ContactaEN
event_note Nota de premsa

La Generalitat licita obres a la xarxa viària per un valor de 245 MEUR

El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya publica avui l'anunci de licitació de les obres corresponents a quatre actuacions de millora d'un total de 57,5 quilòmetres la xarxa viària que sumen una inversió global de 245 MEUR. Aquestes actuacions estan incloses en el nou Pla econòmic i financer de GISA, aprovat el 29 d'abril passat, d'acord amb la voluntat del Govern d'agilitar la licitació i la producció d'obra pública.
Les actuacions que ara s’impulsen són:
  • El desdoblament de la C-31 entre Platja d’Aro i Palamós: comprèn ampliar un tram de 12,7 quilòmetres, amb un pressupost de 103 MEUR
  • El condicionament general de la C-51 entre Albinyana i el Vendrell: inclou la millora d’interseccions i la suavització de revolts en un tram de 22 quilòmetres, amb una inversió de 70,7 MEUR
  • La millora de l’itinerari entre Olost i Olvan: permetrà completar la connexió viària entre l’Eix Transversal i l’Eix del Llobregat, amb la millora d’un tram de 21,8 quilòmetres i un pressupost de 47,2 MEUR
  • La construcció d’un nou pont sobre el riu Llobregat al Prat: connectarà  la B-250 i el polígon Pratenc, amb una inversió de 23,7 MEUR
Desdoblament de la C-31 Platja d’Aro – Palamós                           103 MEUR
 
En el marc de les actuacions que està duent a terme per a millorar el nivell de servei en els accessos a la Costa Brava, el DPTOP ha iniciat la licitació del desdoblament de la C-31 entre Platja d’Aro i Palamós, amb una inversió prevista de 103 MEUR. Aquesta actuació donarà continuïtat a les vies ja desdoblades de l’Alou (Llagostera) a Santa Cristina d’Aro, i de Palamós a Palafrugell, així com a la de Vidreres a l’Alou, que entrarà en servei aquest estiu. Es preveu que aquesta actuació s’adjudiqui el proper estiu amb un termini de 24 mesos i que els treballs comencin abans de final d’any.

Les obres que ara s’impulsen permetran desdoblar el tram de 12,7 quilòmetres de la C-31 entre el final de la variant de Santa Cristina d’Aro i el final de la variant de Palamós. El desdoblament de la carretera s’efectuarà a partir de la via ja existent en la major part del traçat, excepte en algun petit tram, com ara a la zona de Palamós oest, on es formarà una variant d’uns 900 metres de longitud.
 
La via desdoblada tindrà quatre carrils, dos per sentit de la circulació, de 3,5 metres d’amplada cadascun, vorals exteriors de 2,5 metres, vorals interiors d’1 metre, una mitjana de separació d’amplada variable i barreres de formigó tipus New Jersey. En un tram d’1,5 quilòmetres, al pas pel terme de Calonge, es preveu la construcció d’un tercer carril a la calçada del costat muntanya, atès el pendent de la via.
 
Sis enllaços per facilitar els moviments
 
La carretera desdoblada comptarà amb sis enllaços per tal de facilitar la connectivitat local:
 
  • Enllaç amb la carretera GI-666, d’accés a Platja d’Aro i Sant Pol. (Platja d’Aro sud). És l’enllaç, ja existent, on s’inicia el desdoblament, format per una gran rotonda el·líptica a diferent nivell.
  • Semienllaç de connexió amb Santa Maria de Fenals. (Platja  d’Aro Centre) Aquest semienllaç permet els moviments d’incorporació cap a Palamós  i de sortida dels vehicles procedents de Palamós. Està format per  un pas inferior sota el tronc de l’autovia i una petita rotonda situada al costat muntanya del tronc.
  • Enllaç amb la GI-665, d’accés a Platja d’Aro. (Platja  d’Aro nord). Està format per una gran rotonda circular sota el tronc.
  • Enllaç de Calonge. Està format per un pont sobre el tronc i unes rotondes a banda i banda.
  • Enllaç de Palamós oest. Se situa al principi de la variant de Palamós i estarà format per un pas inferior sota el tronc, una rotonda situada al costat muntanya i una altra gran rotonda a  nivell situada al  costat urbà de Palamós.
  • Enllaç final de Palamós nord-est. Es connecta amb el tram ja desdoblat. Estarà format per un pas sobre el  tronc de la via i una rotonda nova al costat nord. Al costat sud (zona urbana) s’aprofitarà  la rotonda existent.
 Dos túnels artificials
 
En aquest projecte, cal remarcar la construcció de dos túnels artificials al terme de Castell-Platja d’Aro: un de 78 metres de longitud en la zona del barri de Fenals, per tal de minimitzar les afectacions acústiques i paisatgístiques al conjunt arquitectònic de l’església i  rectoria  de Santa Maria de Fenals; i un altre a la urbanització Mas Ros, de 80 metres de longitud. En el tram situat a continuació del túnel artificial de Fenals es formarà una calçada lateral per a l’accés a les urbanitzacions del Cim d’Aro i el Mas-nou.
 
