ContactaEN
event_note Nota de premsa

Acords de Govern: El Govern aprova el Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire a 40 municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona

El Govern aprova el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire a 40 municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona

• El Decret s’emmarca en el Pla de Govern, que té com a objectiu la reducció de la contaminació atmosfèrica

• El compliment del Pla d’actuació comportarà un augment de la qualitat i de l’esperança de vida

• Les 73 mesures establertes per reduir els nivells d’òxid de nitrogen i de partícules en suspensió fan referència a la gestió del transport terrestre, aeri i marítim, les activitats industrials i energètiques, l’àmbit domèstic, la prevenció i la sensibilització

El Govern ha aprovat el Pla d’actuació 2007-2009 per a la millora de la qualitat de l’aire als municipis que van ser declarats zones de protecció especial de l’ambient atmosfèric, corresponents a 40 localitats de les comarques del Barcelonès, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat. El document s’ha elaborat en el si d’una Comissió Interdepartamental, impulsada pel Departament de Medi Ambient i Habitatge, i amb la col•laboració dels ens locals.

L’objecte del Pla és establir les mesures necessàries per prevenir i reduir l’emissió dels contaminants diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10), i ajustar les emissions als límits que estableix la legislació de la Unió Europea per a l’any 2010, definits per preservar i reduir els efectes nocius sobre la salut humana i el medi ambient. El NO2 és un gas irritant, tòxic a altes concentracions, que intervé en la formació de la boira fotoquímica. Les principals fonts emissores d’aquest contaminant que depenen del factor humà són el transport i determinats processos industrials. Les PM10 són partícules respirables procedents del transport, principalment dels vehicles dièsel, i de determinats processos industrials.

S’estima que el descens d’emissions comportarà nombrosos beneficis per a la salut dels habitants de l’àrea metropolitana de Barcelona, i augmentarà la qualitat i l’esperança de vida. En aquest sentit, el Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL) està elaborant un estudi per determinar i quantificar amb exactitud aquests beneficis a la zona de protecció especial.

El medi ambient també en sortirà beneficiat. Les mesures destinades a la reducció de les emissions d’aquests dos contaminants en el transport comportarà alhora la disminució de les emissions de CO2 a l’atmosfera, i contribuirà així a reduir el creixement dels gasos amb efecte d’hivernacle dels sectors difusos i al compliment del protocol de Kyoto a Catalunya.

Els municipis dins les zones de protecció especial (ZPE), segons el Decret 226/2006, són els següents:

• Zona 1 de protecció especial pel que fa als contaminants diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10): Badalona, Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, Molins de Rei, el Prat de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts i Viladecans.

• Zona 2 de protecció especial pel que fa al contaminant partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10): Martorell, el Papiol, Pallejà, Sant Andreu de la Barca, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Terrassa, Granollers, la Llagosta, Martorelles, Mollet del Vallès, Montmeló, Montornès del Vallès, Parets del Vallès, i Sant Fost de Campsentelles.

En els darrers anys, els valors dels dos contaminants en aquesta àrea han seguit una tendència a l’augment de les concentracions per sobre del valor límit anual establert per a l’any 2010, que és de 40 µg/m3. És per això que el Govern, a instàncies del Departament de Medi Ambient i Habitatge, va acordar que calia prendre mesures de reducció d’emissions i canviar la tendència actual.

El Pla aprovat avui, que inclou 73 mesures, se centra en la prevenció i la reducció de la contaminació per causa del transport terrestre, principal font emissora d’aquests contaminants.

El document també estableix mesures a aplicar al Port de Barcelona, a l’Aeroport del Prat de Llobregat, en les activitats industrials i energètiques, i mesures de prevenció i de sensibilització ambiental.

Mesures en el transport terrestre

Les mesures a aplicar en el transport terrestre són:

• La fixació d’objectius de reducció de les emissions en els plans de mobilitat. S’estableix que el Pla de mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona, instrument bàsic que configura l’estratègia de mobilitat sostenible de tot el territori metropolità, i que elabora l’Autoritat Metropolitana del Transport, ha d’assolir, a través de diferents actuacions, una reducció equivalent a la disminució de la mobilitat en un 20% a les vies principals (on la velocitat de circulació mitjana és superior o igual a 80 km/h) i en un 10% a les secundàries (inferior a 80 km/h i superior o igual a 25 km/h) de la zona 1, del 10% a les principals i del 5% a les secundàries de la zona 2 l’any 2010. Els plans de mobilitat urbana, com a elements de disseny de l’estratègia de mobilitat sostenible de cadascun dels municipis, que elaboren els ajuntaments, s’han de dissenyar per assolir també aquell any una reducció equivalent a la disminució de la mobilitat a les vies urbanes d’entre un 5 i un 10% a la zona 1 i d’un 5% a la zona 2. En el cas particular de la ciutat de Barcelona, el seu pla de mobilitat ha d’aconseguir, a més, l’equivalent a la reducció de la mobilitat en un 20% a les vies amb major intensitat mitjana diària (per exemple, la Gran Via, l’av. Diagonal, i l’av.Meridiana).

• La dotació de plans de mobilitat en centres de treball i centres generadors de mobilitat.  Els centres de treball i generadors de mobilitat d’administracions públiques i d’empreses públiques amb més de 200 treballadors, els centres de treball amb més de 500 treballadors, i els centres generadors de mobilitat amb més de 500 visitants habituals hauran d’aprovar plans de mobilitat específics abans de finals de 2009, tret que estiguin inclosos en un pla de mobilitat de l’àrea industrial a què pertanyen.

• La gestió de la velocitat de la circulació. El Servei Català del Trànsit regularà la velocitat màxima de circulació a les diferents vies principals, d’acord amb els nivells de contaminació, la densitat del trànsit i la seguretat. En una primera fase, s’ha establert com a velocitat màxima de circulació 80 km/h a les autopistes, autovies i carreteres principals de la zona 1, i la velocitat màxima recomanada a les vies ràpides de la zona 2, 90 km/h. En una segona fase, es regularà el límit màxim de velocitat de circulació per trams de via en funció de diferents paràmetres com la contaminació, la congestió, la seguretat i la capacitat de dispersió al medi atmosfèric.

• L’ambientalització dels vehicles pesants vinculats a la prestació de serveis públics. Els titulars dels vehicles pesants dièsel del tipus convencional Euro I i Euro II vinculats a la prestació de serveis públics, com autobusos, camions de recollida d’escombraries, camions de neteja viària o camions de bombers, hauran de substituir gradualment aquests vehicles per d’altres que funcionin amb gas natural o combustibles o tecnologia que generin emissions de contaminants a l’aire equivalents o inferiors, o bé hauran d’instal•lar filtres de partícules als vehicles que a 31 de desembre de 2009 no s’hagin substituït. Els vehicles pesants dièsel del tipus Euro III vinculats a la prestació de serveis públics han de disposar de filtres de partícules excepte si se’n preveu la substitució abans del 31 de desembre de 2009.

Amb caràcter general, s’estima que l’aplicació del Pla d’actuació al sector del transport terrestre comportarà un descens del 30% de les emissions, tant de diòxid de nitrogen com de PM10.

