El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha adjudicat, a proposta de la mesa de contractació, el desdoblament de l'Eix Transversal per un import de 708,3 MEUR a Cedinsa Concessionària. Aquesta actuació es finançarà mitjançant el sistema de concessió pública, que inclou les obres de desdoblament i la gestió de la infraestructura per un període de 33 anys. Amb l'adjudicació d'avui, el DPTOP dóna un pas definitiu per a la consecució del desdoblament de l'Eix Transversal, les obres del qual començaran entre finals d'aquest any i principis de 2008 i conclouran entre el 2010 i el 2011.

Adjudicació de l’obra

A proposta de la mesa de contractació, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques ha adjudicat avui el desdoblament de l’Eix Transversal, per un import de 708,3 MEUR a Cedinsa Concessionària. Aquesta actuació es finançarà mitjançant una concessió de l’obra pública, que comprèn tant les obres de desdoblament com la gestió de tot l’Eix durant un període de 33 anys.

En aquest sentit, el pressupost de l’execució material de les obres serà de 703,5 MEUR per als trams a desdoblar i de 4,8 MEUR per a l’adaptació dels trams ja desdoblats.

El plec de condicions de la concessió que ara s’ha adjudicat preveu que se subdivideixi les obres en tres trams i subrogui l’execució del 50% del volum de l’obra, per tal de garantir una major concurrència i evitar la concentració de l’execució dels treballs en una sola empresa. Així mateix, aquesta subrogació s’haurà de fer a empreses que no formin part de la concessionària.

La nova autovia

 L’Eix Transversal té 153 quilòmetres de longitud i discorre entre Cervera i Riudellots de la Selva. En el seu recorregut, tenen característiques d’autovia tres petits trams; el comprès entre Cervera i les Oluges i les circumval·lacions de Manresa i Vic. Les obres que ara s’adjudiquen consistiran en el desdoblament de l’actual carretera per tal de formar una autovia de dos carrils per a cada sentit de la circulació.

La nova autovia estarà formada per dues calçades amb dos carrils de 3,5 metres per sentit, més un carril addicional en els trams on és necessari per a l’avançament dels vehicles pesats. Els vorals exteriors tindran 2,5 metres d’amplada i els vorals interiors, 1,5 metres. Una mitjana d’amplada variable entre els 5 i els 8 metres separarà els dos sentits de la circulació.

En total, les obres ara adjudicades comportaran el desdoblament de 142,8 quilòmetres de carretera, la formació d’un nou tram de 2 quilòmetres d’autovia i la construcció de 52 viaductes, 14 túnels i 40 enllaços.

El desdoblament, tram a tram

Cervera – Manresa:

Longitud: 44,4 quilòmetres

Enllaços: 13

Viaductes: 19

Túnels: 1

El tram entre Cervera i les Oluges ja està desdoblat. A partir d’aquest punt, el traçat de la nova calçada segueix el de la carretera actual, tret de dos punts, on s’efectuen petites variants, al terme de Rajadell; una permet evitar l’afectació de la vil·la romana de Sant Amanç i l’altra correspon a una zona on l’orografia fa inviable la nova calçada al costat de l’actual.

S’adaptaran al desdoblament els enllaços existents i es preveu un nou enllaç per connectar amb Guissona. La majoria de viaductes es construeixen sobre la riera de Rajadell.

Manresa – Vic:

Longitud: 43 quilòmetres

Enllaços: 13

Viaductes: 12

Túnels: 1

El desdoblament segueix la carretera actual, que s’amplia alternativament a un costat i a un altre. En aquest tram, cal destacar la construcció d’un nou túnel a la zona de la Fontfreda, sensiblement paral·lel a l’actual, de 668 metres de longitud, i els viaductes de la riera Gabarresa, de Pere Riera, Pla del Roure i Sant Bartomeu. Els trams de circumval·lació a Manresa i a Vic ja tenen característiques d’autovia. Els enllaços s’adapten a l’ampliació de la calçada.

Vic – Caldes de Malavella:

Longitud: 55,4 quilòmetres

Enllaços: 14

Viaductes: 21

Túnels: 12

La complicada orografia en aquest àmbit comporta la construcció de diferents túnels i falsos túnels. Fins a l’AP-7, s’aprofita la carretera actual per al desdoblament. S’adaptaran els enllaços existents, tret de l’enllaç de Sant Hilari Sacalm, on es remodelarà el ramal de sortida de l’autovia provinent de Vic. Cal remarcar el túnel de Joanet, amb una longitud de 1.440 metres i dels viaductes, duplicacions dels actuals, d’Osormort i l’arc de les Fosses.

partir de l’AP-7, l’actual C-25 es configura com a ramal de connexió cap a l’aeroport de Girona i des de l’autopista es construeix una nova via desdoblada, de dos quilòmetres de longitud, que permet connectar amb l’N-II desdoblada, al terme de Caldes de Malavella, tant en direcció Girona com en direcció Mataró.

Planificació de les obres

Les obres de desdoblament s’iniciarà de manera esglaonada entre finals d’aquest any i principis del vinent, amb l’objectiu que tot l’Eix Transversal sigui autovia el segon semestre de 2011, segons la planificació següent:

Cervera – Manresa: Els treballs començaran el primer trimestre de l’any vinent, tret de l’enllaç de Joncadella, a Manresa, on es podrien iniciar abans, ja a finals d’aquest any, per tal de facilitar la sortida de Manresa a través de la nova avinguda de la Universitat. Es preveu que tot aquest tram quedi desdoblat el segon semestre de 2010.

Manresa – Vic – Caldes de Malavella: L’estiu de 2008 començaran les obres a la resta de l’Eix, entre Manresa i Caldes de Malavella, que quedaria desdoblat durant el segon semestre de 2011

Programa de grans eixos viaris

L’Eix Transversal vertebra les comunicacions per carretera entre la plana de Lleida, les comarques centrals i Girona. En el marc del Pla d’infraestructures del Transport i el Programa de grans eixos viaris, la Generalitat ha previst transformar en autovia tot l’Eix Transversal. Aquesta actuació permetrà millorar la seguretat i el trànsit d’una via que registra una mitjana d’entre 8.000 i 17.000 vehicles diaris, amb un percentatge de circulació de vehicles pesants d’entre el 20% i el 30%, segons els trams.

D’altra banda, el desdoblament potenciarà les connexions intercomarcals i les de llarg recorregut, fomentarà l’equilibri territorial i afavorirà el desenvolupament econòmic a les comarques de l’interior.