La primera Jornada sobre el Present i el Futur del Transport Ferroviari de Mercaderies, que s’ha celebrat avui dijous, dins del marc del Saló Internacional de la Logística de Barcelona, ha deixat palesa la necessitat de no demorar les inversions en aquest sector.

L’obertura de la jornada ha comptat amb les intervencions del conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nadal, del delegat de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Manuel Royes, del president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Joan Torres, i del president del SIL, Enrique Lacalle.

En la seva intervenció, Joaquim Nadal ha remarcat la necessitat de fer una forta inversió en el sector del ferrocarril “com a mode de transport crucial i estratègic per a l’activitat econòmica en el futur”. Segons Nadal, “la limitació inevitable del transport per carretera obligarà a incrementar les inversions per les altres alternatives de transport i, en aquest sentit, ha arribat inevitablement l’hora del ferrocarril”. El conseller ha afirmat que “estem en els inicis d’un canvi revolucionari” gràcies al nou marc que es crearà quan entri en funcionament la nova llei ferroviària i es faci palpable el procés liberalitzador que està promovent la Unió Europea.

Per la seva banda, Manuel Royes ha indicat que, efectivament, “el ferrocarril és l’instrument a potenciar per evitar la congestió en la mobilitat de les mercaderies, una congestió en el transport de carretera que implica una pèrdua econòmica equivalent al 0,5% del PIB europeu”. Royes ha reclamat que “s’inverteixi de forma decidida per adaptar la xarxa ferroviària a les necessitats del país i aconseguir que la liberalització del ferrocarril sigui eficaç sense imposar les necessitats del transport de passatgers al de mercaderies”.

Finalment, Joan Torres ha indicat que “el ferrocarril és la peça crítica de la cadena de transport i un repte que no permet més demora en la presa de decisions inversores”. El president d’FGC també ha insistit en “la necessitat d’incrementar les infraestructures per evitar la pèrdua de capital de Catalunya com a conseqüència d’aquesta mancança”.

Taules rodones

La primera taula roda, de les cinc previstes al llarg d’avui, ha tractat sobre La Regulació del Sector Ferroviari i ha estat moderada pel mateix president d’FGC, Joan Torres.

Els ponents d’aquesta taula han estat:

Christian Faure, Director General de Transports de la Unió Europea, qui ha parlat sobre la normativa europea, la qual té per finalitat  “crear un mercat únic mitjançant la potenciació de l’operabilitat, l’adaptació del sector ferroviari als nous requeriments i la separació de les funcions essencials d’infraestructura i d’operació”. Segons Faure, el futur a Europa “es preveu amb un sol marc legal el més lligat possible a Àsia per facilitar les connexions i amb la creació d’una Agència Ferroviària Europea”.

Matthias Raith, President de l’aliança europea “European Bulls”, ha explicat el procés de liberalització del sector a Alemanya, destacant l’evolució del nombre d’operadors i la variació del tràfic. Raith ha remarcat “les diferents actuacions per part d’operadors històrics amb l’objectiu d’ensorrar els nous competidors que han aparegut un cop el mercat s’ha liberalitzat”. Segons Raith “European Bulls és la resposta per esdevenir un grup d’operadors especialment eficaç a l’hora de travessar fronteres i especialitzar-se en l’activitat del transport de mercaderies per ferrocarril”.

Enric Picanyol, representant de “Cuatrecasas Abogados”, ha parlat de les diferències en les legislacions europea i espanyola i ha remarcat que encara hi ha aspectes pendents de concretar. Picanyol ha insistit en el fet que “tots els que vulguin esdevenir nous operadors en un mercat liberalitzat han de ser molt forts” davant la discriminació fiscal existent respecte dels operadors històrics.

La segona taula, moderada per Eduard Albors, delegat d’INECO a Catalunya, ha tractat sobre “L’accés al mercat, llicències i certificacions”.

Els ponents d’aquesta taula han estat:

Rodrigo Vilaça, de l’Associació Nacional de Transport Ferroviari de Brasil, ha presentat els resultats de la privatització en aquest país. Vilaça ha remarcat que “han estat uns resultats molt positius gràcies al marc d’estabilitat econòmica del país” i també “la recuperació del parc de material mòbil, de les línies abandonades i de l’increment del tràfic i de la inversió”.

Pau Filella, representant de COMSA, ha comentat l’experiència adquirida en la creació de l’empresa COMSA, basada en el parc de locomotores i en el transport ferroviari derivat de les tasques de construcció. Filella ha afirmat que “gràcies a això i a la liberalització del sector neix la possibilitat de crear COMSA”.

Josep M. Fortuny, cap dels serveis jurídics de la Direcció General de Ports i Transports de la Generalitat de Catalunya ha explicat l’avantprojecte de Llei Ferroviària a Catalunya i ha comentat els problemes competencials que hi ha amb la llei estatal i la voluntat que funcionin les dues lleis en paral·lel.

La darrera taula rodona del matí ha tractat sobre El repartiment de la capacitat a les línies i ha estat moderada per Eusebio Corregel, Director General de TP Ferro, qui ha presentat el projecte del túnel transpirinenc Figueres-Perpinyà. Corregel ha explicat els detalls de com es farà l’explotació i el manteniment i les capacitats que tindrà el tram, les tarifes i les expectatives de tràfic.

Els ponents han estat:

Antonio Berrios, Director Corporatiu de Planificació de Capacitats d’ADIF, que ha indicat que ADIF farà el primer sistema d’adjudicació de capacitats a Espanya i ha explicat com es distribuirà la capacitat de les línies i com s’atorgaran els slots per passar trens. Berrios ha comentat el document que ADIF dóna als operadors i també els aspectes de detall del Manual de Capacitats.

Juan Diego Pedrero, Director de Transfesa-France, ha fet esment dels problemes que actualment hi ha en la legislació i dels aspectes que s’han de resoldre. Pedrero ha manifestat que no té confiança en el pas de les mercaderies per l’alta velocitat i ha insistit en el fet que “no s’ha de pensar tant en el futur sinó buscar solucions urgents per al trànsit que s’està perdent actualment”.

Les taules rodones previstes per aquesta tarda tracten sobre la interoperabilitat de les xarxes ferroviàries i sobre la intermodalitat entre ferrocarril, port i aeroport.