El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha presentat el pla de viabilitat i de negoci de l'aeroport de Lleida - Alguaire, que analitza les previsions de creixement econòmic al voltant d'aquesta infraestructura en l'horitzó dels propers deu anys per tal d'optimitzar les seves oportunitats i garantir el seu desenvolupament futur. Així, el pla preveu que l'aeroport a ple rendiment:

- Transportarà uns 395 mil passatgers anuals i 3.500 tones de mercaderies
- Connectarà amb ciutats de l’Estat i capitals europees, així com amb altres aeroports per fer enllaços amb vols transoceànics
- Generarà uns ingressos anuals de 47,4 MEUR en aquesta àrea
- Crearà 900 nous llocs de treball de manera directa i indirecta i atraurà a grans empreses a la zona
- Serà un catalitzador de l’economia, mitjançant l’obertura de noves rutes per consolidar el turisme i l’activitat empresarial
Una infraestructura estratègica
L’aeroport de Lleida-Alguaire, com a primer aeroport comercial promogut per la Generalitat, es configura com un aeroport regional d’escala europea i té com a objectiu facilitar vols directes amb les principals ciutats de l’Estat i europees.
La seva ubicació estratègica, a l’altiplà d’Alguaire, molt proper a Lleida, impulsarà el reequilibri territorial, així com el desenvolupament econòmic de tota aquesta àrea, potenciant la centralitat i capitalitat de la ciutat de Lleida a les Terres de Ponent.
En aquest sentit, l’aeroport potenciarà la dinamització de l’economia local , tant de manera directa com indirecta:
- Contribuirà a la internacionalització de les empreses lleidatanes i a consolidar Lleida com a marca amb entitat pròpia
- Facilitarà la implantació de petites i mitjanes empreses, així com grans empreses i multinacionals, atretes per la millora de l’accessibilitat i connectivitat aèria
- Impulsarà la innovació dels processos de producció i l’exportació de productes autòctons de qualitat
- Potenciarà la creació de nous negocis al voltant d’un conjunt de serveis complementaris
- Promourà el desenvolupament d’un turisme de qualitat amb moltes possibilitats de creixement i potenciarà l’accés directe als Pirineus
Àmbit d’influència
L’aeroport de Lleida-Alguaire tindrà una pista de 2.500 metres de longitud, amb 45 metres d’amplada i capacitat per acollir totes les aeronaus que puguin operar regularment. Així, tindrà característiques similars a l’aeroport de Reus i Girona. L’aeroport, amb 367 hectàrees de superfície, compta amb espai suficient per a futures ampliacions.
A més, comptarà amb 150 hectàrees de sòl per activitats econòmiques complementàries a l’aeroport i suport industrial suficient en els municipis de l’entorn immediat.
La seva àrea d’influència més immediata comprèn Lleida i les ciutats de les comarques de Ponent, com ara Balaguer, Cervera, Tàrrega, Mollerussa i les Borges Blanques. La segona i tercera corona d’influència inclou també els territoris de notable potencial turístic, com la Vall d’Aran, Andorra i ciutats de la frontera aragonesa.
D’aquesta manera, l’aeroport, potencialment, podrà donar servei a 980.000 habitants en la seva àrea d’influència. En 10 anys, però, aquesta xifra es preveu que pugui arribar als 3 milions d’habitants sobretot per la millora de les comunicacions que aproparan població a l’aeroport.
395.000 viatgers l’any 10
Les rutes que podrien utilitzar l’aeroport de Lleida Alguaire, cercarien l’explotació del destí Pirineus, les connexions xàrters amb els principals mercats emissors, i els principals destins espanyols de vacances, així com connexions ràpides i freqüents amb hubs complementaris a Barcelona, Madrid i París.
En aquest sentit, el pla de negocis fa un conjunt de previsions de possibles destins i àmbits territorials, que caldria confirmar amb el futur gestor de l’aeroport i les companyies que les podrien fer. Entre altres possibilitats es tractaria de Madrid, París, Gran Bretanya, Itàlia, Alemanya, Balears, Andalusia i Canàries, més els moviments de vols xàrters amb avions habituals per vols regionals i de mitja distància (tipus Airbus -A320 o A321- amb capacitat per a més de 150 passatgers o de tipus regional amb capacitat de 70 o 80 places).