Entre les estructures previstes, destaquen el viaducte de la nova via desdoblada sobre la riera de Calonge, similar al de la carretera actual, que tindrà 75 metres de longitud, així com el pont sobre el tronc de l’autovia corresponent a  l’enllaç Palamós-est, que tindrà 200 metres de longitud.
 
Així mateix, es construiran diversos passos a diferent nivell per a donar continuïtat a camins o vials interceptats per la nova via desdoblada, entre els quals hi ha un pont de 90 metres al vial de Sant Antoni de Calonge.
 
Condicionament C-51 Albinyana – Valls                                       70,7 MEUR
 
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha previst el condicionament general de la C-51, carretera de la xarxa bàsica que uneix el Vendrell i Valls, per tal d’afavorir la seguretat i la fluïdesa del trànsit, així com la comunicació entre el Baix Penedès i l’Alt Camp.
 
Avui, el DPTOP ha obert la licitació de les obres per tal de millorar les característiques d’un tram de 22 quilòmetres entre Albinyana i Valls, per un valor de 70,7 MEUR. Es preveu que els treballs s’adjudiquin l’estiu vinent, i comencin abans de finals d’any, amb un termini d’execució de 36 mesos.
 
Aquesta actuació abastarà els termes municipals  d’Albinyana, la Bisbal del Penedès, Rodonyà, Vila-rodona, Bràfim, Alió, Puigpelat i Valls. En aquest sentit, cal recordar que les obres licitades no inclouen les variants d’Albinyana (la Papiola) i de Vilardida, que són objecte d’estudis específics.
 
El tram s’inicia prop de la rotonda de connexió de la C-51 i la TV-2043, a Albinyana, i finalitza a l’actual rotonda de connexió entre les carreteres C-51, C-37 i N-240, al terme de Valls. Les obres permetran millorar les condicions per a la circulació amb l’eixamplament de la calçada, la suavització de revolts i la millora d’encreuaments com a principals actuacions. Així mateix, es construiran dues variants, a Rodonyà i a Alió, per tal de reduir el trànsit per l’interior d’aquests nuclis urbans, de 2 quilòmetres i 2,4 quilòmetres, respectivament.
 
La carretera comptarà amb dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada, vorals d’1,5 metres i cunetes d’1,5 metres d’amplada. Es preveu la construcció d’un tercer carril en diversos trams: a la zona del coll de la Rubiola o de Santa Cristina es formarà una via per a l’avançament de vehicles lents de 3,7 quilòmetres en sentit Valls i de 700 metres en sentit Vendrell; al pas pel terme de Vila-rodona, el tercer carril es construirà en sentit Vendrell i tindrà una longitud d’1,5 quilòmetres.
 
Per tal de condicionar la via, es duran a terme nombroses variants de traçat respecte de l’actual C-51, especialment al pas pel terme municipal de la Bisbal del Penedès, a la zona del Coll de la Rubiola, a més de les variants de Rodonyà i Alió.
 
Millora dels encreuaments i enllaços
 
Al llarg del recorregut, la carretera comptarà amb onze enllaços per facilitar els moviments dels vehicles, dels quals destaquen el seguents:
 
