El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya publica avui l'anunci pel qual s'inicia la licitació de la primera fase de les obres de l'aeroport d'Alguaire per un import de 46 MEUR. Aquesta fase inclou la construcció del camp de vol, amb una pista de 2.500 metres, i l'àrea d'estacionament d'avions i vehicles. Properament es licitaran les obres de la terminal provisional, les instal·lacions i l'accés per uns 26 MEUR. La construcció de la torre de control i la terminal definitiva seran a càrrec del futur concessionari. Així, l'aeroport comportarà una inversió pública de 72 MEUR i de 60 MEUR de privada. Les obres de les primeres fases s'iniciaran aquest estiu i l'aeroport serà operatiu el 2008.

Després que el Govern aprovés la setmana passada l'avantprojecte i estudi d'impacte ambiental del Pla director de l'aeròdrom de Lleida-Alguaire i el projecte de l'àrea de moviments i estacionament (Fase I) , aquesta setmana s’han succeït nous passos claus per a la consecució del primer aeroport que construirà el Govern de la Generalitat.

D’aquesta manera, el consell executiu del passat dimecres 2 de maig va aprovar la despesa d’abast plurianual de 72 MEUR, per a la construcció de la dues primeres fases de l’aeroport i ahir mateix el DOGC publicava l’aprovació del projecte per part del Govern.

Avui, també a través del DOGC es fa un nou pas amb la publicació de l’inici del procés per a la licitació de la primera fase, que comportarà una inversió de 46 MEUR. Així, es preveu que les obres de l’aeroport s’adjudiquin aquest estiu.

Paral·lelament, s’impulsarà properament la licitació, l’adjudicació i l’inici d’obres de la segona fase. Les dues primeres fases a càrrec del Govern català tindran un termini de construcció d’un any. Així, el segon semestre del 2008 es preveu que l’aeroport tingui construïts tots els elements necessaris per entrar en funcionament.

La seva funció com a aeroport a ple rendiment tindrà lloc quan entrin en funcionament la torre de control i la terminal definitiva. Aquesta darrera fase l’executarà l’empresa concessionària.

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha assegurat que amb l’impuls que s’ha donat a l’aeroport aquestes setmanes“el Govern avança pas a pas i de forma inexorable cap a la construcció imminent d’aquest nou aeroport, que aviat començarà a prendre forma per a convertir-se en una infraestructura que revitalitzarà tant les comarques de Lleida com de tot el país”.

Primera fase: la pista i l’àrea d’estacionament La primera fase de l’aeroport d’Alguaire licitada avui per 46 MEUR inclou les obres següents:

- El camp de vols amb la pista d’enlairament de 2.500 metres de longitud per 45 metres d’ample. Aquesta longitud possibilitarà que avions com Airbus 320 i 321, amb capacitat per a més de 150 passatgers, puguin operar en el nou aeroport. La pista també permetrà que utilitzin l’aeroport avions de transport de mercaderies.

Així mateix, es construiran els carrers d’enllaç entre la pista i l’àrea d’estacionament amb les instal·lacions auxiliars (servei contraincendis, emergències mèdiques, àrea de com-bustibles, etc.), els carrers de la zona de servei i la connexió amb la carretera d’accés a l’aeròdrom.

.- L’àrea d’estacionament d’avions, tindrà una dimensió de 30.600 m2 i tindrà capacitat per a 8 avions, 3 del tipus avioneta, 1 del tipus d’aviació corporativa (uns 30 passatgers) i 4 de comercials com l’Airbus 321. També s’urbanitzarà la zona d’aparcament per als usuaris amb capacitat per a 240 vehicles, els carrers interns que permetran el moviment dins de l’aeroport, el tancat perimetral de vuit quilòmetres de longitud i dos metres d’alçada que protegirà l’aeroport i el camí perimetral interior que farà la volta a tot l’aeroport.

Properament, s’iniciarà la licitació de les obres de la segona fase que comporten una inversió d’uns 26 MEUR i inclouran:

- Terminal, instal·lacions i accés: es construirà una terminal provisional i la resta d’edificis i instal·lacions de l’aeroport (central elèctrica, servei d’extinció d’incendis, depuradora, àrea de combustibles, magatzem i cotxeres, etc.) així com l’accés.

Torre de control i terminal definitiva

Finalment, en la tercera fase de construcció de l’aeroport, es preveu que d’aquí a un any s’atorgui la concessió de la gestió de l’aeroport. L’empresa o grup d’empreses que obtinguin aquesta concessió serà l’encarregada de construir i finançar la terminal definitiva i la torre de control per poder iniciar l’explotació de l’aeroport a ple rendiment. Aquestes obres comportaran una inversió privada d’uns 60 MEUR.

Objectiu: crear un aeroport regional

La ubicació d’un aeroport, a l’altiplà d’Alguaire, molt proper a Lleida, parteix de les prioritats del Govern en matèria d’equilibri territorial i diversificació econòmica. L’objectiu és crear a la zona de ponent un aeroport regional per donar servei tant de passatgers com logístic a la demarcació.

Així, segons les previsions, a banda dels residents de les comarques de ponent i de les comarques pròximes de l’Aragó, també es preveuen usuaris del turisme de l’esquí i l’esport d’aventura i els viatges de negocis (fires, congressos, etc.). En aquest sentit, es preveu que aquest aeroport pugui assolir en un futur els 400.000 passatgers anuals.

Pel que fa a les mercaderies, l’aeroport acollirà un transport de mercaderies de tipus mitjà amb serveis de paqueteria, missatgeria, productes peribles i terciaris. D’aquesta manera, es preveu assolir 6.000 tones anuals de mercaderies