El Departament de Política Territorial i Obres Públiques iniciarà a partir d'avui les obres del perllongament de la línia del Vallès d'FGC a Sabadell a diversos punts de la ciutat. Avui, el conseller Joaquim Nadal i l'alcalde de Sabadell, Manuel Bustos, han presentat els seus eixos principals:
PTOP
  • Els treballs s’inicien amb la preparació del terreny i el desviament dels serveis afectats al pou de Ca n’Oriac, i a les futures estacions de Plaça Major i Plaça Espanya 
  •  El projecte permetrà la creació d’un nou tram de prop de 5 quilòmetres de longitud i 5 noves estacions comptant amb el soterrament de Sabadell – Estació
  • Les obres comportaran una inversió global de 400 MEUR i s’executaran en el termini de 4 anys
  • El perllongament d’FGC donarà servei al 2012 a 7 milions d’usuaris l’any i facilitarà la mobilitat a la ciutat, connectarà amb àrees en desenvolupament, i potenciarà els intercanvis amb altres mitjans de transport públic
  • El mètode constructiu emprat millora les condicions de seguretat, limita les afectacions en superfície a les estacions, i preveu perforar amb tuneladora els dos túnels en paral·lel
  • S’ha instal·lat un punt d’informació ciutadana (PAC), on els veïns i comerciants poden adreçar-se en tot moment per demanar informació actualitzada de les obres
PTOP
Inici d’obres
 
La Generalitat iniciarà en els propers dies els treballs de perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Sabadell, que comprenen la construcció d’un tram de 4,4 quilòmetres de longitud, 4 noves estacions i el soterrament de Sabadell - Estació. Aquesta prolongació de la línia de ferrocarril suposarà un salt endavant en la mobilitat de la ciutat, que comptarà, així, amb un servei de metro urbà que millorarà les connexions internes amb transport públic i les freqüències de pas, així com la comunicació amb Barcelona i altres municipis del Vallès.
Els treballs inicials consisteixen en el tancament del perímetre de la zona d’obres, la preparació i muntatge de les instal·lacions, el desviament dels serveis afectats, i les prospeccions arqueològiques del terreny. Les tasques inicials es concentren en els punts següents:
 
  • Parc del Nord: ubicat entre el carrer dels Clavells i de Corones, a mig camí entre la futura estació de Ca n’Oriac i Plaça Espanya, constitueix el punt d’entrada de les dues tuneladores encarregades de perforar els dos túnels en paral·lel del tram perllongat fins a l’actual Sabadell - Estació. Les obres que ara s’inicien comprenen la preparació d’aquesta àrea on s’instal·larà la base d’obra i, posteriorment, tots els elements necessaris per a l’explotació de les tuneladores i el pou d’atac.
  •  Plaça Major: els treballs consisteixen en el desviament dels serveis afectats, les prospeccions arqueològiques i la construcció de les pantalles de la banda est de la plaça. Per tal d’executar-los, a finals de març s’iniciaran les obres per tal de desviar el trànsit cap a la banda oest, mantenint en tot moment els dos carrils de circulació, com fins ara.
  • Plaça Espanya: s’ocuparà la zona interior de la plaça, per facilitar el muntatge de les instal·lacions d’obra necessàries per a l’execució de l’estació. Properament, començaran els treballs de desviament de serveis afectats a la vorera del costat nord de la plaça i a les voreres del passeig de Josep Tarradellas, així com la construcció dels murs pantalla.
 
Igualment, en els propers mesos es preveu iniciar els treballs a l’estació d’Eix Macià,  a Ca n’Oriac, i, més endavant, a Sabadell – Estació. Pel que fa als túnels, es preveu que cap a la primavera de l’any vinent es comenci a preparar i muntar la primera tuneladora per tal que pugui començar a perforar el túnel corresponent a la via 2 durant el tercer trimestre del 2009.
 
Més seguretat i menys afectacions
 
El nou traçat de la línia d’FGC es farà amb dues tuneladores de 6,8 metres de diàmetre, ja que aquest mètode garanteix les condicions de seguretat de l’obra i minimitza les afectacions en superfície. Així, es pretén avançar en l’execució d’aquest projecte tan important per a la mobilitat de Sabadell, limitant en la mesura del possible les molèsties als veïns i comerciants dels carrers contigus.
Les tuneladores s’introduiran pel pou d’atac ubicat a una zona propera al camp de futbol de Ca n’Oriac i avançaran fins al pou de sortida situat a l’actual aparcament en superfície de Sabadell - Estació. Pel que fa a la resta de trams de túnel i les estacions, s’executaran amb un sistema constructiu que minimitza l’afectació en superfície. Així, es construiran primer els murs pantalla i la llosa superior, per poder recuperar l’espai per a l’ús ciutadà mentre es treballa per sota de la llosa, i reduir al màxim les afectacions dels treballs.
 
Inspecció d’edificis
 
Des de principis de març, els tècnics treballen a la zona de plaça Major i plaça Espanya per tal de recollir la documentació prèvia necessària per a la realització de les inspeccions d’edificis de l’entorn d’aquesta obra.
 