  • Enllaç d’Albinyana Nord, format per un pas sobre la carretera i una rotonda a cada costat de la via. Aquest enllaç se situa a l’inici de l’actuació a continuació de la futura variant de la Papiola.
  • Encreuament de “les Peces”, format per una rotonda a nivell, que connecta amb la carretera TP-2402, de la Bisbal  del Penedès. Entre aquest enllaç i l’anterior es preveu la construcció d’una via de servei a cada costat del tronc de la carretera.
  • Semienllaç de la Miralba, situat  al terme  de la Bisbal  del Penedès, està format per un pas superior i les incorporacions en sentit Valls, ja que en sentit Vendrell es connecta a la via de servei que arriba a aquest enllaç.
  • Enllaç de la Bisbal del Penedès/T-240, amb un pas sota el tronc de la carretera i una rotonda a cada costat del tronc.
  • Encreuament de Masllorenç, a Rodonyà,està format per una rotonda a nivell, que connecta amb les carreteres TP-2045 (de Masllorenç) i TV-2401 (a la Juncosa del Montmell). A partir d’aquest nus i fins al següent la carretera és de nou traçat per formar la variant de Rodonyà.
  • Encreuament de Rodonyà, està format per una rotonda a nivell, que connecta amb el nucli de Rodonyà i amb la TV-2444 (a Can Ferrer de la Cogullada).
  • Encreuament de Vila-rodona-Bràfim, amb una rotonda a nivell que connecta amb la TP-2002 (de Vila-rodona) i TP-2031 (de Bràfim).
  • Encreuament de l’AP-2, està  format per una rotonda a nivell, de grans dimensions, que connecta amb l’accés a l’autopista AP-2.
  • Enllaç Alió est.És un semienllaç que permet els moviments de i cap al nucli d’Alió. A partir d’aquest enllaç i fins al següent la carretera és de nou traçat per a formar la variant d’Alió.
  • Enllaç Alió oest.És un enllaç complet format per un pas sota el tronc de la carretera i dues rotondes situades a cada costat del tronc. Una, de nova construcció, connecta amb la carretera TV-2036 (cap  a Puigpelat). L’altra rotonda, ja existent, se situa sobre l’actual C-51.
  • Encreuament final a Valls. Correspon a la rotonda existent entre les carreteres C-51, la C-37 i la N-240, situada al terme  de Valls.
Dos nous viaductes
 
Pel que fa a estructures, cal destacar la construcció d’un viaducte de 136 metres de longitud, format per 4 trams, per a creuar la riera a prop de l’encreuament actual amb la T-240 a la Bisbal del  Penedès; i un viaducte de 116 metres, també de 4 trams, a la zona de la urbanització Santa Cristina, per eliminar un revolt.
 
 
Millora recorregut Olost – Olvan                                                    47,2 MEUR
 
Les carreteres d’Olost a Olvan formen part d’un eix viari que el nou Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya ha assignat a la xarxa bàsica, ja que serveix per a connectar l’Eix Transversal i l’Eix del Llobregat.
 
L’any passat, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va construir el tram inicial d’aquest eix, des de l’Eix Transversal –a la zona de la Fontfreda– fins a Olost, amb una inversió de 15,4 MEUR i el tram final, corresponent a la variant d’Olvan - Gironella, que connecta amb l’Eix del Llobregat.
 
Ara, el DPTOP ha impulsat les obres per tal de configurar el tram central d’aquest eix, a partir de la millora del recorregut que actualment conformen les carreteres entre Olost i Olvan. Avui, el Diari Oficial de la Generalitat publica l’anunci de licitació de les obres per un valor de 47,2 MEUR. Es preveu que els treballs s’adjudiquin l’estiu vinent i puguin començar la tardor, amb un termini d’execució de 28 mesos.
 
Una nova carretera de 22 quilòmetres
 
Les obres que ara s’impulsen abasten una longitud de 21,8 quilòmetres i comprèn els termes municipals d’Olost, Lluçà, Sant Martí d'Albars, Prats de Lluçanès, Santa Maria de Merlès, Sagàs i Olvan. En la major part del recorregut, l’actuació significarà la construcció d’una nova carretera amb petites variants de traçat que seguiran el corredor de les carreteres existents, amb els paràmetres adequats per a la funcionalitat prevista. En la resta del recorregut, s’eixamplarà la calçada existent.
 
La carretera estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1 metre d’amplada cadascun. En els trams amb més pendent,  es preveu la construcció d’un tercer carril per avançaments; en total, es formaran 3,9 quilòmetres de vies lentes. En general, els encreuaments estaran formats per interseccions a nivell, amb tercers carrils centrals per als girs a l’esquerra.
 
D’altra banda, les obres preveuen la connexió amb els camins interceptats per la carretera. En alguns casos, es formaran camins laterals per tal de donar-los continuïtat i passos a diferent nivell sobre el tronc central de la carretera.
 
