El conseller d’Indústria i Treball de la Generalitat de Catalunya, Josep Maria Rañé, ha inaugurat avui, 19 d’abril, les instal·lacions del nou Centre Tecnològic de Conducció Automàtica de Metros (CETECAM), en un acte que ha comptat amb la presència del rector de la UPC, Antoni Giró; el president de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Xavier Casas; l’alcalde de Cornellà de Llobregat, Antonio Balmón, i el director general de la Divisió de Transport de Siemens, Juan Carlos Lorenzo.

El Centre Tecnològic de Conducció Automàtica de Metros (CETECAM), dirigit per Ramon Busquet i instal·lat a la seu de Siemens, a la localitat de Cornellà de Llobregat (Baix Llobregat), desenvoluparà i estendrà els sistemes d’operació automatitzada que caracteritzaran els metros del futur i que estan funcionant ja en algunes línies de metro de ciutats com ara París. CETECAM és un centre d’innovació tecnològica que neix de la col·laboració entre Siemens, que n’és la propietària, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Siemens és una empresa pionera en el desenvolupament de la tecnologia de conducció automàtica de metros, que porta a terme des de 1983. En aquest àmbit, el seu producte més emblemàtic és la línia 14 del metro de París (MÉTÉOR). TMB, principal operador de transport públic de Catalunya, amb 550 milions de viatges anuals, aposta decididament per la conducció automàtica al metro tant en línies actuals com en ampliacions i línies futures. Per la seva banda, la UPC aporta a la iniciativa persones expertes que han rebut la formació adequada per donar resposta a elevats reptes tecnològics. A través del Laboratori Aeronàutic i Industrial d’Investigació i Estudis, que acull un grup d’investigació multidisciplinari, la UPC participa en el disseny del sistema operatiu global de funcionament d’aquest tipus de metros de conducció automàtica i sense conductor.

Siemens, comptant amb la col·laboració de TMB i la UPC, ha creat el Centre Tecnològic de Conducció Automàtica de Metros, denominat CETECAM. L’objectiu és impulsar els sistemes d’explotació de xarxes de metro i contribuir a modernitzar-los, a través de l’automatització, fomentant així la recerca, el desenvolupament tecnològic i la innovació (R+D+i). El centre abordarà tots els seus estudis tant genèrics com específics de cada explotació, aglutinant iniciatives i experiències públiques i privades.

El CETECAM neix, doncs, amb el repte de ser un referent nacional i internacional per al desenvolupament i l’expansió de l’automatització de metros, contribuint a l’increment de l’eficàcia i a la contínua millora de la qualitat del servei dels explotadors, en benefici dels usuaris.

La implantació de la conducció automàtica sense conductor en les xarxes de metro

Un dels projectes més ambiciosos als quals s’enfronten els explotadors de xarxes de metro a tot el món, i específicament a Espanya, és la implantació de la conducció automàtica sense conductor.

El primer projecte que portarà a terme el CETECAM, la definició del procés operatiu d’una línia automàtica sense conductor, té una durada de tres anys, i de l’experiència en dependrà, en part, l’extensió d’aquesta tecnologia a altres línies. Catalunya, doncs, centralitzarà aquesta primera experiència en una àrea innovadora, que més endavant s’exportarà a altres projectes nacionals i internacionals.

Per portar a terme aquest primer projecte, el CETECAM ha donat lloc a la constitució d’una unió temporal d’empreses, en la qual Siemens participa amb el 49%, TMB amb el 39% i la UPC amb el 12%. Per la seva banda, el Departament de Treball i Indústria de la Generalitat de Catalunya presta el seu suport al projecte, a través del Centre d’Innovació i Desenvolupament Empresarial (CIDEM).

La línia 9, la primera sense conductor a Espanya

El març del 2003, Siemens va aconseguir l’adjudicació del contracte per a l’automatització de la línia 9 del metro de Barcelona, que serà la més llarga d’Europa —tindrà una longitud aproximada de 44 km— i la primera de conducció completament automatitzada d’Espanya.

El projecte implica no només un repte tecnològic quant al seu disseny, sinó que també comportarà tot un seguit d’innovacions en aspectes com l’explotació, la seguretat, la formació i el manteniment.

Per a més informació:

Gabinet de Premsa. TMB:

Tel. 93 298 72 44

Oficina de Mitjans de Comunicació. UPC:

Tel. 93 401 62 62

Comunicación & Imagen. Transportation Systems. Siemens:

Tel. 91 514 44 23

Gabinet de premsa del Departament de Treball i Indústria:

Tel. 93 228 56 17

Dimecres, 19 d’abril de 2006