En aquest sentit, per tal de garantir la seguretat de l’obra, es revisaran els edificis, locals comercials i soterranis ubicats dins l’àrea d’influència dels treballs, que comprèn prop de 7.660 habitatges i locals d’un total de 1.471 edificis.
 
L’objectiu de les inspeccions prèvies és documentar l’estat de conservació de les construccions abans de començar les obres, per tenir-ho com a referent un cop finalitzi aquesta actuació. Els treballs d’inspecció d’edificis compten amb una inversió de 2,6 MEUR, i es preveu que s’allarguin durant  12 mesos.
 
Punt d’atenció ciutadana
 
D’altra banda, el DPTOP  va instal·lar al novembre del 2006 un punt d’atenció ciutadana (PAC) on adreçar-se i resoldre qualsevol dubte pel que fa a aquestes obres, per tal de mantenir una informació fluida amb els veïns i comerciants de la zona.
Aquest PAC, se situa al Casal Pere Quart, en els baixos del número 69 de la Rambla, i disposa d’informació actualitzada de l’estat de les obres, així com dels detalls tècnics i el calendari previst d’execució d’aquesta actuació. Tots els ciutadans que ho vulguin poden apropar-se a aquest punt d’informació de dilluns a divendres entre les 10.00 i les 14.00 hores al matí i entre les 16.00 i les 20.00 hores a la tarda.
 
Els informadors del PAC es reuneixen periòdicament amb els tècnics i la direcció d’obra, amb la finalitat d’avaluar el ritme dels treballs i analitzar qualsevol contingència, per tal de poder transmetre a la ciutadania tota la informació actualitzada. A més, s’encarreguen de fer arribar als veïns que ho sol·liciten els informes tècnics de les inspeccions dels seus habitatges. Aquest PAC es mantindrà en funcionament durant tot el període de construcció del nou tram de línia d’FGC.
 
Oficines d’informació
 
A banda del PAC habilitat per la Generalitat, l’Ajuntament de Sabadell ha impulsat un total de 5 punts d’atenció de l’Oficina del Metro que s’instal·laran a la ciutat per tal que els sabadellencs puguin fer-hi les consultes que creguin oportunes sobre les obres i tinguin accés a la informació.
 
Aquests nous espais d’informació es situaran a Can Marcet; a la plaça del Pedregar; a la cruïlla del carrer de Pi i Margall i l’Eix Macià; a la plaça de la Concòrdia, i a la plaça del Pi, coincidint amb les àrees de la ciutat que acolliran les cinc noves estacions. Aquests punts d’informació els gestionarà l’Ajuntament de Sabadell, treballant en estreta col·laboració amb la Generalitat.
 
D’altra banda, els ciutadans podran fer consultes, també, a través del servei municipal 010, així com visitar la pàgina web <www.metrosabadell.cat>. L’Ajuntament traslladarà totes les qüestions que ho requereixin a la Generalitat de Catalunya i a l’empresa encarregada de les obres.
 
Comissions de seguiment
 
D’altra banda, es constituiran sis comissions de seguiment, integrades per representants de la Generalitat, l’empresa pública Gisa, l’Ajuntament de Sabadell, així com entitats i associacions de veïns dels diferents àmbits d’actuació d’aquestes obres.
 
Així, es pretén mantenir una informació fluïda entre totes les parts implicades, per tal de facilitar les últimes dades respecte de l’execució d’aquest projecte, realitzar un seguiment de les obres, i donar resposta a les demandes que puguin sorgir durant aquest procés. En aquest sentit, es crearà una comissió d’àmbit més general per a tota la ciutat i cinc més concretes que se centraran en el seguiment de les obres a l’entorn de les noves estacions.
 
El nou metro urbà de Sabadell
 
Les obres de perllongament d’FGC a Sabadell permetran la creació d’un nou tram de línia amb  quatre noves estacions a l’interior del nucli urbà, així com el soterrament i la reforma integral de l’actual Sabadell - Estació. Amb el nou traçat, l’estació existent de Sabadell - Rambla, on ara acaba la línia, serà substituïda per una nova estació a la Plaça Major, que donarà servei als usuaris de la zona. Des d’aquest punt, el traçat continuarà en direcció nord-est fins a les noves estacions d’Eix Macià i de Plaça Espanya, on hi haurà l’intercanviador amb Renfe. Més al nord, s’ubicarà la nova estació de Ca n’Oriac i a continuació, com a final de línia, les cotxeres i una cua de maniobres soterrades.
 
El projecte comportarà una inversió global de 400 MEUR i permetrà dotar la ciutat d’una línia de metro urbà que donarà servei a 7 milions d’usuaris cada any. Es preveu que les obres tinguin una durada de 4 anys, de manera que pugui entrar en funcionament al 2012. A més, el projecte és compatible amb un futur perllongament cap a Castellar del Vallès, així com amb el soterrament cap a Sant Quirze del Vallès.

2  

Imatges

Imatge virtual andanes

Imatge virtual andanes 331

Imatge virtual vestíbul

Imatge virtual vestíbul 379

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 479