En aquesta actuació, es poden distingir els trams següents:
  • Olost - Prats de Lluçanès: Aquest tram segueix el corredor de pas de l’actual BV-4405 i té una longitud de 5,7 quilòmetres. S’inicia al punt final de la futura variant d’Olost i s’acaba a l’inici de la variant de Prats de Lluçanès. En aquest tram, es formaran tres interseccions.
Intersecció amb tercer carril, amb la  carretera BP-4653, de Perafita.
Intersecció amb tercer carril, amb la carretera BV-4342, de Sant Martí  d’Albars i Santa Eulàlia de Puig-oriol.Intersecció amb tercer carril, d’accés  a Santa Creu del Joglar.
Les principals estructures previstes són el viaducte sobre la riera Gavarresa, que té 165 metres de longitud, i el viaducte sobre la riera del Lluçanès, de 125 metres.
  • Variant de Prats de Lluçanès: Per tal d’evitar el pas de la via per l’interior del nucli de Prats de Lluçanès, es construirà una variant pel nord-est d’1,3 quilòmetres de longitud. En aquest  tram es preveuen dos encreuaments:
Enllaç Prats-est, d’inici de la variant. Serà un enllaç a diferent nivell format per un pas inferior i una rotonda a cada costat del pas.
Intersecció Prats-nord. Serà una intersecció a nivell formada per un tercer carril central.
  • Prats de Lluçanès – Olvan: Aquest tram té una longitud de 14,6 quilòmetres, des del final de la variant de Prats de Lluçanès fins a la variant d’Olvan. Al  llarg d’aquest tram, se segueix el corredor de l’actual C-154. Les principals interseccions previstes són:
Intersecció amb la carretera BV-4341 d’accés a Lluçà. Aquesta intersecció tindrà tercer carril central. 
Intersecció amb la carretera BV-4406, de Santa Maria  de Merlès.
Interseccions de la zona de la Pinya: tres encreuaments en forma de T  amb tercer carril.
Intersecció amb la carretera BV-4346 d’accés a Sagàs, amb tercer  carril per als girs a l’esquerra.
Intersecció amb la carretera BV-4347 d’accés a Olvan, amb tercer  carril.

En aquest tram, cal remarcar la construcció d’un viaducte de 114 metres sobre el rec del Pontarró, a més de l’ampliació d’alguns ponts existents.
 
Vial sobre el Llobregat entre la B-250 i el polígon Pratenc          23,7 MEUR
 
El vial Port – Aeroport es configura com un vial des de l’autovia C-31 fins a la Zal del Port, que connectarà les àrees logístiques del Mas Blau, l’aeroport i el Port de Barcelona. El DPTOP ha impulsat la primera fase d’aquest vial, corresponent al tram central, per tal de permetre la connexió entre la carretera B-250 (costat Aeroport) i el polígon Pratenc mitjançant un nou viaducte sobre la nova llera del riu Llobregat, al terme del Prat de Llobregat. 
 
Avui, el DOGC publica l’anunci de licitació de les obres d’aquest tram del vial, per un valor de 23,7 MEUR. Es preveu que els treballs s’adjudiquin a l’estiu i  comencin abans  de final d’any, amb un termini d’execució de 14 mesos.

Vial d’1 quilòmetre
 
Les obres que ara es liciten consisteixen en la construcció d’un vial d’1 quilòmetre de longitud des de l’actual rotonda el·líptica on conflueix la carretera B-250, al Prat de Llobregat, fins al carrer 100 del polígon Pratenc.
 
El nou vial estarà format per dues calçades, una per sentit de la circulació, separades per una mitjana, amb dos carrils de 3,5 metres d’amplada cadascuna i vorals d’1,5 metres. Així mateix, comptarà amb voreres d’una amplada d’entre 3 i 3,5 metres d’amplada per a facilitar el pas de vianants i ciclistes. 
 
En el traçat, es poden distingir tres trams:
  • Tram de 350 metres de longitud que discorre en direcció sud-est (sensiblement paral·lel a la nova llera del Llobregat) des de la rotonda el·líptica existent on conflueix la B-250 fins a una rotonda de nova construcció, situada abans del nou pont sobre el Llobregat. El nou giratori tindrà un diàmetre exterior de 80 metres.
  • Després de la rotonda anterior, el vial creua d’oest a est el Llobregat amb un viaducte de 304 metres de longitud. Aquest segon tram, que té una longitud total de 500 metres, finalitza en una nova rotonda, de 80 metres de diàmetre exterior.
  • Tram de 200 metres de longitud entre la rotonda anterior i el carrer 100 del polígon Pratenc.
Nou viaducte sobre el Llobregat
 
En les obres que s’impulsen destaca com a element constructiu el nou viaducte previst sobre la nova llera del riu Llobregat, de 304 metres de longitud i 29 d’amplada. És una estructura de tipus arc superior atirantat pel tauler que descansa sobre dos trípodes invertits, formats cadascun per dues piles dobles inclinades i una pila simple inclinada.
 
Les piles simples inclinades serveixen de recolzament intermedi al tauler i donen lloc a una estructura de cinc trams. Les piles dobles s’obren suament i recullen els dos arcs i el tauler de l’estructura. Els arcs conflueixen en una peça d’unió central, el que permet crear una imatge de gran portalada d’accés a l’interior del pont. Els peus dels arcs marquen el tram central del pont, que té una longitud de 104 metres. 
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts