El DPTOP ha adjudicat les obres de dragatge a vuit ports catalans, per un import de 2,6 MEUR. Els treballs tenen com a principal objectiu restituir la dinàmica litoral alterada pels ports, si bé també permeten regenerar algunes de les platges properes. Els ports on s'efectuaran els treballs són els de Torredembarra, Coma-ruga, Vilanova i la Geltrú, Port Ginesta, el Masnou, Premià de Mar, el Balís i Arenys de Mar. L'any passat ja es va actuar a tots ells, amb l'excepció del de Coma-ruga, que s'incorpora a la campanya de dragatges d'enguany.

Per tal d’executar aquestes feines es comptarà amb dues dragues de succió que extrauran la sorra acumulada al voltant d’aquests ports, a una profunditat d’entre 3 i 7 metres sota el nivell del mar, de manera que l’actuació no suposa una reducció visible de la platja situada al costat de la zona d’extracció. Es tracta, per tant, de dragar una trampa de sediments en les zones d’acumulació properes als ports. Els sediments s’aboquen després a les àrees amb més problemes d’erosió, a platja seca, mitjançant una canonada o un sistema equivalent. Una vegada abocats, els sediments es reperfilen en la seva part superior.

L’objectiu principal d’aquesta actuació és restituir la dinàmica litoral corregint l’impacte provocat per la presència d’alguns ports. Les operacions de dragatge s’acompanyen d’un acurat seguiment ambiental i de la realització d’analítiques dels sediments i de l’aigua, i es sincronitzen amb el calendari de pesca, per tal d’evitar interferències.

En aquest sentit, el projecte va sortir a informació pública i es va sol·licitar expressament un informe a totes les confraries de pescadors afectades.

Els dragatges de transvasaments de sorres es realitzen durant els mesos previs a la temporada d’estiu, per tal d’afavorir que la regeneració de les platges beneficiï als usuaris estiuencs. Està previst que els treballs s’iniciïn de forma immediata, començant pel Maresme, i que no interfereixin en la temporada de banys.

Ajuts per al dragatge

Per tal de portar a terme aquestes actuacions, que tenen un marcat caràcter ambiental, la Generalitat va signar un conveni amb l’Associació Catalana de Ports Esportius i Turístics (ACPET) i amb les empreses concessionàries dels ports afectats, comprometent-se a cofinançar l’actuació al 50% durant els primers anys, amb l’objecte de consolidar la periodicitat dels dragatges, i per tal de garantir el compliment de l’obligació d’aquests ports de fer el transvasament de sorres per restablir la dinàmica litoral i garantir l’estabilitat de les platges, atesa la incidència que tenen algunes d’aquestes infraestructures en els fluxos naturals dels sediments.

En el cas dels ports que no tenen establerta en el seu títol concessional l’obligació de transvasar sorres, però que s’ha constatat que afecten la dinàmica litoral, el dragatge el finança totalment el Govern català. L’actuació no es pot considerar estrictament com de regeneració de platges, malgrat que, indirectament, serveixi per millorar-les.

Actualment, la Llei de costes determina que les platges formen part del domini públic estatal i estableix que és competència del Ministeri de Medi Ambient realitzar les obres necessàries per la protecció del domini públic marítim terrestre i pel seu ús, així com la creació, regeneració i recuperació de platges.

L’actuació s’empara en la Llei de ports de Catalunya de l’any 1998, que preveu que la Generalitat pugui establir un servei de dragatge i transvasament de sorres per restablir la dinàmica litoral alterada per una infraestructura portuària.

A efectes d’agilitzar la tramitació i disposar de major marge de maniobra en l’execució dels treballs, i atenent l’experiència derivada d’aquests dos anys d’actuacions, es preveu, en el futur, realitzar projectes amb abast quadriennal.

(El document adjunt inclou el llistat de ports)