànsit informant de les morts per accident de trànsit a 30 dies i dels resultats de les proves toxicològiques de les persones mortes per aquesta causa, i participa anualment al Pla operatiu per prevenir eles efectes de la calor sobre la salut (POCS) a Catalunya.




