El DPTOP ha iniciat la nit passada el trasllat de la tuneladora de l'L9 del Metro des de l'estació del Parc Logístic al pou d'atac de Mas Blau, al Prat de Llobregat, per tal de començar la perforació dels 8,5 km de túnel que uneixen ambdues estacions, un cop finalitzats els treballs entre Fira i Parc Logístic. El transport de les peces més grans de la tuneladora es realitza en horari nocturn, per tal de minimitzar les afectacions al trànsit.

A finals de l’any passat, la tuneladora de l’L9 va finalitzar la perforació del túnel d’1,3 km entre les estacions de Fira II i Parc Logístic. Ara, un cop desmuntada, el DPTOP ha iniciat el trasllat de les peces d’aquesta tuneladora des del Parc Logístic fins a l’estació de Mas Blau, on s’ubica un dels pous d’atac. D’aquesta manera, després de l’estiu es començarà la perforació del tram del túnel que connectarà les dues estacions, des de Mas Blau en direcció al Parc Logístic de Barcelona.

Trasllat nocturn

Per tal de garantir la fluïdesa del trànsit de la zona el trasllat de les peces es realitza en els horaris que menys afectin a la circulació. Des del pou de sortida a l’estació del Parc Logístic, la tuneladora es transporta per parts a través de l’Avinguda del Parc Logístic, la Zona Franca, el Pont de Mercabarna i l’Avinguda Onze de Setembre, fins al Parc de Negocis Mas Blau II.

Aquesta actuació no comporta cap tall al trànsit, sinó que únicament s’han reubicat alguns elements de senyalització i mobiliari urbà, i s’ha prohibit l’aparcament de vehicles a les zones afectades, per tal de facilitar el pas de les peces de dimensions més grans.

En aquest sentit, la nit passada, s’ha fet el trasllat d’una de les peces més grans, el capçal de la tuneladora, d’unes 122 tones de pes. En els propers dies es durà a terme el trasllat d’una altre de les parts més rellevants, de 137 tones. Un cop s’hi traslladin totes, es procedirà a muntar de nou la tuneladora al pou de Mas Blau, de 25 metres de profunditat i 33 metres d’amplada.

Un cop allà, prop de l’aeroport del Prat, s’iniciarà la perforació del tram de 8,5 km de túnel des de l’estació de Mas Blau en direcció al Parc Logístic de Barcelona, que es preveu que comenci després de l’estiu i s’allargui fins a mitjans del 2010.

Tuneladora adaptada al subsòl

La tuneladora que treballa en aquest tram està dissenyada per adaptar-se al subsòl característic del delta del Llobregat. Així, en lloc dels 12 metres de diàmetre de les altres dues tuneladores de l’L9 , aquesta fa 9,4 metres. A més, ateses les característiques del tram, el túnel es pot fer més a prop de la superfície i això permetrà construir les estacions a cel obert i no contaminar l’aqüífer profund del Delta.