- El VPH està estretament lligat al càncer de cèrvix, ja que sense aquesta infecció el càncer no es pot produir
- L’objectiu del programa, implantat al 2025, és millorar la detecció de la infecció abans de la presència de lesions que puguin desenvolupar-se en càncer de coll uterí
El mes de gener del 2025 la Regió Sanitària de Girona va iniciar el desplegament del programa de cribratge de càncer de coll uterí amb la implantació del nou mètode per a la detecció del virus del papil·loma humà en dones i persones amb coll uterí d’entre 30 i 65 anys. Fins aleshores, el cribratge es feia a través de citologies convencionals (també coneguda com a Papanicolau). Ara, el cribratge del càncer de coll d'úter comença als 25 anys amb proves de citologia cada tres anys fins als 29 anys. A partir dels 30 anys, es fa amb el nou mètode la prova de VPH cada cinc anys. L’objectiu d’aquest programa és millorar la detecció de la infecció abans de la presència de lesions que puguin desenvolupar-se en càncer de coll uterí.
En tot aquest any 2025 s’han realitzat un total de 26.488 cribratges de càncer de cèrvix a la Regió Sanitària de Girona, el 85,2% dels quals van donar negatiu i el 13,9% restant van ser positius en VPH, amb un total de 3.691 casos. En aquelles pacients en què les mostres surten alterades, se’ls hi comunica i es deriven al seu centre de referència aquells casos en els quals és necessari realitzar una prova molt més específica.
La Dra. Ester Vila, ginecòloga referent de la Unitat de patologia cervical de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta, explica que aquesta prova “s’anomena colposcòpia i consisteix en fer una observació del coll de l’úter amb uns líquids especials i fer una biòpsia per poder realitzar el diagnòstic corresponent”. La ginecòloga insisteix en que “la presència del VPH no suposa cap diagnòstic, sinó que permet identificar aquelles pacients que necessiten ser estudiades d’una manera més completa”. De les 3.691 persones a qui se’ls ha detectat el VPH, en 895 casos se’ls farà un seguiment més estret perquè tenen un tipus de virus més agressiu.
Amb el nou mètode que s’ha desplegat es millora la qualitat i l’eficiència ja que és més sensible, de manera que permet la detecció de més adenocarcinomes, allargar els intervals de cribratges en dones negatives i ofereix un 60-70% més de protecció contra el càncer invasor respecte la citologia convencional que es feia anteriorment. El nou sistema també està adaptat a les properes cohorts de noies vacunades de VPH.
Quan la infecció deriva en càncer
La Dra. Pilar Barretina, cap de Servei d'Oncologia Mèdica de l’ICO Girona, explica que “la majoria d’infeccions per VPH desapareixen soles, però algunes poden provocar canvis a les cèl·lules i, amb el temps, derivar en un càncer”. En aquest sentit, posa l’accent en que “el virus del papil·loma humà és la causa principal del càncer de coll d’úter” i que “és molt important recordar que és un càncer que es pot prevenir (amb la vacunació) o diagnosticar (amb els programes de cribratge) ja sigui en fase pre-cancerosa per evitar-ne el seu desenvolupament o en fases molt inicials amb elevades possibilitats de curació”. La Dra. Ester Vila també ressalta que “un correcte cribratge de les dones és la millor eina per evitar el desenvolupament del càncer” i afegeix que “la vacunació en contra del VPH és el mètode preventiu més eficaç, que permetrà que “d’aquí a 15-20 any veiem la desaparició de la malaltia”.
El desplegament del nou mètode de cribratge es va iniciar el 13 de gener de 2025 a les comarques del Gironès, Pla de l’Estany i a la Selva Interior, mentre que la setmana següent, es va implantar a la Selva Interior, a l’Alt Maresme, a l’Alt i Baix Empordà, al Ripollès i a la Garrotxa. Les mostres es processen al Servei d’Anatomia Patològica de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta. Aquest desplegament esdevé una primera fase del programa, que consisteix en un cribratge oportunista aprofitant una consulta ordinària a un centre d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR), en dones d’entre 30 i 65 anys.
La segona fase del programa, la poblacional, es desplegarà a la Regió Sanitària de Girona més endavant. En aquest cas, el cribratge es basarà en la recollida de la mostra necessària per a fer la prova de detecció de VPH per part de les mateixes dones gràcies a la col·laboració de les farmàcies. A través d’un SMS es convidarà la persona a recollir un dispositiu d’automostra a una farmàcia, on s’haurà de retornar una vegada la persona s’hagi pres la mostra. Aquesta prova també es continuarà fent als ASSIR per part de professionals sanitaris en els casos en què la dona així ho desitgi.
El càncer de coll uterí és un tumor maligne que s’inicia a la part més baixa de l’úter. Aquest càncer té com a causa principal i necessària la infecció pel virus del papil·loma humà o VPH: sense aquesta infecció no es podrà produir. No obstant, no totes les infeccions per VPH causaran el desenvolupament d’un càncer.
Trenta nou casos a la demarcació de Girona cada any
Segons dades de la Unitat d’Epidemiologia i Registre del Càncer de la Girona, la taxa d’incidència del càncer de cèrvix a la demarcació és de 7,5 casos per cada 100.000 habitants/any i cada any es diagnostiquen una mitjana de 30 casos nous. L’edat mitjana de les persones diagnosticades amb càncer de coll d’úter és de 56 anys. L’anàlisi de les dades, demostren que hi ha una supervivència del 62% dels casos al cap de cinc anys, i que cada anys es produeixen unes vuit defuncions per aquesta malaltia.
És molt important recordar que aquest càncer és prevenible, principalment mitjançant la vacunació i la detecció precoç. Tant és així que l'Organització Mundial de la Salut (OMS) s’ha proposat eliminar aquest càncer mitjançant la vacunació, la detecció precoç i el tractament de les lesions. Amb la posada en marxa d’aquest programa de cribratge, Catalunya queda alineada amb la resta de països europeus per assolir l’estratègia mundial liderada per l’OMS per a l’eliminació d’aquest tipus de càncer. Entre el 70-80% dels diagnòstics de càncer de cèrvix són dones no cribrades o sotscribrades. Una bona organització del cribratge permet arribar a aquesta població i alhora millorar la seva participació.




