El President de la Generalitat, Pasqual Maragall, acompanyat del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, han assistit avui a l’operació d’arribada de la tuneladora de Santa Coloma de la L9 al pou de bifurcació del Besòs des d’on serà desmuntada i extreta els propers dies. D’aquesta manera ha arribat al punt on es troba amb el túnel construït per la tuneladora de Badalona i s’uneixen les dues branques de la línia. La tuneladora de Santa Coloma ja ha construït tot el túnel de 4,3 km que unirà el barri de Santa Coloma de Can Zam amb el Besòs. La de Badalona ja ha construït 2,4 km des de Gorg fins Bon Pastor. Es preveu que l’obra civil de tot el tram des de Santa Coloma i Badalona fins la Sagrera estigui enllestida al llarg del 2007

Tuneladora de Santa Coloma: de Can Zam al Besòs

Les principals obres que es duen a terme actualment a la L9 corresponen al tram IV. Aquest, té dues branques que parteixen des de Santa Coloma, per una banda, i des de Badalona per l’altra i s’uneixen a la vora del riu Besòs per arribar finalment a la Sagrera.

La tuneladora de Santa Coloma ha traspassat avui la paret frontal del pou en el punt on es troba amb el túnel perforat ja per la tuneladora de Badalona. Aquesta operació es coneix amb el nom de calada. És una de les operacions més delicades a efectuar a causa de l’alta precisió que requereix i és una de les poques ocasions en que es pot tornar a veure la màquina en superfície.

La tuneladora de Santa Coloma fins a arribar aquest punt ha construït un túnel de 4,3 quilòmetres, culminant el tram que arriba de Can Zam fins al Besòs. Ara, la màquina serà desmuntada i extreta per aquest pou i es portarà al pou de bifurcació de Via Trajana on seguirà treballant per fer el túnel que haurà d’enllaçar en un futur la L4 i la L9.

La tuneladora té un diàmetre de 12 metres i una longitud de 120 metres i pesa 2.700 tones. Construeix un túnel amb doble via sobreposada.

Aquest tram de Santa Coloma a Bon Pastor té 6 estacions que com la majoria de les de la L9 es poden construir paral·lelament i de forma independent al túnel. Les estacions de Can Zam, Singuerlín, Església, Fondo i Can Peixauet es troben ja en un avançat estat de construcció. L’estació de Santa Rosa s’iniciarà a principis de l’any vinent.

Tuneladora de Badalona: de Gorg a la Sagrera

En aquest mateix tram està treballant la tuneladora que ve de Badalona i ha d’arribar fins a la Sagrera. Aquesta màquina ja ha tunelat més de 2,3 km i ha sobrepassat l’estació de Bon Pastor. Si els rendiments són els previstos, la màquina arribaria al pou de creuament de la Sagrera durant la primavera del 2006.

Aquest tram uneix Badalona i la Sagrera amb 6 estacions. Les estacions de Gorg, La Salut, Llefià, Bon Pastor estan en avançat estat de construcció, mentre que s’estan iniciant les obres de construcció de l’estació 11 de setembre.

Es preveu que l’obra civil de tot el tram des de Santa Coloma i Badalona fins la Sagrera estigui enllestida al llarg del 2007. Seguidament es desenvoluparà el període de proves per tal de garantir una òptima posada en servei de la línia. Túnel sobreposat construït Imatge virtual del túnel en secció

La L9 en construcció

La construcció de la línia 9 de metro constitueix un gran repte pel que fa a infraestructures subterrànies a Europa. D’extrem a extrem, la L9 permetrà unir amb metro Badalona i Santa Coloma de Gramanet amb la Zona Franca i l’Aeroport del Prat. Amb més 43 quilòmetres de longitud serà la línia de metro més llarga d’Europa, comptarà amb 46 estacions i suposarà una inversió de més de 3.000 MEUR.

La L9 cobrirà les necessitats de transport públic de zones d’alta densitat amb deficiències de servei, com és el cas del barris de Badalona i Santa Coloma, la part alta de Barcelona (els barris de Sarrià i Pedralbes), L’Hospitalet de Llobregat, la Zona Franca, el Prat de Llobregat i l’aeroport. La demanda prevista s’ha calculat en uns 90 milions de passatgers anuals. Davant la complexitat i la varietat del terreny en una distància de més de quaranta quilòmetres, les obres es fan amb diferents mètodes constructius i es divideix la línia en quatre trams :

TRAM I: des de l’Aeroport fins al Parc Logístic (ZAL) 9,8 km

TRAM II: des de la Zona Franca fins a Zona Universitària 12,3 km

TRAM III: des de Zona Universitària fins la Sagrera (TGV) 9,4 km

TRAM IV: des de la Sagrera fins a Badalona i Santa Coloma 11 Km

Altres trams en marxa

A banda de les obres al Tram IV s’està actuant en altres punts d’aquesta línia.

- Zona Franca: Ja s’ha iniciat la construcció del ramal a cel obert i amb viaducte al llarg del carrer A de la Zona Franca. Amb tres estacions (Zona Franca ZAL, Zona Franca Port i Zona Franca Litoral) donarà connectivitat a la xarxa a una zona industrial amb deficiència de transport públic. En aquest mateix tram s’iniciarà properament la construcció de les estacions de Foc Cisell i Foneria al passeig de la Zona Franca.

- L’Hospitalet: Aprofitant les obres de semicobriment de la Gran Via ja s’ha iniciat la construcció de l’estació d’Amadeu Torner. També s’han iniciat les obres de construcció de l’estació de Fira II i del tram en pantalles entre Fira II i Amadeu Torner que ha de servir com a pou d’entrada per la tuneladora de 9 metres de diàmetre que ha de construir el túnel entre Fira i Parc Logístic i després executar la L9 al municipi del Prat de Llobregat.

En aquest mateix tram s’ha iniciat també la construcció de l’estació d’Ildefons Cerdà i s’iniciarà properament la construcció de l’estació de Provençana.

- Gràcia i Guinardó: En el tram III s’ha aprofitat les obres de reurbanització de la plaça Lesseps per iniciar la construcció de la futura estació. A banda, també estan en marxa les obres de l’estació de Sanllehy, Guinardó i Maragall.

En total, s’han començat o es començaran en breu, 23 de les 46 estacions de la L9.

* Trobareu imatges i fotografies a http://www.gencat.net/ptop