Mesures al Port de Barcelona

Per tal de reduir les emissions associades a l’activitat del recinte:

• S’introduiran requeriments ambientals a la flota de camions de transport de contenidors que operen al Port de Barcelona. L’Autoritat Portuària establirà aquests criteris en els requeriments i incentius precisos per a l’obtenció de l’autorització d’entrada i sortida del recinte.

• Es renovarà anticipadament la flota d’embarcacions de suport a la prestació de serveis que operen a l’interior del Port. Es farà d’acord amb la normativa més estricta d’emissió de contaminants a l’aire, amb l’objectiu que l’any 2010 el 40% de l’activitat s’executi amb unitats homologades.

• Es promourà que els operadors de les terminals renovin la maquinària auxiliar de càrrega i descàrrega.

• Es dissenyarà un esquema de taxes portuàries que inclourà exempcions per als vaixells menys contaminants.

• Es desenvoluparà el Pla estratègic del Port, que presenta com a línia prioritària d’actuació el desenvolupament del transport ferroviari de mercaderies. Absorbirà bona part de l’increment del trànsit d’aquests productes que es produirà arran de l’ampliació del recinte.

• S’establiran millores en la manipulació de productes pulverulents. L’objectiu és disminuir les emissions difuses de partícules, a través de les bones pràctiques en la utilització de la maquinària i en el transport de les mercaderies, i la limitació o suspensió de determinades operacions en velocitats elevades del vent.

• S’exigirà la reserva de l’espai necessari per al subministrament elèctric als vaixells en la construcció de noves terminals o en la seva modificació substancial. Aquesta mesura és una de les opcions més eficients per reduir la contaminació, ja que s’evita utilitzar els motors de les embarcacions quan aquestes estan atracades al moll, i passen a abastir-se de l’energia que els subministren les centrals elèctriques, més eficient i generadora d’emissions més baixes. S’estima que el benefici ambiental se situa al voltant del 90%.

En conjunt, s’estima que les mesures aplicades al Port de Barcelona permetran una reducció del 20% de NO2 i el 10% de PM10.

Mesures per a l’Aeroport del Prat de Llobregat

AENA, les companyies que operen a l’Aeroport i la Comissió Rectora del Pla d’actuació hauran de redactar i implantar un pla de reducció d’emissions dels dos contaminants que inclou el Pla, associat a la millora de l’operativa a terra per tal d’estalviar el consum de combustibles. També s’haurà de promoure l’ús de les unitats auxiliars de subministrament d’energia de les aeronaus, que s’utilitzen durant el període en què els avions estan estacionats i necessiten proveir-se d’energia.

Les mesures aplicades a l’Aeroport del Prat de Llobregat comportaran un descens aproximat del 20% de NO2.

Mesures a aplicar en les activitats industrials i energètiques

• Per a 27 indústries s’han definit mesures concretes i individualitzades a fi de reduir les emissions de partícules i òxids de nitrogen. La selecció d’aquestes activitats prové d’una anàlisi efectuada a partir del cens de les activitats industrials i de l’inventari d’emissions, avaluant la incidència en els nivells de qualitat de l’aire de les emissions associades a cada establiment.

• El Pla estableix mesures generals per reduir les emissions difuses de partícules provinents de les 24 activitats extractives ubicades a les zones, tant pel que fa als accessos, vials de circulació i superfícies amb trànsit de vehicles, camions i maquinària, com a les operacions de càrrega, descàrrega i/o manipulació de materials pulverulents i a la planta i operacions de tractament. La naturalesa d’aquestes activitats comporta la generació de molta pols de partícules que es diposita a les proximitats de les instal•lacions i que, a més, es resuspensiona en l’aire amb el pas de vehicles. És per això que s’han establert actuacions com ara la pavimentació dels vials des de les plantes de tractament fins a la sortida a la xarxa viària bàsica, les limitacions de velocitat a la rodalia, el cobriment del material transportat pels camions, la instal•lació de dispositius de neteja, o el tancament o cobriment del material pulverulent.

• A les 58 plantes de preparació de formigó instal•lades a les zones de protecció especial, generadores també de partícules, s’ha establert un seguit de mesures addicionals relacionades amb l’adequació dels accessos, vials i superfícies amb trànsit de vehicles. S’estima en conjunt una reducció d’un 94% en les emissions.

• Les 6 plantes de fabricació d’aglomerat asfàltic de l’àrea també hauran d’aplicar mesures correctores concretes per minimitzar la resuspensió. Amb l’aplicació d’aquestes mesures, es poden reduir les emissions de partícules entre un 50 i un 80%.

• El Pla estableix mesures detallades per a les 20 instal•lacions energètiques de la zona.

En els sectors de la indústria i l’energia, el descens d’emissions es calcula en un 30% de les partícules i del NO2.

Mesures d’aplicació al sector domèstic: l’eficiència en edificis, renovació de calderes i electrodomèstics

S’han avaluat amb caràcter general aquelles accions que comporten una major eficiència dels sistemes energètics implantats actualment, ja sigui modificant-los amb alternatives més netes o bé perquè redueixen els consums actuals de combustibles. S’han previst les accions següents: el Pla de renovació de calderes i escalfadors domèstics a Catalunya i la renovació d’electrodomèstics, que preveu el Pla de l’energia de Catalunya 2006-2015, el Decret d’ecoeficiència en edificis, i el Codi tècnic de l’edificació.

Mesures de prevenció

Les mesures associades a aquest àmbit tenen com a objectiu no incrementar les fonts d’emissió d’òxids de nitrogen i partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres localitzades a la zona de protecció especial fins que el medi atmosfèric ho permeti. Es tracta de criteris ambientals a aplicar:

• Per a l’aprovació de plans d’ordenació urbanística. Els nous plans d’ordenació urbanística municipal o les seves revisions, i les modificacions del planejament urbanístic que alterin la classificació urbanística de sòl no urbanitzable dels municipis inclosos a la zona de protecció especial hauran d’incorporar en la documentació ambiental un balanç d’emissions de NO2 i de PM10 que ha de permetre valorar la seva compatibilitat en el medi en el tràmit d’aprovació.

• Per a l’autorització de modificacions d’activitats industrials i energètiques i en la implantació de noves activitats. Els titulars d’una nova activitat industrial i/o energètica considerada d’impacte ambiental alt o moderat (inclosa a l’annex I o annex II.1 de la Llei d’intervenció integral de l’Administració ambiental) hauran d’aportar en el tràmit de la sol•licitud de l’autorització o la llicència ambiental d’aquesta nova activitat un balanç de PM10 que ha de preveure l’increment d’emissió associat que s’haurà de compensar amb mesures de reducció addicionals. Si el que es projecta és una modificació de l’activitat, caldrà aportar un balanç d’emissions de NO2 i de PM10 que prevegi la mobilitat i la logística de mercaderies. S’ha de valorar la compatibilitat amb el medi en el tràmit d’autorització.

• Per a l’aprovació de modificacions d’infraestructures existents o noves. El projecte d’una nova infraestructura o el projecte de modificació d’una infraestructura existent, sotmès a declaració d’impacte ambiental, haurà d’anar acompanyat d’un balanç d’emissions de NO2, si està ubicat en algun dels municipis inclosos a la zona 1, i de PM10 si ho està a la zona 1 o 2, que prevegi la incidència en les emissions associades a la mobilitat en altres infraestructures ubicades als municipis inclosos en l’àmbit d’aplicació. En el tràmit d’aprovació s’haurà de valorar la seva compatibilitat amb el medi.

