Avui s’ha posat en marxa la tuneladora que construirà el tram Fira II-aeroport del Prat de l’L9. La perforació s’inicia ara a l’estació de la Fira i farà un primer subtram fins al Parc Logístic. D’aquesta manera, es posa en marxa la tercera tuneladora que construirà aquesta línia i s’impulsa el tram que donarà servei a l’Hospitalet, Prat de Llobregat i aeroport. Es preveu que aquesta tuneladora arribi a l’estació de Parc Logístic aquesta tardor.

La tuneladora que avui ha iniciat els seus treballs, es va començar a muntar a principis d’aquest any i està adaptada per perforar el subsòl característic del delta del Llobregat. Així, en lloc dels 12 metres de diàmetre de les altres dues tuneladores de l’L9 , aquesta fa 9,4 metres. A més, ateses les característiques del tram, el túnel es pot fer més a prop de la superfície i això permetrà construir les estacions a cel obert.

El tram del delta en marxa

El conjunt del tram entre Fira II i Mas Blau és de 9,8 km i comprèn nou estacions. La primera fase de l’actuació, que tindrà lloc des d’ara fins a la tardor d’aquest any, consisteix en la construcció d’un túnel d’1,3 km entre Fira II i Parc Logístic. S’ha optat per iniciar en aquest punt la construcció del túnel per tal de permetre que Fira de Barcelona pugui desenvolupar els seus projectes urbanístics previstos a l’entorn de Fira II sense haver d’esperar a l’acabament de l’obra. En aquesta mateixa zona ja s’està executant, part a celobert i part en mina, el túnel que uneix l’estació de Fira amb Amadeu Torner i el punt de bifurcació de la línia.

Un cop acabat aquest subtram, la tuneladora es desmuntarà i es traslladarà fins el pou d’atac de l’estació de Mas Blau. Allà es tornarà a muntar i iniciarà la construcció del túnel en direcció Barcelona. Aquest segon subtram fa 8,5 km de longitud. En una fase següent es completarà el tram fins a l’aeroport

Tuneladora adaptada al subsòl

Cada tuneladora està dissenyada per adaptar-se al subsòl en què ha de treballar tant pel que fa al diàmetre com a les característiques tècniques de perforació i construcció del túnel. En el cas del tram que ara s’ha iniciat, es tracta d’una màquina del tipus EPB (Earth Pressure Balanced) que permet utilitzar la mateixa terra excavada per compensar la pressió natural del terreny i està preparada per perforar sòls situats sota del nivell freàtic i característics del delta del Llobregat (sorrencs, argilosos i amb aigua). Fa 9,4 metres de diàmetre i té un pes total de 1.100 tones i una longitud de 95 metres. La potència total és de 6.000 KVA (equivalent a 90 turismes) i és capaç de realitzar una mitjana de 10 metres de túnel al dia.

L’escut, que és la zona que protegeix el personal durant l’excavació i el muntatge dels anells de formigó té una longitud de 9 metres. A dins d’aquest, s’hi troba el cap de tall, element giratori encarregat de fer l’excavació. També trobarem tota la motorització i el cargol sensefí que permet evacuar els materials fins a la cinta transportadora que els portarà a l’exterior. En els altres trams de l’L9, les tuneladores fan 12 metres de diàmetre i en la mateixa perforació s’hi inclou l’espai per ubicar-hi la via per on passen els combois (que van a diferent nivell) i la zona de les andanes. En el tram del delta, la tuneladora en fa 9,4 metres de diàmetre i els combois van en paral·lel. La part del darrera de la màquina, coneguda com a back-up, permet l’accés dels trens que s’encarregaran de subministrar tots els materials necessaris per a l’avanç de la tuneladora i també disposen de zones per al muntatge de les vies i la cinta d’extracció del material d’excavació que s’ha de realitzar de manera simultània a l’avanç de la màquina. En conjunt, treballen a la tuneladora prop de 100 persones.

D’altra banda, el fet que aquest tram de l’L9 no hagi de creuar cap altra línia de metro existent permet que l’L9, en aquest tram, sigui una línia més superficial que en els altres punts del traçat. Això també permet realitzar més fàcilment les connexions del túnel amb les estacions, construïdes a cel obert, amb la cobertura de terreny necessària.

L9 en construcció

La construcció de l’L9 de metro constitueix un gran repte pel que fa a les infraestructures subterrànies a Europa. D’extrem a extrem, l’L9 permetrà unir amb metro Badalona i Santa Coloma de Gramanet amb la Zona Franca i l’aeroport del Prat. Amb 46,6 quilòmetres de longitud serà la línia de metro més llarga d’Europa, comptarà amb 51 estacions i suposarà una inversió de més de 3.400 MEUR. L’L9 continua avançant en els diferents trams que hi ha actualment en construcció: · Tram Santa Coloma, Badalona-Sagrera: s’han construït 7,4 km de túnel, 4,3 km per la tuneladora de Santa Coloma fins al Besòs i 3,1 per la tuneladora de Badalona fins a Sant Andreu. 9 estacions d’aquest tram estan en execució. · Tram Zona Franca-Zona Universitària: ja s’ha iniciat la construcció del ramal a cel obert i amb viaducte al llarg del carrer A de la Zona Franca. Amb tres estacions (Zona Franca ZAL, Zona Franca Port i Zona Franca Litoral). En aquest mateix tram s’estan construint les estacions de Foc Cisell i Foneria al passeig de la Zona Franca i d’Ildefons Cerdà i Provençana. · Tram Fira-aeroport: avui s’ha posat en marxa la nova tuneladora. D’altra banda, ja s’estan executant les estacions de Fira i Amadeu Torner i el tram que les connecta s’està executant a cel obert. · Tram Sagrera-Zona Universitària: En aquest tram s’han aprofitat les obres de reurbanització de la plaça de Lesseps per iniciar la construcció de la futura estació. A banda, també estan en marxa les obres de l’estació de Sanllehy, Guinardó i Maragall. En total, s’estan construint o es començaran en breu, 21 de les 51 estacions de l’L9.