L’empresa pública Adigsa, adscrita al Departament de Medi Ambient i Habitatge, ha contractat el Centre Especial de Treball (CET) de l’Associació Shalom per realitzar tasques de manteniment i arranjament en pisos desocupats de Lleida, que formaran part del programa de cessió. Shalom té com a objectiu que les persones adultes amb discapacitat puguin cobrir les seves necessitats laborals i econòmiques. Adigsa ha contractat també les empreses Bersa, SA, i Construccions Ribó per a aquest mateix programa.

Shalom, que treballa en el territori des de fa més de vint anys, s’encarregarà d’obres com pintar; canviar aixetes, portes o persianes; arreglar desperfectes i, entre d’altres, supervisar i posar a punt les instal·lacions d’aigua i electricitat. Per a cada obra, l’entitat i el personal tècnic d’Adigsa visitaran els pisos i Shalom presentarà un pressupost, que serà aprovat o desestimat per l’empresa pública.

Amb el nou projecte, la Brigada de Serveis de Shalom amplia el treball que duia a terme, fins ara, per a l’Ajuntament de Lleida i altres entitats o empreses privades: el manteniment de carrers, places i jardins (neteja i manteniment del mobiliari urbà, obres d’arranjament menors, jardineria, pintura i manteniment de baranes, passarel·les, murs i altres elements). La Brigada és una de les seccions del CET. Les altres són fusteria (especialitzada en la fabricació d’objectes, caixes de fusta i fresatges en fusta), tècniques d’impressió i acabats, i manipulats subcontractats d’empreses ordinàries (envasats i muntatges). Cada brigada de serveis de manteniment al carrer està formada per cinc persones. El personal és molt polivalent, segons fonts de l’Associació.

Shalom compta amb 120 usuaris, la majoria amb discapacitat psíquica, dels quals la meitat tenen un contracte laboral dins del CET i s’inclouen en el Servei de Suport a la Integració Laboral. L’altra meitat pertany al Servei de Teràpia Ocupacional. A més, a l’entitat treballen 40 tècnics, distribuïts entre gerència, serveis socials, i coordinadors de producció. La directora de Shalom, Teresa Benet, s’ha mostrat satisfeta per l’acord amb Adigsa perquè “treballar amb l’administració local i autonòmica, en competència amb empreses ordinàries, és un pas important per a la integració sociolaboral de les persones amb discapacitat”.

En aquest sentit, l’acord referma el compromís d’Adigsa de responsabilitat social en la contractació d’obra pública, que va posar en marxa el 1997 mitjançant el programa Posa’t a punt. Així, les obres que adjudica l’empresa inclouen una clàusula social per la qual es reserven llocs de treball per a col·lectius amb dificultats d’accés al mercat laboral. El Posa’t a punt, durant l’any passat, va permetre la creació de 156 llocs de treball de manobres, ajudants de paleta i ajudants de pintor, coberts per aturats de llarga durada, joves, minories ètniques i perceptors de la renda mínima d’inserció (RMI).

Programa de cessió: una eina per fomentar el lloguer

El Programa de cessió d’habitatges buits, que Medi Ambient i Habitatge ha posat en marxa, consisteix en el fet que els propietaris cedeixen els pisos buits a Adigsa i aquesta els assegura una renda mensual i el retorn de l’habitatge en bones condicions a la finalització del contracte d’arrendament. Des que va iniciar-se l’abril de 2005, formen part del programa més de 200 habitatges.

El 80% dels pisos del Programa de cessió necessiten obres d’adequació. El Govern de la Generalitat, a través d’Adigsa, atorga ajuts per a la rehabilitació dels habitatges desocupats de fins a 18.000 euros: 6.000 són a fons perdut i la resta es descompten de la renda que cobri el propietari. Una vegada el propietari ha cedit l’habitatge, les garanties i els ajuts aportats per la Generalitat fan que els pisos puguin ser llogats al voltant d’un 20% per sota del preu de mercat.

Per accedir a aquest programa, els habitatges han de tenir la cèdula d’habitabilitat, o possibilitats d’obtenir-la, no han d’estar ocupats i, entre d’altres requisits, cal que siguin pisos lliures, sense cap qualificació de protecció oficial.