• Per a l’autorització d’activitats extractives. Els titulars d’una activitat extractiva que sol•licitin una modificació de l’autorització o la llicència ambiental per una modificació substancial de l’activitat també hauran de disposar d’aquest balanç dels contaminants concrets segons la zona.

• A les instal•lacions temporals de manipulació de materials pulverulents. Hauran d’implantar les mateixes accions preventives i correctores i els requeriments que són d’aplicació per a les instal•lacions d’activitats extractives fixes.

• En l’execució d’obres públiques. S’estableixen una sèrie de mesures per reduir l’impacte en la qualitat de l’aire de l’execució d’obres públiques noves i existents, com la pavimentació o la compactació de les superfícies i vials, o la limitació de la velocitat de circulació màxima a l’interior i als voltants del recinte.

• En la construcció, la rehabilitació i la demolició dels edificis i les estructures. Caldrà prendre una sèrie de mesures per prevenir i evitar la generació de partícules, com ara cobrir les façanes amb lones o dispositius similars, o efectuar la descàrrega de runes en contenidors tancats. A més, els ajuntaments hauran de disposar d’ordenances municipals que incloguin els criteris ambientals per a aquesta activitat. La reducció de les emissions difuses de partícules en aquesta activitat serà d’entre el 50 i el 90%.

• Minimitzar la resuspensió de partícules atribuïbles al trànsit per vials pavimentats. Es tracta d’implantar sistemes per augmentar i/o mantenir el grau d’humitat dels vials, principalment als punts susceptibles d’incorporar material pulverulent, i realitzar el manteniment adequat de les superfícies de rodament. Els municipis hauran d’incorporar a les seves ordenances les accions que s’han d’adoptar.

• Minimitzar la resuspensió de partícules atribuïbles al trànsit per vials no pavimentats. S’hauran de pavimentar, compactar, asfaltar o tractar aquelles vies on la circulació de vehicles de pes inferior a 3,5 t sigui superior a 30 vehicles/dia de mitjana i aquelles en què la circulació de vehicles de pes superior a 3,5 t sigui superior a 10 vehicles/dia.

• Desenvolupament d’una xarxa de distribució de gas natural vehicular a la Regió Metropolitana de Barcelona. Es tracta de desenvolupar una xarxa de subministrament de caràcter metropolità destinada a subministrar combustible als autobusos i camions de recollida de residus.

Mesures de sensibilització

Es defineixen amb l’objectiu de donar a conèixer el Pla d’actuació, els motius que n’han motivat la redacció i els beneficis que comporta implantar-lo, i formar els organismes i el personal responsable de la implantació de les mesures amb la finalitat d’assegurar la seva adopció. Aquestes mesures són les següents: Accions de comunicació per difondre el Pla d’actuació i les seves mesures; la campanya de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura; un Manual de Bones Pràctiques ambientals destinat a les empreses de serveis logístics i transport; cursos de gestió del transport de mercaderies; un Manual de gestió de la mobilitat en centres de treball; cursos per a l’elaboració i implantació de plans de mobilitat; seminaris per incorporar criteris ambientals en la contractació pública; cursos de conducció eficient adreçats a conductors de vehicles pesants; cursos de conducció eficient dirigits a conductors de turismes; seminaris sobre l’aplicació del Decret d’ecoeficiència en edificis i el Codi tècnic de l’edificació; i seminaris sobre millores en el manteniment i la gestió dels edificis.

L’organització administrativa i de seguiment

El Decret d’aprovació del Pla crea l’Oficina Tècnica de Plans de Millora de la Qualitat de l’Aire, que s’adscriu a la Direcció General de Qualitat Ambiental del Departament de Medi Ambient i Habitatge. L’Oficina haurà d’avaluar tècnicament la implantació del Pla, preparar la documentació tècnica per a la seva aplicació, elaborar els informes preceptius que estableix el Pla i donar l’assistència necessària a ens locals, administracions i empreses vinculades.

Es crea la Comissió Rectora, que aprovarà els criteris tècnics necessaris per a l’aplicació del Pla, informarà sobre les accions planificades pels diferents organismes, farà els suggeriments adients per assolir els objectius, valorarà les propostes i els suggeriments que formuli el Fòrum Social de Participació, i aprovarà els criteris tècnics elaborats per l’Oficina Tècnica de Plans de Millora de la Qualitat de l’Aire.

Es crea la Comissió Institucional, com a òrgan que ha de dur a terme el seguiment de la implantació del Pla, i el Fòrum Social de Participació en què participaran els agents socials.

Pressupost

El Pla d’actuació compta amb un pressupost d’uns 279 milions d’euros associats a actuacions noves derivades del Pla d’actuació, i d’uns 1.140 milions d’euros corresponents a accions ja previstes en altres plans que contribueixen als objectius del Pla d’actuació.


El Govern destina més de 71 milions d’euros a la conservació, reforç de ferm i millora de la seguretat  de les carreteres catalanes

• Es tracta de 60 actuacions de renovació del paviment i de millora de la seguretat viària en més de 300 quilòmetres de carreteres catalanes

El Govern destina anualment més de setanta milions d’euros a la conservació i millora de les carreteres catalanes. Aquestes actuacions consisteixen en obres de renovació i conservació del ferm, d’ordenació de cruïlles, en la supressió de passos a nivell o en actuacions en els sistemes de contenció de vehicles.

D’aquesta manera, any rera any, a banda de les importants obres de condicionament, desdoblament o millora que impulsa el Departament de Política territoral i Obres Públiques, també aplica programes amb importants dotacions inversores per tal de millorar i conservar l’estat de la xarxa viària catalana i fer-la més segura per a la circulació. Aquests treballs possibiliten actuar de forma rotatòria en els 5.500 quilòmetres, la totalitat de la xarxa viària competència de la Generalitat.

Així, el Govern ha aprovat avui destinar 71,4 milions d’euros a  una seixantena d’actuacions distribuides a la xarxa viària de tot el país de la següent manera:

32 milions d’euros a les carreteres de Barcelona

Pel que fa a la demarcació de Barcelona es realitzaran 25 actuacions diferents entre les quals destaquen la renovació del ferm als ramals de la C-58 entre Barcelona i Terrassa, a la C-17 entre Montcada i Parets del Vallès, a la C-1413a  a Molins de Rei o a la carretera C-251 entre Granollers i Llinars.

Igualment, s’ha aprovat la inversió per diverses actuacions per a la millora de la seguretat viària com els 600.000 euros que es destinaran a la col•locació de faldons de protecció en barreres de seguretat i l’adequació de les instal•lacions i  enllumenat que es duran a terme al túnel de Parpers.

