El conseller del DPTOP, Joaquim Nadal, ha visitat avui les obres de construcció del nou port esportiu de Roda de Barà, que es troben en fase d'avançada execució. Els treballs, que comportaran una inversió privada de més de 36,5 MEUR, finalitzaran la primavera del 2008. L'objectiu és dotar aquesta zona d'un nou espai per garantir la pràctica de la nàutica esportiva, atesa la demanda que els darrers anys ha anat creixent, respectant alhora els criteris d'integració paisatgística. En aquest marc, el Govern ha aprovat aquesta setmana el Pla de Ports, que fixa les bases per millorar l'ordenació del litoral català, prioritzant l'ampliació dels ports ja existents i l'aprofitament de l'espai, per garantir la preservació de la riquesa natural de la costa.

Tarragona disposa de 16 ports, dels quals dos són de caràcter comercial (Tarragona i Sant Carles de la Ràpita), un altre és industrial (Alcanar), 9 disposen de dàrsenes pesqueres, activitat que comparteixen amb la nàutica esportiva, i 7 més estan dedicats íntegrament a aquesta pràctica. Els darrers anys, el creixement de la nàutica esportiva està experimentant un increment important, amb un nombre de matriculacions de noves embarcacions que ronda les 400 anuals.

Precisament, per donar resposta aquesta demanda creixent, el Govern de la Generalitat ha aprovat aquesta setmana el Pla de ports de Catalunya, que permetrà la creació de més de 2.200 noves places d’amarratge per a la nàutica esportiva a la costa de Tarragona, que en part absorbirà el nou port de Roda de Barà, ara en construcció.

Un nou Port integrat a la ciutat

El conseller de PTOP, Joaquim Nadal, ha visitat avui les obres d’aquest nou port, que ja es troben en fase d’avançada execució. En aquest sentit, ja s’ha enllestit la col·locació de la capa d’escullera del dic d’abric, s’han fabricat els blocs de formigó i s’ha construït gairebé tota la superfície del moll. També l’escullera del dic de llevant està ja totalment col·locada, així com practicament tot el contradic.

Respecte el Moll de Ribera, ja s’han aixecat els murs que delimitaran el futur aparcament i s’ha enllestit el moviment de terres per a la construcció de l’esplanada. Les obres, que van començar el març del 2006, tenen un pressupost de més de 36,5 MEUR i està previst que finalitzin el proper any.

Amb una superfície apoximada de 191.000 m2, el nou port tindrà capacitat per a una flota de 640 embarcacions, d’entre 8 i 30 metres d’eslora. Al costat de la bocana s’habilitarà una altre zona especial per a la vela lleugera i les motos aquàtiques, per promoure l’especialització de cada pràctica en l’espai i evitar interferències. D’altra banda, les embarcacions més petites es col·locaran a una marina seca.

D’aquesta manera, el DPTOP vol impulsar propostes sostenibles que facin compatible el desenvolupament de la nàutica esportiva a Tarragona amb el respecte a l’equilibri natural de la costa, promovent, així, la construcció d’infraestructures de menys impacte. La marina seca compta amb una coberta completament integrada en l’entorn, ja que serà transitable i es connectarà amb el passeig per a vianants que s’ha projectat per sobre de l’espigó.

A més, el projecte inclou la construcció de noves zones de passeig, places i espais comercials, així com l’enjardinament de les noves àrees portuàries adreçades als vianants. En aquest sentit, destaquen:

· Passeig de 6 metres d’amplada sobre el dic espatller. Permetrà accedir a la terrassa mirador habilitada sobre la marina seca.

· Passeig sobre el contradic. Servirà de mirador cap a la platja de la Pellisseta i la zona de vela lleugera.

· La nova Plaça del Mar, situada a prop del dic de llevant, suposarà un nou espai ciutadà de més de 3.000 m2 de zona verda.

· El Moll de la Ribera acollirà una petita zona comercial de botigues i locals de restauració vinculada amb l’activitat nàutica.