El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha destacat els beneficis que suposaria comptar amb un corredor ferroviari des d’Algesires fins a la frontera francesa, que actués com a vàlvula de sortida de les mercaderies dels ports mediterranis espanyols fins al centre d’Europa i que recolzés les anomenades autopistes del mar’amb el nord d’Àfrica.

La Comissió Europea ha constituït un Grup d’Alt Nivell amb l’objectiu d’obrir una reflexió sobre l’Extensió dels grans eixos transeuropeus de transport cap a països i regions veïnes i la forma d’avançar. Per tal de recollir les diverses sensibilitats, ha fet pública una llista dels 30 projectes prioritaris d’infraestructures i ha obert una consulta pública amb els diferents governs.

En aquest context, el Govern català ha fet arribar a la Comissió les seves propostes per a prioritzar un corredor ferroviari mediterrani de mercaderies, que el conseller Nadal ha explicat en el transcurs del la IV Trobada Especialitzada d’Infraestructures del Transport a Catalunya, que organitza el Grup Recoletos.

Un eix vertebral del tràfic intercontinental

Les infraestructures viàries i ferroviàries que recorren actualment el litoral mediterrani espanyol constitueixen la principal via de comunicació entre la Península i la resta d’Europa. Recorren des d’Algesires fins a França i formen part del corredor Rin-Roine-Mediterània Occidental, que es perllonga fins el centre i el nord d’Europa.

El tràfic que hi circula per aquestes carreteres i vies de tren representa ja el 65% del flux total de mercaderies que creua la frontera francosespanyola. De fet, les autopistes que conformen aquest corredor sovint estan saturades, mentre que l’eix ferroviari té un fort potencial de captació de tràfic de mercaderies, en especial procedent dels ports espanyols, que constitueixen, alhora, una porta d’entrada privilegiada per al tràfic internacional d’Europa.

Les autopistes del mar, en expansió

Actualment, part del tràfic de mercaderies entre els ports de la Mediterrània occidental i del nord d’Àfrica es vehicula mitjançant el ‘short sea shipping’ o autopistes del mar, és a dir, línies regulars de transport marítim entre dos ports concrets.

En el cas del litoral espanyol, les autopistes del mar haurien de servir tant per interconnectar els ports europeus amb els del Magreb com per enllaçar amb les gran línies marítimes intercontinentals.

Aquest doble objectiu es podria assolir amb major facilitat si ports com Barcelona, Tarragona, València, Alacant, Almeria o Algesires disposessin d’una línia ferroviària específica per a mercaderies que millorés les seves connexions amb l’àrea d’influència que serveixen

Impulsar la intermodalitat dels ports mediterranis

El llistat dels 30 projectes d’infraestructures prioritaris per a la Unió Europea inclou, com a número 3, l’eix ferroviari de gran velocitat del sud-oest d’Europa, que enllaçaria la frontera francesa, Barcelona i Tarragona. A més de finalitzar el seu traçat a Catalunya, aquest eix s’ocuparia prioritàriament del transport de passatgers, tot i haver estat concebut pel tràfic mixt.

Per això, el Govern català ha fet arribar a la Comissió la seva proposta per a perllongar aquest eix ferroviari des de Tarragona fins a Algesires amb una connexió amb tots els ports intermedis, per tal de crear un eix mediterrani de mercaderies.

D’altra banda, el document del Grup d’Alt Nivell contempla les autopistes del mar com a mitjà per a enllaçar el sud d’Europa i el nord d’Àfrica, però no pren en consideració la connexió de tot el front portuari del corredor mediterrani espanyol amb el centre de la UE.

La petició de la Generalitat de perllongar l’eix ferroviari fins a Algesires emfatitza també les possibilitats que donaria per a facilitar l’intercanvi modal marítim/ferroviari i potenciar així les autopistes del mar. D’aquesta manera, s’ajudaria a descongestionar les autopistes del trànsit de mercaderies per carretera.

Segons el Govern català, el perllongament per a mercaderies de l’eix ferroviari des de Tarragona fins a Algesires s’hauria de considerar prioritari en tota la seva extensió i una ampliació de la xarxa transeuropea d’infraestructures, que augmentaria les relacions de la UE amb els països veïns.

Connexió rendible per a la col·laboració público-privada

Quant al finançament que haurien de tenir aquestes grans infraestructures, la Generalitat aposta per prioritzar els eixos ferroviaris que connecten les regions industrialitzades i les principals zones logístiques, per assegurar així un retorn ràpid de les inversions.

Concretament, pel que fa a l’eix mediterrani espanyol per a mercaderies, es proposa la col·laboració público-privada per a tirar-ho endavant, juntament amb la concessió de fons europeus, donada la seva importància com a enllaç transfronterer.

15 de març de 2006