  Demarcació de  Barcelona 

Ferm Maresme Reforç ferm C-31D. Mataró 455.475,73

 Vallès Occ. i Oriental Reforç de ferm. C-17. Montcada i Reixac - Parets del Vallès 3.468.889,14

 Anoia Millora caract. superficials. C-37. Santa Margaria de Montbui 1.890.000,00

 Berguedà Millora de ferm. C-26. Borredà 666.847,70

 Bages Millora caract. superficials . N-141c. Moià 1.420.000,00

 Berguedà Millora caract. superficials. B-400. Guardiola de Berguedà - Saldes 1.180.000,00

 Anoia Millora ferm. C-1412a. Castellfollit Riubregós - Calonge de Segarra 1.640.000,00

 Anoia Millora ferm. C-1412a. Calonge de Segarra - Els Prats de Rei 970.000,00

 Barcelonès / Vallès Occ. Millora caract. superficials. Ramals de C-58. Barcelona - Terrassa 3.700.000,00

 Bages Reforç ferm. C-16c. Manresa - Sant Fruitós de Bages 795.000,00

 Vallès Occidental Reforç ferm. C-1413a. Molins de Rei - Sant Cugat del Vallès 2.300.000,00

 Vallès Oriental   Millora de ferm. C-251. Granollers - Llinars del Vallès 2.100.000,00

Seguretat viària Baix Llobregat /

Bages Millora cunetes. C-55. Abrera - Manresa 1.054.434,87

 Vallès Occidental Millora de ferm. C-59. Mollet del Vallès - Santa Perpètua  Mogoda 977.787,54

 Vallès Oriental /

Bages Millora cunetes. C-17. Parets Vallès - Centelles 850.000,00

 Berguedà Millora cunetes. C-16. Cercs - Guardiola de Berguedà 330.000,00

 Vàries Implantació de noves barreres de seguretat a les carreteres adscrites als àmbits de conservació dels parcs d'Argentona, Sabadell i Viladecans. Tram: Província de Barcelona. 700.000,00

 Vàries Millora dels passos de mitjana de la xarxa d'alta capacitat de Barcelona 300.000,00

 Vàries Implantació de noves barreres de seguretat a les carreteres adscrites als àmbits de conservació dels parcs de Berga, Igualada i Vic. Tram: Província de Barcelona 700.000,00

 Maresme / Vallès Or. Millora local. Millora de la seguretat dels túnels de Parpers. Carretera C-60. Tram: Argentona - La Roca del Vallès (1ª fase) 2.200.000,00

 Vàries Millores en els sistemes de contenció de vehicles de la xarxa viària 600.000,00

Conservació extraordinària Vàries Revestiment de cunetes. Carreteres adscrites als Parcs d'Igualada, Sabadell i Viladecans 999.995,30

 Vàries Revestiment de cunetes. Carreteres adscrites als Parcs de Berga, Argentona i Vic 999.995,47

 Vàries Ferm. Millora de les característiques superficials a les carreteres adscrites als àmbits de conservació dels parcs de Berga, Igualada i Vic. Tram: Província de Barcelona 910.366,99

 Vàries Ferm. Millora de les característiques superficials a les carreteres adscrites als àmbits de conservació dels parcs d'Argentona, Sabadell i Viladecans. Tram: Província de Barcelona. 936.001,90

    TOTAL OBRES STC BARCELONA 32.144.794,64

14, 9 milions d’euros a  les carreteres de Girona

Avui s’ha aprovat també la inversió de gairebé 15 milions d’euros en 10 actuacions a les comarques gironines. D’aquestes, en destaca el reforç de ferm i altres millores que es duran a terme  a la GI-682 entre Blanes i Lloret i a la GI-623 entre Ventalló i l’Escala, així com el reforç previst a la GI-531 entre Girona i Sant Gregori a en el tram de Viladrau de la GI-520.

  Servei Territorial de Carreteres de Girona 

Ferm Alt Empordà Reforç i obres complementàries a la GI-623. Ventalló - l'Escala. 2.765.000,00

 Gironès Reforçament de la carretera GI-531. Girona - Sant Gregori. 1.350.000,00

 Gironès Ferm. Reforçament de ferm i millores complementàries de la carretera C-65. Tram: Quart-Girona 1.344.150,00

 Garrotxa Reforçament de ferm a la C-63. Sant Feliu de Pallerols - La Vall d'en Bas 930.000,00

 Selva/Garrotxa Obres complementàries a la carretera C-63. La Cellera de Ter - Sant Feliu de Pallerols 1.320.000,00

 Selva Ferm. Reforçament de ferm i millores puntuals a la carretera GI-552 del PK. Tram: Arbúcies 249.992,56

 Selva Ferm. Reforçament de ferm i millores puntuals de la carretera GI-682. Tram: Blanes - Lloret de Mar. 4.067.258,51

 Osona Ferm. Reforçament de ferm i millores puntuals a la carretera GI-520.Tram: Viladrau 1.346.786,01

 Baix Empordà Ferm. Reforçament de ferm i millores puntuals de la carretera C-31. Tram: Ullà - Verges 781.599,15

 Garrotxa Ferm. Reforçament del ferm i obres complementàries a la carretera GI-530. Tram: Sant Aniol de Finestres 750.000,00

    TOTAL OBRES STC GIRONA 14.904.786,23

12,5 milions d’euros a les carreteres de Lleida

Pel què fa a les carreteres de les comarques lleidetanes es destinen 12,5 milions d’euros en 12 actuacions diferents entre les que en destaquen el condicionament entre Mollerussa i Juneda, l’eixamplament i millora de traçat que es durà a terme a la L-503 entre la Pobleta de Bellvehí i Molinos o la millora de la travessera de Sant Ramón i la supressió del pas a nivell  de Bell-lloc d’Urgell.

  Servei Territorial de Carreteres de Lleida 

Ferm Pla d'Urgell / Garrigues Condicionament i reforçament del ferm. Tram: Mollerussa-Juneda 3.154.000,00

 Segarra Reconstrucció del ferm de la Travessera de Sant Ramón.CN.141f  1.230.000,00

 Pallars Sobirà Reforçament del ferm de la L-504. Tram: Llavorsi - La Fàbrica 816.519,80

 Segarra Reforçament del ferm de la L-304. Tram: Mont-roig-Concabella. 1.020.786,35

 Noguera Reforçament del ferm. C-26 i C-53. Tram: Vallfogona de Balaguer-Balaguer. 1.600.000,00

Seguretat viària Pla d'Urgell Supressió i nova ubicació pas a nivell. Línia de Saragossa a Barcelona. Tram: Bell-lloc d'Urgell  246.514,02

 Solsonès Ordenació de cruïlles a l’entrada i Sortida del pont sobre el riu Negre C-26 Tram: Solsona 350.000,00

 Pallars Jussà  Eixamplament de plataforma i millora del traçat.L-503. Tram: la Pobleta de Bellvehí-.Molinos. 2.045.000,00

 Alt Urgell   Enllumenat del túnel de la collada del Cornet. C-14 585.843,77

 Garrigues  Rotonda cruïlles C-233, L-700 i L-701 (el Soleràs) 260.872,98

 Segrià Millora local. Ponts i estructures. Ampliació de la plataforma del pont sobre el ferrocarril. Tram:Almacelles 400.268,69

Conservació extraordinària Noguera  Conservació extraordinària. Estabilització de talussos C-13 . Fontllonga 867.302,03

    TOTAL OBRES STC LLEIDA 12.577.107,64

9 milions d’euros a les carreteres del Camp de Tarragona

A les carreteres de la xarxa viària, competència del Govern de la Generalitat a les comarques del Camp de Tarragona, es destinaran gairebé 9 milions d’euros a nou actuacions de conservació i millora de la seguretat viària. En destaca el reforç de ferm de la C-14 entre Picamoixons i la Riba i entre Alcover i la cruïlla amb la T-743 així com les millores en el drenatge i en el ferm a la carretera de Reus a Constantí o entre Montroig  i la C-44.

