El consell d'administració de l'Incasòl ha aprovat avui la compra dels terrenys del futur aeroport de la Seu d'Urgell. El nou aeròdrom es desenvoluparà en una superfície de 198 hectàrees, de les quals el Govern n'ha adquirit ara 168, un 85 % del total, per un import de 8 MEUR.

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha assegurat que “avui comença el compte enrere per fer realitat l’aeroport de la Seu. Aquest és el punt d’inflexió d’una situació de paràlisi que hem viscut al voltant d’aquest aeroport en els darrers anys” per Nadal “el Govern ha donat així un pas essencial per potenciar una infraestructura fonamental per al desenvolupament de les comarques del Pirineu”.

El conseller ha recordat que “fa massa temps que l’aeròdrom està tancat i se’n parla. A partir d’avui ja es pot començar a tractar del seu futur sobre una base tangible”. En aquest sentit, Nadal ha destacat que “l’adquisició de terrenys del Govern se suma a l’impuls que el Departament està donant al Pla especial, al Pla de viabilitat i als informes ambientals necessaris per fer realitat el més aviat possible aquesta nova infraestructura”.

El conseller ha afegit que el Govern continuarà en contacte amb el Govern andorrà i espanyol així com amb els ajuntaments concernits per tal de mantenir els mecanismes de coordinació institucionals necessaris al voltant d’aquesta infraestructura.

Adquirits el 85 % dels terrenys

El Govern de la Generalitat té com a objectiu potenciar l’aeròdrom actual de la Seu d’Urgell i construir un sistema general aeroportuari amb tots els serveis necessaris tant per aeronaus com pels passatgers. És amb aquesta finalitat que el Govern ha adquirit el 85% dels terrenys del futur aeroport de la Seu després d’arribar a un acord amb la propietat de l’antic aeròdrom existent en aquest emplaçament. Així, el Govern ha comprat ja 168 hectàrees del total de les 198 necessàries per desenvolupar el nou aeroport i continuarà treballant per l’adquisició de la resta del terrenys mitjançant la negociació amb els propietaris.

L’aeroport de la Seu estarà situat entre els termes municipals de Montferrer i Castellbó i Ribera d’Urgellet. La ubicació de les instal·lacions en aquest emplaçament servirà, a més, per a recuperar unes instal·lacions obsoletes existents que, d’altra manera, romandrien en el territori sense l’adequada utilització.

Impuls a l’aeroport de La Seu

Paral·lelament a la compra de terrenys que avui s’ha fet efectiva, el Govern està impulsant el Pla especial per a la delimitació de sòl de l’àmbit del futur aeroport de la Seu. Aquest document, aprovat inicialment, delimita l’espai i legitima la reserva de sòl per garantir la ubicació del futur aeroport. El Pla serà sotmès a informació pública i es donarà audiència als ajuntaments. Posteriorment, serà aprovat provisionalment en comissió, i rebrà l’aprovació definitiva del conseller de Política Territorial i Obres Públiques.

El DPTOP, igualment, està redactant el Pla de viabilitat de l’aeroport que es preveu que estigui a punt aquest mateix any, mentre l’Incasòl prepara un primer informe de sostenibilitat ambiental. Un cop estiguin llestos aquests dos documents s’encarregarà el Pla director aeroportuari que definirà i concretarà les possibilitats i les necessitats de l’aeroport tant pel què fa a operacions com a les instal·lacions aeronàutiques.

198 hectàrees per a un nou aeroport

Els terrenys que s’han adquirit són la major part d’una superfície de 198,1 hectàrees que el Pla especial qualifica de sistema general aeroportuari, és terreny no urbanitzable i no preveu àrea de reserva. Així mateix, el Pla determina a cada capçalera àmbits de servitud aeronàutica, zones que tenen com a objectiu afavorir la seguretat i la regularitat de les operacions en els aeroports i de les possibles afeccions al seu entorn.

La zona de servitud nord es preveu de 51,3 hectàrees i la sud de 117. El Pla preveu per al màxim desenvolupament d’aquest sistema aeroportuari una pista de 1.500 metres de longitud i ampliar, així, uns 200 metres l’actual. Per aquesta pista es determinen dues possibles orientacions. Igualment, el Pla preveu l’àrea destinada al moviment d’aeronaus (pista de vol, carrers de rodada i accés, plataforma d’estacionament) i la d’activitats aeroportuàries (terminal, instal·lacions, aparcament de vehicles, etc.). Es proposa situar aquest sistema al sud tenint en compte les previsions d’orientació de la pista i les necessitats de les operacions i moviments aeronàutics.

Característiques del futur aeroport

El Pla d’aeroports de Catalunya estableix que l’aeroport de la Seu d’Urgell ha de ser un aeroport d’aviació regional, que ha de facilitar l’accés al transport aeri des d’aquesta infraestructura a qualsevol altre aeroport d’abast regional europeu. Els paràmetres que estableix el Pla especial fa complir les previsions per aquest nivell d’aeroports:

· Pista a partir de 1.500 metres.

· Franja de vol de 150 metres d’amplada

· Carrer de rodada paral·lel a la pista.

 · Plataforma d’estacionament d’aeronaus amb àrees per a l’aviació regional, general i esportiva.

· Àrea terminal (torre de control, hangars, edifici terminal, aparcaments).

· Instal·lacions per al servei de salvament i extinció d’incendis.

· Subministrament de combustible.

· Heliport.

· Ajudes a la navegació i aproximació (IFR).