Així, les previsions del pla indiquen que el trànsit de passatgers pugui arribar quan ja porti deu anys de funcionament als prop de 395.000 l’any, dels quals, 95.000 viatjaran amb companyies d’aviació regional, 182.000 més amb aerolínies de baix cost, i 119.000 amb vols xàrter.

TrànsitComercial | Estimació de Trànsit Any 10 | ||
Pessimista | Base | Optimista | |
Companyies d’aviació regional | 55.000 | 95.000 | 130.800 |
Companyies de baix cost | 106.000 | 182.000 | 250.700 |
Companyies xàrter | 70.000 | 119.000 | 163.500 |
Total Previsió (Pla de Negoci) | 230.000 | 395.000 | 545.000 |
Aeroport regional d’escala europea
El pla preveu un increment de turisme tant d’entrada com de sortida a l’entorn de la ciutat de Lleida així com l’obertura de noves oportunitats pel vol de negocis.
L’origen i destí d’aquest vols, tenint en compte les característiques de l’aeroport i la demanada i oferta que pot generar, es preveu que siguin regionals tant a nivell estatal com europeu. Així, les previsions en aquest sentit tant pel què fa al vol de turisme com el de negoci són les següents:
- Turisme d’entrada: està vinculat al turisme d’aventura, familiar i cultural. D’acord amb aquest pla, les grans companyies de baix cost haurien d’operar amb aeronaus d’una certa grandària. L’origen d’aquests passatgers a nivell europeu es preveu que fossin de països com Gran Bretanya, Irlanda, Alemanya o França i a nivell estatal de ciutats d’Andalusia, centre i nord d’Espanya.
- Turisme de sortida: sobretot turisme familiar, les destinacions més demandades són les illes Balears, Canàries, Roma, Gran Bretanya o París, així com algunes rutes a l’Europa de l’Est, que es podrien obrir amb companyies de baix cost.
- Viatges d’empresa: es calcula que podrien tenir com a origen i destinació preferents Madrid, Sevilla i La Corunya, a nivell nacional i París, Londres, Frankfurt, Lisboa o Milà a nivell internacional, així com connexions amb aeroports amb vols transoceànics
Aeroport amb potencial per a les mercaderies
Pel que fa a les mercaderies, l’aeroport oferirà serveis de transport de mercaderies de tipus mitjà, com ara paqueteria, missatgeria, productes peribles i terciaris. El pla preveu que amb un horitzó a 10 anys pugui sobrepassar les 3.500 tones transportades. Cal tenir en compte, altres referents com les magnituds del conjunt de l’Estat on es transporten via aèria 600.000 tones l’any, de les quals 95.000 ho fan des de l’Aeroport de Barcelona.
També preveu la potenciació de la investigació, la R+D i la innovació en els sectors empresarials de la zona, que comptaran amb una nova infraestructura per poder exportar de manera ràpida els seus productes i serveis.
En aquest sentit, el pla aposta per potenciar el dinamisme i la innovació en el sector agroalimentari, per tal de promoure l’especialització en productes de qualitat, com ara els de temporada o els més selectes.
Per aconseguir-ho, es té en compte també la previsió del possible establiment d’un futur Port Sec a Lleida, que podria generar sinèrgies amb l’aeroport.
900 nous llocs de treball
Pel que fa a l’ocupació, i també en l’horitzó de 10 anys, el pla preveu que l’activitat generada a tot l’entorn de l’aeroport de Lleida – Alguaire pugui comportar en el futur la creació de 900 noves ocupacions.
Es calcula que d’aquestes, 790 seran indirectes i induïdes; 60 seran directes i lligades a les aerolínies i concessions, i 50 més seran directes i relacionades amb l’activitat del gestor de l’aeroport.