  Servei Territorial de Carreteres de Tarragona 

Seguretat viària Conca de Barberà Fern. Millora de característiques superficials. C-241d. Montblanc-Sarral 716.595,13

 Alt Camp Reforçament de la C-14  entre Picamoixons i la Riba 1.315.901,00

 Baix Penedès Reforçament de la C-31 entre el Vendrell i Calafell 880.000,00

 Baix Camp Millora superficial de la T-310, entre  Reus i Montroig del Camp 528.000,00

 Baix Camp Reforçament  de la T-310 entre Mont-roig i la cruïlla amb la C-44 1.000.000,00

 Conca de Barberà Reforçament cunetes i barreres a la T-233 entre Sarral i la C-14 950.000,00

 Baix Camp i Tarragonès Drenatge i reforçament de la TV-7211 entre Reus i Constantí 1.100.000,00

 Alt Camp Reforçament de la C-14. Tram: Alcover a la cruïlla T-743. 1.550.000,00

Conservació extraordinària Conca de Barberà, Baix Camp i Priorat Cunetes i barreres a la TV-7004 i de la TV-7005 entre Ulldemolins i Vimbodí 950.000,00

    TOTAL OBRES STC TARRAGONA 8.990.496,13

2,8 milions d’euros a les carreteres de les Terres de l’Ebre

Pel què fa les carreteres de la demaracació de les terres de l’Ebre es destinen 2,8 milions d’euros en quatre actuacions diferents entre les que destaca la millora del ferm de la C-12 entre Mora d’Ebre i Garcia o a la Rambla  Felip Perdell de Torotosa.

  Servei Territorial de Carreteres de les Terres de l'Ebre

Ferm Ribera Ebre Reforç  i obres complementàries. Travessera de Riba-roja d'Ebre. Ctra. T-741a. Tram: Riba-roja d'Ebre 539.784,06

 Baix Ebre Millora del ferm de la T-301 -Rambla Felip Pedrell. Tram: Tortosa 1.107.584,99

 Ribera d'Ebre Reforçament del ferm de la C-12. Tram: Móra d'Ebre - Garcia 970.000,00

Seguretat viària Baix Ebre Renovació superficial del ferm i obres compl. Ctra. N-230a, travessera d'Aldover. Tram: Aldover 220.056,87

    TOTAL OBRES STC TERRES DE L'EBRE 2.837.425,92


El Govern destina més 22 milions d'euros en ajuts per a l’educació especial, l’alumnat desfavorit, o l’acollida lingüística d’alumnat estranger

• La inversió inclou també 4,1 milions d’euros per a la construcció d’un CEIP a Vilanova del Vallès

• Es destinaran 4,3 milions d’euros a dotar de material informàtic els centres docents

El Govern ha autoritzat avui diverses despeses durant els propers dos anys per un import de més de 22 milions d'euros destinades a inversions en matèria d'educació, entre les que en destaquen les convocatòries de subvencions pel curs vinent pels centres concertats per escolaritzar alumnat desfavorit, per a l'educació especial i per a l'acollida lingüística de l'alumnat estranger.

La inversió en educació aprovada avui preveu a més l'arrendament de material informàtic per als centres educatius i la inversió per a la construcció d’un Centre d’Educació Infantil i Primària a Vilanova del Vallès.

Ajuts a centres concertats per escolaritzar alumnat desfavorit

El Pacte Nacional per a l'Educació, signat el 20 de març de 2006, preveu la concessió d'ajuts als centres concertats que escolaritzin alumnat amb necessitats educatives específiques. En aquest sentit, el Govern destinarà 5 milions d’euros a subvencionar centres privats concertats per al finançament d'activitats complementàries d'alumnes amb necessitats educatives específiques derivades de situacions socioeconòmiques o socioculturals desafavorides durant el curs 2007-2008.

Subvencions a centres d'educació especial

D’altra banda, el   Govern   dedicarà   5.526.619 euros  a  les  despeses  de  personal  de menjador, esbarjo i transport dels centres concertats d'educació especial. Amb l'oferta  de  places  escolars  gratuïtes, que  inclouen  els  serveis anteriorment esmentats, l’executiu té com a objectiu donar suport a les famílies per atendre de forma integral l'educació dels alumnes d'educació especial.

Foment de l’acollida lingüística per a alumnes estrangers

Els centres privats concertats es podran beneficiar dels ajuts destinats a l'aprenentatge del català dels alumnes estrangers de nova incorporació al sistema educatiu. Es dedicaran 1,4 milions d'euros a la concessió d'aquestes subvencions, la quantia de les quals es determinarà en funció del nombre d'alumnes atesos.

Monitors per al migdia a les llars d'infants

El Govern ha aprovat també destinar 1.061.625 euros a la contractació de monitors per als alumnes de llars d'infants durant la franja horària del migdia per aquest curs vinent.

Construcció d'un CEIP a Vilanova del Vallès

El Govern aportarà 4.151.947 euros per a la redacció del projecte i execució de les obres de nova construcció del CEIP La Falguera de Vilanova del Vallès, que actualment només escolaritza educació infantil i està ubicat en mòduls provisionals. El centre tindrà capacitat per a dues línies d'educació infantil i primària i les obres es realitzaran mitjançant conveni amb l'Ajuntament.

D’altra banda, el Govern ha aprovat també destinar 4.355.164 euros a l'arrendament d'equipament informàtic per a centres docents públics i cicles formatius fins al curs 2011.


Dues aules mòbils recorreran diferents Instituts d’Ensenyament Secundari per formar els estudiants en prevenció de riscos laborals

• El Govern destina 440.000 euros a aquesta iniciativa que es posarà en marxa el proper curs escolar 2007-2008

• L’objectiu és augmentar la cultura de la seguretat entre els que seran els futurs treballadors i empresaris

El Govern posarà en marxa el proper curs 2007-2008 dues aules mòbils que recorreran diferents Instituts d’Ensenyament Secundari (IES) per tal de formar els estudiants d’Ensenyament Secundari Obligatori (ESO) en prevenció de riscos laborals. L’objectiu és que, mitjançant l’ús de les noves tecnologies, els alumnes assumeixin conductes responsables i preventives que redueixin la possibilitat de patir accidents de treball, abans d’entrar al món laboral.

Les dues aules mòbils que recorreran els instituts catalans entre octubre i abril del curs vinent disposaran de 16 ordinadors amb connexió a Internet i una àrea de formació amb capacitat per a 16 persones amb equips multimèdia. En aquestes aules de prevenció ambulant els alumnes d’entre 12 i 15 anys podran veure pel•lícules centrades en la seguretat laboral, treballar amb CDs divulgatius o participar a tallers interactius i jocs educatius.

