Els motius son complicacions i reaguditzacions en persones amb malalties cròniques i gent gran

Tot i que no es tracta d'una situació d'epidèmia de grip s'han activitat les mesures que preveu el PIUC per actuacions de sobrecàrrega

Aquests darrers dies, tot i que només s’han detectat casos esporàdics d’infeccions pels virus de grip, les urgències hospitalàries han augmentat als hospitals catalans un 10% de mitjana. Això ha comportat un major nombre d’ingressos especialment de persones grans amb pluripatologies.

Aquest lleuger increment també s’ha produït en els Centres de Salut.

Per tant, no es tracta d’una situació d’epidèmia, sinó que es donen condicions, com cada hivern, que afavoreixen les complicacions i reaguditzacions en persones amb malalties cròniques i gent gran.

El Departament de Salut ha activitat algunes de les accions previstes en el Pla Integral d’Urgències de Catalunya (PIUC), que es va posar en marxa el passat 1 de desembre.

D’acord amb aquesta planificació, s’han activat les mesures previstes per tal de fer front a situacions de sobrecàrrega en els serveis d’atenció urgent hospitalaris i d’atenció domiciliaria. Segons preveu el PIUC, davant la situació registrada aquests dies, cada centre ha activat les accions que li han de permetre fer front a l’increment de la demanda.

PIUC

El Departament de Salut planifica cada any mesures de coordinació i reforç pel període d’hivern. Es concreten, principalment, en augmentar la capacitat dels centres per atendre els ingressos de malalts aguts, subaguts i els que requereixen un centre d’internament sociosanitari, i en reforçar les accions de coordinació i atenció als malalts fràgils per part dels equips d’Atenció Primària de Salut, mitjançant l’atenció a domicili.

Cal recordar que molts problemes de salut, encara que es presentin d’imprevist o siguin petites urgències, poden ser atesos pels equips d’atenció primària en els centres de salut, els consultoris locals o els centres d’atenció continuada. També el servei de Sanitat Respon, al telèfon 902 111 444, es dóna orientació i resposta a aquelles situacions en que calgui un consell.