El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha visitat avui la C-55 al seu pas per Clariana de Cardener un cop finalitzades les obres de condicionament que s’hi han dut a terme. L’actuació ha comportat una millora del traçat de la via, amb l’eliminació de revolts, l’eixamplament de la calçada i la construcció d’un carril per a vehicles lents, dos túnels i un viaducte. Els treballs van començar el segon semestre de 2003 i han suposat una inversió d’uns 20 MEUR.

El projecte

La C-55, carretera de la xarxa bàsica des de Manresa fins a Solsona, constitueix la principal via de comunicació entre el Bages i el Solsonès i registra un trànsit intens, que oscil·la entre els 6.800 vehicles/dia a Súria i els 5.800 vehicles/dia a Solsona, de mitjana. D’altra banda, un alt percentatge d’aquest trànsit correspon a vehicles pesants.

Al seu pas per Clariana de Cardener, una zona d’orografia bastant accidentada, aquesta carretera presentava un nombre considerable de revolts i un pendent pronunciat. Amb l’objectiu d’afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat una millora del traçat en un tram de 5,4 quilòmetres entre els termes de Clariana de Cardener i Riner.

Descripció de les obres

L’actuació ha significat l’eliminació de revolts, l’eixamplament de la calçada –formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres d’amplada– i la construcció d’un carril per a vehicles lents, de 3,5 metres d’amplada, en una longitud de 3,5 quilòmetres.

Paral·lelament, per millorar el traçat, s’han construït dos túnels i un viaducte:

 - Túnel de la Flauta: Amb una longitud de 156 metres i una amplada de 12,5 metres, inclou tres carrils de circulació.

- Túnel de la Guàrdia: Té 248 metres de longitud i una amplada de 12,5 metres, amb tres carrils.

- Viaducte sobre el riu Negre, de 139 metres de longitud.

D’altra banda, s’han millorat les interseccions existents en aquest tram:

- La cruïlla que dóna accés a Clariana de Cardener i a la seva parròquia s’ha resolt amb carrils d’acceleració i desacceleració i un pas inferior que connecta la parròquia, al marge esquerre de la nova traça, amb l’Ajuntament, el cementiri i els habitatges situats al marge dret.

 - S’han format carrils centrals d’espera en l’accés a una pedrera situada al principi de l’actuació, prop de Cardona, i en l’accés a l’abocador comarcal ubicat al final de l’actuació, en direcció a Solsona.

Altres actuacions

De forma complementària a aquesta actuació, està prevista l’execució de mesures correctores d’impacte ambiental, amb un cost estimat de 600.000 euros. Aquestes obres es licitaran el segon semestre d’enguany.

Finalment, en aquest àmbit resta un tram de 400 metres que correspon a la futura variant de Santa Susanna, al municipi de Riner. Actualment, estan en fase d’estudi les al·legacions presentades als estudis informatiu i d’impacte ambiental d’aquest projecte, que té un pressupost de 3,3 MEUR.