Aquesta iniciativa, a la qual es destinen 440.000 euros, parteix del convenciment que, per aconseguir a llarg termini una reducció de la sinistralitat laboral, és imprescindible que els nens, nenes i joves, que seran els futurs treballadors i empresaris, interioritzin que la seguretat no és un element afegit a l’acte de treballar, una norma més que complir, sinó part essencial de l’activitat laboral.

Per tal de complir amb aquest objectiu, la Consellera de Treball, Mar Serna, i el Conseller d’Educació, Ernest Maragall, van signar l’abril passat un acord marc de col•laboració que permetrà que a partir del curs vinent alumnes d’ESO i Cicles Formatius rebin formació sobre prevenció de riscos laborals.

Entre octubre i abril del curs vinent prop de 30.000 alumnes de centres públics rebran aquesta formació –10.000 del primer cicle d’ESO i 20.000 del segon cicle de secundaria i de Cicles Formatius–. Aquesta activitat, que es farà tant amb les aules mòbils com a aules convencionals, es planteja com una experiència pilot durant el curs 2007-2008, però amb vocació de continuïtat els cursos següents i de fer extensiva aquesta oferta formativa als centres concertats.

A tots els nivells s’oferirà formació bàsica de prevenció de riscos laborals, que tracta qüestions com els elements de protecció col•lectiva, que són els prioritaris –tanques per evitar caigudes, maquinària de tall protegida–, i individual –casc, ulleres de protecció, etc.–. També s’expliquen nocions per identificar riscos, evitar-los i, en cas que això no sigui possible, minimitzar-los.


El Govern aprova els preus públics dels ensenyaments universitaris oficials per al curs vinent

El Decret aprovat avui preveu també exempcions a col•lectius que mereixen especial atenció

• Els preus de les proves d’accés a la Universitat de l’any vinent, mantenen la taxa del curs anterior: 84,85 euros

El Govern ha aprovat avui el Decret que fixa els preus dels estudis oficials de les universitats públiques per al proper curs acadèmic 2007-2008. Els preus públics per als estudis que condueixen a l’obtenció d’un títol universitari oficial són fixats per les Comunitats Autònomes dins els límits que estableix la Conferència General de Política Universitària (CGPU) del Govern espanyol, i estan relacionats amb els costos de prestació del servei. En el cas de Catalunya, l’increment del preu dels crèdits per al curs vinent és del 3,7 %, a la banda baixa de la forquilla que proposa la CGPU.

Els preus es calculen per crèdits (cada assignatura té uns crèdits determinats) i varien segons el grau d’experimentalitat:

• Grau 1 (Filosofia, Història, Dret, Filologies, Humanitats, etc):  10,05 €

• Grau 2 (Economia, Administració i direcció d’empreses, Geografia, Periodisme, Psicologia, etc):  10,34 €

• Grau 3 (Física, Matemàtiques, Comunicació Audiovisual, enginyeries tècniques, Estudis d’Àsia Oriental, Belles Arts, etc):  14,23 €

• Grau 4 (Biologia, Farmàcia, Medicina, Química, Veterinària, Enginyeries superiors, etc.):  14,60 €

El recàrrec per als qui es matriculen per segon cop d’una assignatura és del 40% (que passa al 65% a partir de la tercera repetició) i els qui ja tenen una carrera i en volen fer una altra hi han de sumar un recàrrec del 40%.

Durant el proper curs es continuaran aplicant exempcions a aquells col•lectius que es consideren mereixedors d’una protecció especial. En aquest sentit, poden acollir-se a aquestes exempcions:

1. Els estudiants amb un grau mínim de minusvalidesa del 33%, els quals  tenen dret a l’exempció total dels preus fixats en el Decret.  Aquesta condició s'acredita mitjançant la presentació del certificat expedit o validat per l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials o organisme equivalent d'altres comunitats autònomes.

2. Les persones que hagin estat víctimes d'actes terroristes, així com el seu cònjuge i els seus fills, tenen dret a l’exempció total dels preus públics fixats per aquest Decret.  Aquesta condició s'acredita mitjançant la presentació de la resolució administrativa corresponent. En el cas del/de la cònjuge i els fills o filles, s'adjuntarà també el llibre de família.

3. Els estudiants de 65 anys o més que no tinguin cap títol universitari oficial i que accedeixin a la universitat per cursar estudis universitaris oficials tenen dret a  l'exempció de preus per a la prestació de serveis acadèmics. Aquesta condició s'acredita mitjançant la presentació del document d'identitat o passaport.

A banda d’això, en el Decret es contemplen exempcions i bonificacions a favor dels estudiants beneficiaris de beques, estudiants amb matrícula d’honor o premi extraordinari de batxillerat i estudiants membres de famílies nombroses. La seva aplicació es realitza en els termes previstos en aquest Decret.


El Govern aprova el projecte per millorar l’abastament d’aigua a la Roca del Vallès, al Vallès Oriental

• Les obres tenen com a objectiu millorar la interconnexió de la xarxa, incrementant alhora la qualitat de la xarxa Ter Llobregat

• El projecte possibilitarà abastir nous creixements de la localitat

• El pressupost general de l’obra és d’uns 417.000 euros

El Govern ha aprovat l’execució de les obres del projecte de construcció del ramal de canalització per a l’abastament d’aigua de Granollers – La Torreta (La Roca del Vallès), que possibilitarà una millora de la interconnexió de la xarxa a la zona i al mateix temps permetrà abastir possibles nous creixements del municipi de La Roca del Vallès.

Aquest projecte, que compta amb un pressupost general de 416.945 euros, consistirà en la construcció d’un ramal de més d’un quilòmetre de longitud, que connectarà els dipòsits de Granollers i la Torreta.

La construcció d’aquest ramal, que es correspon amb la voluntat d’Aigües Ter Llobregat de continuar el procés de millora d’interconnexió de la xarxa d’abastament en alta, també evitarà la impulsió simultània als dos dipòsits des de l’estació de bombament de Granollers, millorant així el funcionament hidràulic i energètic d’aquestes instal•lacions.


El Govern construirà un nou Centre d’Assistència Primària a la Garriga

El Govern ha aprovat avui destinar 3.400.000 euros al finançament de les obres de construcció d’un nou Centre d’Atenció Primària (CAP) a la població de la Garriga, a la comarca del Vallès Oriental.

L’Àrea Bàsica de Salut de la Garriga comprèn els municipis de l’Ametlla del Vallès, Figaró-Montmany, Aiguafreda i la Garriga, quatre nuclis de població que, en els darrers anys, han tingut un important creixement demogràfic. Per tal de donar resposta a aquest increment de població es va preveure la construcció d’un nou Centre d’Atenció Primària a la Garriga, així com les ampliacions dels de l’Ametlla del Vallès i Figaró-Montmany.

El Centre d’Atenció Primària de la Garriga es construirà en un solar molt cèntric i ben comunicat, cedit per l’Ajuntament, i tindrà una superfície total construïda de 1.632 m2. Aquest cap, que és la capçalera de l’Àrea Bàsica de Salut,  donarà servei a 20.000 usuaris.

El projecte executiu del nou centre es va acabar al març d’aquest any i està previst que a finals del mes de juliol s’adjudiqui l’obra. El concurs s’ha fet públic per un import d’obra de 3.400.000 euros i el termini d’execució esperat és de 17 mesos.


