- Segons el conseller Joaquim Nadal, “hi ha projectes més que suficients perquè l’Estat compleixi amb Catalunya”
- El conseller ha tornat a reiterar que el Govern no vol el traspàs de Rodalies “a qualsevol preu”
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha detallat avui en la roda de premsa posterior a la reunió de Govern quina és la proposta que el Govern català presentarà aquesta tarda a Madrid a la Subcomissió d’Infraestructures i Equipaments. Aquest grup de treball és el que s'encarregarà d’elaborar una proposta sobre el Pla Catalunya d'Infraestructures (2007-2013), que concretarà els projectes que l'Estat finançarà durant un període de set anys d'acord amb la disposició addicional tercera de l'Estatut de Catalunya.
En la trobada hi haurà dos temes a sobre la taula. D’una banda, el Govern presentarà un llistat d’actuacions en infraestructures de titularitat estatal a Catalunya perquè l’Administració central executi el diferencial d’inversió dels pressupostos generals de 2008, una despesa no territorialitzada fins ara i per tant, encara pendent. I d’altra banda, el grup de treball també definirà la metodologia de treball que ha de servir per tal de definir les inversions pel període de set anys que inclou la disposició addicional tercera de l’Estatut.
Nadal ha deixat clar que en ambdós casos “hi ha necessitats i projectes suficients perquè l’Estat compleixi els seus compromisos amb Catalunya. És a dir, que hi ha projectes més que suficients per cobrir pel període de set anys els més de 30.000 milions d’euros que hi ha previstos de finançament per Catalunya en aplicació del 18,8%”. A aquest efecte, el llistat d’actuacions que presentarà el Govern excedeix la xifra preliminar “per poder fer una tria raonable entre els dos governs d’obres competència de l’Estat”.
El conseller ha especificat que aquestes inversions fan referència a molts àmbits diferents, que corresponen a cinc departaments de la Generalitat. El llistat fa referència a inversions en carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports i descomptes de peatges, pel que fa a Política Territorial i Obres Públiques; inversions en regadius i accessibilitat a zones rurals, pel que fa a Agricultura, Alimentació i Acció Rural; inversions en infraestructures tecnològiques, científiques, turístiques i en l’àmbit comercial i industrial, en l’àmbit d’Innovació, Universitats i Empresa; inversions en infraestructures del cicle de l’aigua, gestió de residus i recuperació d’espais naturals, pel que fa a Medi Ambient i Habitatge, i en l’àmbit de Governació inversions en noves tecnologies.
Pel que fa a la millora de carreteres, Nadal ha detallat que la proposta del Govern se centra sobretot a completar obres ja en curs, amb més trams o amb més quantia de diners, i en aquest sentit ha posat com a exemples la millora del finançament del desdoblament de la N-II i l’autovia del mediterrani N-340, la carretera de Lleida a la frontera francesa (N-230), l’autovia Tarragona-Montblanc-Lleida, la Ronda del Vallès, actuacions en medi urbà, i condicionaments com el de l’Eix Pirinenc al túnel Tosses, o actuacions de conservació i millora. El mateix passa en el cas dels Ferrocarrils, tant pel que fa als intercanviadors ja acordats en el protocol amb el Ministeri de Foment, com pel que fa referència a la millora de determinades línies com pot ser el cas del desdoblament de la línia de Puigcerdà entre Barcelona i Vic i el corresponent soterrament de les línies a Mollet del Vallès.
Comissió Bilateral de dijous
D’altra banda, el dijous vinent hi ha prevista la celebració de la Comissió Bilateral Generalitat-Estat, una de les tres encarregades del desplegament de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya. Aquesta Comissió avaluarà l’estat de les ponències de traspàs obertes i avançarà en alguns dels traspassos pendents. “S’abordaran diversos traspassos”, ha assegurat el conseller Nadal, “alguns plenament acordats, com els de costes i litoral, i d’altres en plena efervescència negociadora”.
Un dels traspassos en fase de negociació és el del servei de Rodalies a Catalunya. Joaquim Nadal ha deixat clar però, un cop més, que el Govern “vol Rodalies però no a qualsevol preu, volem el traspàs amb condicions”. Al respecte, el conseller ha assegurat que els acords en concretaran “quan hi hagi garanties suficients per prestar el servei com cal”.
3