El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, i el secretari d'Estat del Canvi Climàtic britànic, Ian Pearson, s'han reunit aquest matí a Barcelona per encetar una estreta col·laboració i intercanviar experiències en matèria de canvi climàtic

El Regne Unit és un dels líders europeus i mundials en el desenvolupament de polítiques de canvi climàtic

Malgrat les diferents realitats territorials i socials, Catalunya disposa d'una clara voluntat de lideratge en la lluita contra el canvi climàtic

El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, i el secretari d’Estat del Canvi Climàtic i Medi Ambient del Ministeri de Medi Ambient, Alimentació i Afers Rurals del Govern del Regne Unit, Ian Pearson, s’han reunit aquest matí a Barcelona per intercanviar experiències en matèria de canvi climàtic. 

Baltasar i Pearson s’han compromès a encetar una col·laboració estreta entre el Departament de Medi Ambient, Alimentació i Afers Rurals del Regne Unit (DEFRA en les seves sigles en anglès) i el Departament de Medi Ambient i Habitatge. Tots dos han coincidit en la importància de fomentar els intercanvis d’experiències i bones pràctiques en la lluita contra el canvi climàtic i en la gestió dels recursos hídrics. El conseller Baltasar ha demanat al Govern britànic “intercanviar experiències a nivell tècnic sobre les polítiques de canvi climàtic“ mentre que Person s’ha mostrat molt interessat en la gestió de la sequera que es fa des de Catalunya. De fet  “les empreses del sector de l’aigua del Regne Unit han d’incorporar en les pròxims anys plans d’eficiència en el consum i gestió del recurs hídric”. La reunió mantinguda avui ha servit per treballar en tres direccions: 

  • Canvi climàtic: Per part de Catalunya, rebre assessorament per a l’elaboració de l’Estratègia catalana de lluita contra el canvi climàtic. Aquesta col·laboració es concreta en efectuar intercanvis i estades de tècnics al DEFRA i d’experts del DEFRA a Catalunya.  També, conèixer millor la metodologia de treball entre el Regne Unit i regions com Escòcia per compartir i redistribuir de la manera més òptima possible els drets i les responsabilitats de cada administració en aquesta matèria, incloent també la relació amb el món local, especialment important en temes d’adaptació.
  • Aigua:  Per part del Regne Unit, rebre l’experiència de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) pel que fa a la gestió d’un recurs escàs com l’aigua al mediterrani amb instruments com el decret de sequera que s’anticipen als futurs impactes del canvi climàtic i que interessen al Regne Unit per zones afectades per les carències d’aigües com el sud-oest del país i la metròpoli de Londres.
  • Habitatge: conèixer i intercanviar experiències en la planificació i l’impuls de l’ecoeficiència en l’edificació nova i la rehabilitació dels habitatges 

Baltasar i Person han coincidit també en la necessitat de promoure les oportunitats del sector empresarial de bens i serveis ambientals. Aquest és un sector amb un fort potencial de creixement en els propers anys. 

El lideratge britànic 

El Regne Unit lidera actualment la política de canvi climàtic a la Unió Europea i a escala mundial. El seu primer ministre, Tony Blair, va potenciar reunions com la del G8 per comprometre tots els països a dialogar i comprometre’s en el post Kioto. 

Internament, el Regne Unit no només vol assolir els objectius de Kioto sinó que vol anar més enllà amb un objectiu de reducció de les emissions de CO2 del 20% al 2010 i del 60% al 2050 en relació amb els nivells de 1990. 

La política catalana 

Per tot això, des de la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Medi Ambient i Habitatge, s’ha volgut encetar aquesta col·laboració amb el Regne Unit partint de la base de les diferents realitats territorials i socials. Perquè la política catalana de canvi climàtic és molt incipient i els recursos humans i financers, encara modestos. No obstant això, Catalunya disposa d’una clara voluntat de lideratge en  la lluita contra el canvi climàtic. Aquesta voluntat de lideratge es tradueix, ara per ara: 

  • En les aportacions de l’administració catalana a l’Estratègia espanyola de canvi climàtic i energia neta.
  • En el treball amb la xarxa mundial de governs regionals pel desenvolupament sostenible (nrg4SD), que aplega regions desenvolupades com el País de Gal·les, Flandes o el País Basc, i en vies de desenvolupament com Sao Paulo o Western Cap amb les quals Catalunya participa activament en les conferències de les parts en canvi climàtic (COP) com a organitzacions de governs regionals acreditades.
  • I a escala del Mediterrani, especialment en els treballs sobre les interaccions entre el canvi climàtic i la gestió d’un recurs escàs com l’aigua. 

Els instruments del Govern britànic 

Per assolir tots els objectius en la lluita contra el canvi climàtic, el Regne Unit disposa d’un secretari d’Estat pel Canvi Climàtic amb rang ministerial i està creant una nova Oficina de Canvi Climàtic amb personal d’altres ministeris clau i també amb instruments com: 

  • Una nova llei sobre canvi climàtic adoptada el 2007
  • Una obligació de promoure l’ús de renovables i un compromís per assolir l’eficiència energètica
  • Un cànon sobre canvi climàtic i diversos acords sobre canvi climàtic
  • Un llibre blanc sobre l’energia i un altre sobre planificació i una estratègia de residus 

A més, el segon programa del Regne Unit sobre canvi climàtic, adoptat el 2006 (el primer va ser al 2000), inclou un apartat específic per les administracions regionals d’Escòcia, Irlanda del Nord i Gal·les.