El Govern incrementa en més dos milions d’euros el finançament per al programa Catalunya-Magrib

• El programa està destinat a la millora de la gestió dels fluxos migratoris procedents del Marroc i la prevenció de l’emigració il•legal cap a Catalunya de menors no acompanyats d’aquell país

• L’augment serà de més del 220 % de la despesa prevista fins ara pel programa

• El projecte, en total, rebrà quasi 3 milions d’euros al llarg dels anys 2007, 2008 i 2009.

El Govern ha incrementat avui en 2,07 milions d’euros l’import de la despesa pel programa  Catalunya – Magrib, pel qual el 6 de març passat, el Govern havia aprovat una despesa  pluriennal de 0,9 milions d’euros.

En la seva reunió d’avui, el Govern ha modificat l’import de la despesa autoritzada i la incrementa en 2,07 milions per tal de fer possible l’efectiva implantació i desenvolupament del programa. Així, el programa Catalunya – Magrib rebrà de la Generalitat, a través del Departament d’Acció Social i Ciutadana, un total 2,97 milions d’euros distribuïts al llarg dels anys 2007, 2008 i 2009.

Aquest programa compta també amb una aportació d’1,01 milions d’euros per part de la Comissió Europea, mitjançant el Programa AENEAS, que té com a objectiu millorar els fluxos migratoris a tercers països.


El Govern destina 750.000 euros a planificar i gestionar les actuacions derivades de les lleis de Dependència i de Serveis Socials

• El desplegament d’aquestes lleis es realitzarà amb el màxim suport de les tecnologies de la informació

El Govern ha aprovat una despesa de 750.000 euros per a la creació d’una oficina de projectes que planificarà, controlarà i farà el seguiment de les actuacions necessàries per al desplegament de les lleis de Dependència i de Serveis Socials de Catalunya. L’oficina dependrà de l’àrea de tecnologies de Ia informació i les comunicacions del departament d’Acció Social i Ciutadania.

Amb la publicació de la Llei estatal de la Dependència (LAPAD), la Llei catalana de Prestacions Econòmiques i el proper desplegament de la nova Llei de Serveis Socials de Catalunya, està previst que el Departament d’Acció Social i Ciutadania realitzi tot un seguit d’actuacions destinades al seu desplegament al territori català. La voluntat del Departament és que aquest desplegament es realitzi amb el màxim suport de les tecnologies de la informació, cosa que obligarà a executar un gran nombre de projectes de tecnologies de Ia informació i les comunicacions en els propers anys.

Aquest fort increment del volum de projectes, i la necessitat de garantir-ne el seu control i qualitat ha dut a plantejar la creació d’una oficina de projectes que ha de donar suport a l’àrea de tecnologies de Ia informació i les comunicacions del departament d’Acció Social i Ciutadania en la planificació, el control i el seguiment, així com el control de qualitat dels projectes de tecnologies de Ia informació i les comunicacions.

Aquesta oficina de projectes estarà formada per un equip tècnic que, amb dependència directa de l’àrea de tecnologies de la informació i les comunicacions del Departament, realitzarà activitats de planificació, control i seguiment de projectes i de gestió de la qualitat dels projectes i serveis de tecnologies de Ia informació i les comunicacions.


El Govern autoritza la instal•lació de climatització a la residència de gent gran Les Corts

• El Govern ha autoritzat el departament d’Acció Social i Ciutadania a contractar la instal•lació d’equipaments de climatització per a la residència de gent gran Les Corts, a Barcelona

• El pressupost d’adquisició i instal•lació d’aquests equipaments és de 781.000 euros

El Govern ha autoritzat avui l’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials (ICASS) del departament d’Acció Social i Ciutadania a contractar el subministrament i la instal•lació de la climatització d’espais comuns i de treball de la residència de gent gran Les Corts. La despesa autoritzada pel Govern és de 781.454 euros per al període 2007-2008.

La residència Les Corts, de titularitat pública, disposa de 85 places i compta amb un centre de dia, unitat de cures pal•liatives i unitat de demències / alzheimer. Està situada al carrer de Montnegre del districte barceloní de Les Corts.


Una comissió interdepartamental coordinarà l’aplicació a Catalunya del nou reglament europeu REACH sobre substàncies i preparats químics

• La Comissió està liderada pels Departaments d’Innovació, Universitats i Empresa i de Medi Ambient i Habitatge i preveu l’estratègia d’aplicació del REACH pels propers 4 anys

• El reglament comunitari REACH va entrar en vigor l’1 de juny i té com a objectiu incrementar el nivell de protecció de la salut i el medi ambient davant totes les activitats del sector

• El Govern ha posat en marxa un pla d’actuacions per facilitar l’adaptació de les empreses catalanes, especialment les del sector químic, a la nova reglamentació europea

El Govern ha creat una comissió interdepartamental per coordinar l’aplicació a Catalunya del reglament europeu REACH sobre substàncies i preparats químics que va entrar en vigor l’1 de juny i que té com a objectiu incrementar el nivell de protecció de la seguretat i la salut de les persones i el medi ambient davant els riscos associats a la fabricació, importació, distribució i utilització de substàncies i preparats químics. Aquest normativa és de compliment obligatori per a fabricants, importadors, usuaris intermedis i distribuïdors.

El Govern ha posat en marxa un pla d’actuacions per facilitar l’adaptació de les empreses catalanes, especialment les del sector químic, a la nova reglamentació europea.

En aquest marc, s’ha aprovat avui la creació d’una comissió interdepartamental liderada pels Departaments d’Innovació, Universitats i Empresa i pel Departament de Medi Ambient i Habitatge, amb l’objectiu d’impulsar l’elaboració i coordinar l’aplicació d’una estratègia per a l’aplicació del REACH al període 2007-2011.

Aquesta comissió estarà integrada per una persona representant de cadascun dels 6 departaments implicats en aquesta iniciativa: el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa; de Medi Ambient i Habitatge; Salut; Treball; Agricultura, Alimentació i Acció Rural i, Economia i Finances.

Les funcions de la comissió seran les d’impulsar l’elaboració i coordinar l’aplicació d’una estratègia integrada per a l’aplicació del REACH en els propers 4 anys, fixant-ne les bases pressupostàries i crear un grup de treball tècnic encarregat d’elaborar les propostes d’actuació. Aquest grup de treball tècnic estarà format per un representant de cadascun dels 6 departaments implicats. Així mateix, la comissió podrà acordar la participació en aquest grup de treball de representants del món científic, de l’empresa, de les persones consumidores i usuàries i d’ONGs ambientalistes que la comissió estableixi.

L’estratègia haurà d’estar elaborada en el termini màxim d’un any  des de la constitució de la comissió interdepartamental i haurà de ser aprovada pel govern.

El context: pla d’actuacions del Govern i el servei INFOREACH

La creació d’aquesta comissió de treball s’emmarca en el pla d’actuacions impulsat pel Govern de la Generalitat, per tal de facilitar l’aplicació d’aquesta normativa comunitària. El 22 de juny passat, el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa va presentar al sector químic el servei INFOREACH.

