El president de la Generalitat, Pasqual Maragall i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, han visitat avui les obres de condicionament a la C-14 entre Oliana i Coll de Nargó, que es troben ja en una fase molt avançada. Els treballs, que compten amb un pressupost de 64,6 MEUR, van començar l’estiu de 2003 i conclouran l’octubre vinent. Aquest projecte, d’una envergadura considerable donada l’orografia de la zona, millora el traçat de la via, amb l’eliminació de revolts i l’eixamplament de la carretera. Aquestes millores escurçaran en 1,5 quilòmetres aquest tram que ara té 10 quilòmetres de recorregut.

El projecte

La C-14, que forma part de la xarxa bàsica de carreteres de Catalunya, constitueix l’Eix Segre-Francolí i és una important via de comunicació per al trànsit intern i de llarga distància. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat un projecte de millora del traçat d’aquesta via entre els termes municipals d’Oliana i Coll de Nargó, amb l’objectiu d’afavorir les condicions per a la circulació i en el marc de les actuacions que està desenvolupant per millorar els accessos al Pirineu.

Descripció de les obres

Els treballs comprenen un tram de 10,2 quilòmetres de longitud que s’inicia al nord d’Oliana i culmina prop del nucli urbà de Coll de Nargó. Els principals elements que inclou aquest projecte, d’una envergadura considerable a causa de l’orografia de la zona, al costat de l’embassament d’Oliana, són:

Ø 5 túnels, amb un total d’uns 2.600 metres de longitud.

Ø 4 viaductes, amb una longitud total de 742 metres.

Ø Un pas superior de 42 metres

Ø Un pas inferior

Ø 13 obres de drenatge

La carretera tindrà una amplada de 10 metres, amb dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres. En un tram d’uns dos quilòmetres prop d’Oliana, on el pendent màxim és del 7%, es preveu la formació d’un carril per a l’avançament de vehicles lents.

Les obres es divideixen en cinc trams:

· Primer tram (3 quilòmetres): S’inicia un cop passat el pont de la C-14 sobre el Segre, amb una intersecció amb la carretera LV-5118, d’accés a Peramola. Seguidament puja, amb un fort pendent, que obliga a construir un tercer carril per a vehicles i a continuació passa prop del costat dret de la presa travessant la vall, amb un viaducte de 260 metres. Passat el viaducte, s’ha construït el primer túnel.

· Segon tram (1,9 quilòmetres): Segueix el traçat actual excepte quan s’eixampla pel costat de l’embassament i quan es desvia a l’entrada del segon túnel, de 285 metres de longitud. Abans de l’entrada del túnel, es construeix un viaducte de 40 metres.

· Tercer tram (3,2 quilòmetres):És un traçat pràcticament de nova planta, que permet eliminar revolts de la carretera existent. S’han previst tres túnels de 800, 937 i 285 metres, respectivament, i un pont de 150 metres de longitud.

· Quart tram (900 metres): És un tram de nova construcció, gairebé paral·lel a l’actual, amb un pas inferior per accedir a les finques existents i fer el canvi de sentit.

· Cinquè tram (1,2 quilòmetres): S’eixampla i millora la plataforma existent des del pont, que també s’eixamplarà, sobre el riu Sallent fins al final de l’actuació.

Estat dels treballs

Actualment, les obres estan molt avançades: ja s’han executat el 98% dels moviments de terres, tot el drenatge transversal i s’han iniciat els treballs de restauració ambiental. S’han completat dos dels quatre viaductes projectats i en la resta s’està construint els taulers. Finalment, s’han excavat els túnels, que ara estan en fase d’impermeabilització i muntatge d’instal·lacions.

Mesures correctores d’impacte

D’altra banda, s’està redactant el projecte de mesures correctores d’impacte, amb un pressupost de 850.000 euros. Està previst que els treballs es licitin durant aquest any.