Artesa de Segre és un nus viari on conflueixen els vehicles procedents de Lleida i Balaguer, així com els procedents de la Costa Daurada, de Salou i Reus, per Tàrrega. A partir d’Artesa de Segre, els vehicles es dirigeixen cap als Pirineus, la Seu d’Urgell i Andorra.
La variant d’Artesa de Segre connectarà tres carreteres de la xarxa bàsica de Catalunya: la C-26 –de Balaguer a Artesa de Segre–, la C-14 des de Tàrrega i Agramunt i la C-14 d’Artesa de Segre cap a Ponts i la Seu d’Urgell. Així, la nova via permetrà escurçar el recorregut cap a Ponts i evitar el pas de vehicles per l’interior d’Artesa.
Característiques de la variant
La variant tindrà una longitud de 3,8 quilòmetres i una amplada de 10 metres, amb dos carrils de 3,5 m. i dos vorals d’1,5 m. L’actuació s’inicia al sud del nucli d’Artesa de Segre amb un enllaç amb la carretera C-26. A un quilòmetre de distància, el projecte preveu l’enllaç amb la C-14 procedent de Tàrrega, que està format per una rotonda sota el tronc de la variant.
Posteriorment, la variant passa paral·lela al canal d’Urgell i més tard creua el riu Senill amb un viaducte de 80 metres. Finalment, l’actuació conclou amb un altre enllaç amb la C-14, en direcció cap a Ponts i la Seu d’Urgell, al sud-est del nucli d’Artesa de Segre.
El cost de construcció de la variant s’ha estimat en uns 8,7 MEUR. Els següents tràmits que s’efectuaran a partir d’ara per a dur a terme aquesta millora a la xarxa viària són la redacció del projecte constructiu i la licitació i execució de les obres.
Altres actuacions a la C-14
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques té en fase d’estudi altres millores de la carretera C-14, com les variants de Tàrrega, d’Oliana i de Coll de Nargó o el condicionament entre Montblanc i Solivella i la millora del tram de Tresponts.