El servei InfoREACH és una de les accions que preveu el pla d’actuacions previst pel Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, a través de la Secretaria d’Indústria i Empresa, en el conveni de col•laboració signat amb la Federació Empresarial del Sector Químic de Catalunya (FEDEQUIM), el Col•legi d’Enginyers Industrials de Catalunya (COEIC), i l’Institut Químic de Sarrià (IQS) per facilitar l’adaptació de les empreses catalanes a la nova reglamentació europea.

El servei InfoREACH s’estructura al voltant d’un portal a internet: www.inforeach.cat, que integrarà quatre línies d’actuació:

• Difusió: calendari d’actes, jornades i esdeveniments en relació a l’aplicació del reglament REACH

• Informació: informació interactiva per a les empreses, amb serveis pregunta-resposta, publicacions i guies, recull documental, bases de dades de coneixement i “foro inforeach”. 

• Formació: adreçada a empreses, associacions, professional si experts.

• Assessorament: creació d’una xarxa d’experts per assessorar les empreses en el seu procés d’adaptació a la nova normativa Reach.

Reglament de registre, avaluació, autorització i restricció de substàncies i preparats químics (REACH)

El reglament 1907/2006 de registre, avaluació, autorització i restricció de substàncies i preparats químics (REACH), que va entrar en vigor l’1 de juny, pretén incrementar el nivell de protecció de la seguretat i la salut de les persones i el medi ambient davant els riscos associats a la fabricació, importació, distribució i utilització de substàncies i preparats químics.

La importància d’aquest reglament rau en el seu àmbit d’aplicació, ja que inclou tot tipus de substàncies —més de 30.000 de les 100.000 existents— i de preparats químics, tant les de nova síntesi com les ja existents. Aquesta normativa afecta totes les empreses que fabriquin, importin, o utilitzin substàncies i preparats químics.

El reglament estableix que els fabricants i importadors de qualsevol substància produïda o importada en quantitats superiors a una tona anual, comercialitzades durant més de dues dècades, tenen l’obligació de registrar-se a l’Agència Europea de Substàncies i Preparats Químics, proporcionant dades de les seves característiques i propietats toxicològiques i dels seus usos.

Així mateix, les substàncies “especialment preocupants” (aproximadament unes 1.500), —les carcinogèniques, mutagèniques i tòxiques pel sistema reproductor (CMR), les molt persistents i molt bioacumulables (vRvB), les persistents, bioacumulables i tòxiques (PBT) i els disruptors endocrins (DE), queden sotmeses als règims d’autorització i restricció a la seva fabricació, comercialització i ús, amb l’objectiu final de la seva substitució quan existeixen substàncies o tecnologies alternatives econòmicament i tècnicament viables.

Queden excloses de l’àmbit d’aplicació del REACH, les substàncies radioactives, les substàncies o preparats en trànsit, els intermedis no aïllats, el transport de substàncies o preparats perillosos per ferrocarril, carretera, fluvial, mar o aire, els residus, o per motius de defensa. I s’aplica amb més o menys restriccions a medicaments per a ús humà o veterinari, aliments additius alimentaris i pinsos, cosmètics, productes sanitaris invasius entre d’altres.

Des d’un punt de vista quantitatiu, es preveu que aquesta nova normativa afecti de manera directa més de 1.500 empreses catalanes del sector químic amb un total de 60.000 treballadors directes i amb una facturació aproximada de 20.000 milions d’euros anuals. Aquesta normativa afecta també la resta de sectors industrials —aproximadament 3.000 empreses—, com ara el de l’automoció, l’electrònica, el tèxtil, l’envàs i embalatge, entre d’altres, en la mesura que siguin usuaris intermedis, distribuïdors o importadors de substàncies i preparats químics.

El protocol d’actuació que imposa aquest reglament estableix que fabricants, distribuïdors i importadors han de:

1.- Sol•licitar el registre i l’autorització de la substància (en funció de la seva perillositat i del seu futur ús).

2.- Realitzar un informe de seguretat química.

3.- Realitzar una fitxa de dades de seguretat.

4.- Informar o notificar les dades als diversos agents de la cadena de subministrament de les substàncies (tant anteriors com posteriors)

Per tal de complir aquestes obligacions, les empreses afectades han d’efectuar assaigs de laboratori per avaluar els riscos associats i determinar els paràmetres de seguretat de les substàncies. Si bé només els fabricants i els importadors estan obligats a sol•licitar el registre o l’autorització i a realitzar un informe de seguretat química, totes les empreses han de garantir que la informació passa d’un agent a l’altre de la cadena de subministrament.

El reglament entra en vigor de forma esglaonada. Des de l’1 de juny és d’obligat compliment per a les substàncies considerades perilloses i amb una producció anual superior a 1.000 tona/any. El primer any d’aplicació, fins l’1 de juny de 2008, serà un període bàsicament de preparació en el que només s’haurà de proporcionar informació sobre les substàncies. L’any 2018 finalitzarà la seva implantació amb el registre de totes les substàncies químiques que superin una tona de producció anual.


El Govern promou la creació d’una ruta turística basada en la Catalunya medieval anomenada “Ruta dels Orígens”

• La ruta està pensada per ser feta en vehicle de motor i transcorrerà per carreteres secundàries amb alt valor paisatgístic a través de les comarques pirinenques

• Es convocarà un concurs públic pel disseny de la ruta que té un pressupost de 160.000 euros

El Govern ha aprovat avui encarregar l’elaboració d’una ruta turística anomenada “Ruta dels Orígens” que té per objectiu ampliar l’oferta del país en matèria de turisme cultural i posar en valor el potencial turístic de nombrosos indrets, monuments i personatges de la Catalunya medieval, des del comte Gifré el Pilós o l’abat Oliba fins al patrimoni romànic de la Vall de Boí.

Segons les directrius fixades per la Direcció General de Turisme del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, la ruta, que s’encarregarà per concurs públic, està pensada per a ser feta amb automòbil i ha de transcórrer per carreteres secundàries poc transitades però d’un alt valor paisatgístic que possibilitin una conducció relaxada i tranquil•la. La ruta ha de connectar totes les comarques pirinenques, des de l’Alt Empordà fins a l’Alta Ribagorça, sense excloure la realització de petites desviacions d’interès per visitar indrets d’una especial significació històrica o monumental.

En la planificació de la ruta es tindran en compte els diferents perfils dels possibles usuaris a qui anirà destinada (procedència geogràfica, motivacions, i hàbits de consum dels turistes), fet que permetrà seleccionar d’una manera rigorosa els diferents elements i recursos turístics que integraran la ruta, en funció de la seva singularitat, notorietat i interès. La Direcció General de Turisme impulsarà també la potenciació dels atractius de la ruta, mitjançant la utilització de noves tecnologies i de les tècniques més innovadores d’interpretació del patrimoni monumental i cultural.

Aquest projecte s’emmarca en les directrius turístiques del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, que vol desenvolupar una política de planificació turística fonamentada en la sostenibilitat social i ambiental del turisme en el territori català, d’acord amb les línies bàsiques del Pla Estratègic del Turisme de Catalunya (2005-2010), que preveu la creació de grans rutes nacionals que posin en valor el patrimoni natural, cultural i històric del país. Per a desenvolupar aquest primer projecte de la Ruta dels Orígens la Direcció General de Turisme ha convocat un concurs públic que té una dotació pressupostària de 160.000 euros.