ContactaEN
event_note Nota de premsa

Consideracions dels departaments de Salut i d'Agricultura, Ramaderia i Pesca sobre la influença aviària i la seguretat dels aliments de l'aviram

L’informe de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària

 Diversos mitjans de comunicació venen facilitant informació, les darreres hores, sobre un informe elaborat per l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA en les seves sigles angleses), en el que s’actualitza la informació en relació amb la influença aviària i la seguretat alimentaria.

 L’informe, reitera els aspectes de seguretat alimentària ja coneguts sobre aquesta malaltia animal i, en concret, que:

 No hi ha cap informació epidemiològica que faci pensar que la influença aviària pot ser transmesa per via alimentària.

 La via de transmissió del virus als humans és la respiratòria, per contacte directe amb aus vives malaltes i no pel consum de la seva carn o dels ous, coincidint expressament amb l’opinió de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i del Centre Europeu per a la Prevenció i Control de Malalties (ECDC en les seves sigles angleses). 

 No s’ha detectat, en la Unió Europea, la presència del virus H5N1 en pollastres destinats al consum.

 S’emfatitza, no obstant l’anterior, en la conveniència d’aplicar i mantenir les mesures preventives habituals (higiene, cuinat adequat) d’eficàcia contrastada contra els bacteris enteropatògens (salmonel•la, etc.). Aquestes mesures serien igualment eficaces contra el virus H5N1.

Valoració del contingut de l’informe

 Aquest informe no aporta cap novetat en l’avaluació dels riscos pel que fa a la possible transmissió alimentària del virus de la influença aviària.

 Continua, així, no havent-hi cap evidència que faci pensar en una possible transmissió per via alimentària. Els casos descrits, fins ara, en el sudest asiàtic s’han produït per via respiratòria en persones que tenien contacte estret i continuat amb aus malaltes.

Les mesures que s’apliquen a Catalunya

 Amb la finalitat de protegir els pollastres d’engreix i altres aus destinades al consum, a Catalunya, com a la resta de la Unió Europea, continua vigent la prohibició, per part de la Comissió Europea, de la importació d’aus vives i de qualsevol producte derivat de les aus provinents de les zones afectades.

 A Catalunya, la Influença Aviària constitueix un problema potencial de sanitat animal. És per això que el Departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca (DARP) manté, des de l’any 2003, un Programa de Vigilància i Prevenció per a la detecció de possibles casos d’Influença Aviària a les explotacions avícoles i a les aus salvatges. Fins al moment, cap de les mostres analitzades ha estat positiva.

 El DARP, a més, té elaborats un Pla d’Alerta, per a quan es declaren focus en altres països amb risc per a les aus de Catalunya, i un Pla d’Emergència que s’engegaria amb la sospita fonamentada d’un possible cas al nostre país d’aquesta malaltia amb la descripció detallada de les mesures per a l’eradicació immediata del focus i evitar així la possible transmissió a altres aus.

 La inspecció veterinària de les aus vives, prèvia al sacrifici, i de les canals als escorxadors, que fan els veterinaris de salut pública del Departament de Salut, impedeixen la possible entrada, a la cadena alimentària, d’aus malaltes.

Conclusió

L’informe de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària no introdueix cap element nou, amb la qual cosa, tenint en compte la situació actual i les mesures que s’apliquen al nostre país, els casos d’influença aviària que s’han donat a Europa no suposen un risc per als consumidors de Catalunya.