Creació d'ocupació | Nous llocs de treball |
Ocupacions Directes (Gestor de l’aeroport) | 50 |
Ocupacions Directes (aerolínies, concessions, altres) | 60 |
Ocupacions Indirectes i induïts | 790 |
Noves Ocupacions Totals | 900 |
Un impacte econòmic de 47 MEUR
Tota aquesta activitat associada al trànsit de passatgers generarà de forma directa i indirecta uns ingressos globals de mitjana de 47,4 MEUR cada any, que contribuirà notablement al creixement econòmic de les Terres de Ponent. Aquest impacte en l’economia local es produirà:
- De manera directe: amb activitats relacionades amb les operacions de l’aeroport. D’acord amb les previsions de trànsit de passatgers l’any i tenint en compte una despesa de 60 euros per visitant i 2 dies d’estada de mitjana, l’impacte anual directe serà de 23,7 MEUR.
- De manera indirecte: amb els ingressos generats en la cadena de subministraments dels proveïdors de béns i serveis de l’aeroport
- De manera induïda: fa referència als efectes produïts com a conseqüència de la despesa de sous dels empleats directes i indirectes a la zona de l’aeroport.
Estimació 120€ per pax | Pessimista | Base | Optimista |
Previsió de tràfic (Pla de Negoci) | 230.000 | 395.000 | 545.000 |
Impacte mitjà anual (directe, indirecte, induït) | 27.600.000€ | 47.400.000€ | 65.400.000 |
Serveis amb valor afegit
L’aeroport de Lleida - Alguaire permetrà, a més, la possibilitat de desenvolupar noves activitats empresarials amb un valor afegit que suposaran un catalitzador del creixement econòmic de les Terres de Ponent, com ara la formació aeronàutica, l’aviació privada i esportiva o l’organització de convencions o esdeveniments d’abast internacional.
En aquest context, el pla considera viable la creació d’infraestructures i serveis per a negocis com ara un edifici d’oficines que inclogui serveis a empreses o algun establiment de restauració de prestigi. A més, preveu la possibilitat de construir un nou equipament hoteler, una àrea logística pròxima o un servei de lloguer de cotxes, que doni servei a aquesta zona.
Tot plegat, permetrà convertir Lleida en una marca amb entitat pròpia coneguda internacionalment i vinculada tant al turisme de qualitat com a la tecnificació, que atraurà la localització de grans empreses i multinacionals, mitjançant la millora de l’accessibilitat i connectivitat amb altres pols de decisió, amb més rutes europees.
Aeroport en construcció
Avui s’ha presentat també la maqueta que visualitza com serà externament el futur aeroport de Lleida.
Les obres d’aquest aeroport, el primer que construeix el Govern de la Generalitat, ja estan en ple desenvolupament. El passat estiu es van iniciar els treballs de la primera fase del projecte que inclou la construcció del camp de vol, la pista, i l’àrea d’estacionament. Recentment, s’han iniciat ja la obres de la segona fase que, amb peces bàsiques com una primera terminal, el centres tècnics, dotaran l’aeroport de les infraestructures necessàries perquè pugui estar acabat a finals d’aquest any.
Així, en aquests moments, ja s’han finalitzat els treballs de moviment de terres i d’aplanament dels terrenys de la futura pista d’enlairament i s’està desenvolupant ja la seva consolidació amb material granular. Pel què fa als edificis s’han començat a construir els primers pilars. Igualment, ja s’han iniciat les obres de l’accés a l’aeroport.
Fa dues setmanes ja es van adjudicar també les obres de la torre de control que serà arquitectònicament singular i estarà integrada harmònicament amb la primera terminal i la resta d’edificis annexos. Aquest projecte, dissenyat per b720 Arquitectos que dirigeix Fermín Vázquez, és el que dóna forma i permet visualitzar com serà el futur aeroport.
Finalment, l’empresa concessionària serà l’encarregada de complementar les infraestructures necessàries per tal de donar un fort impuls a l’aeroport i fer-lo funcionar a ple rendiment.
D’aquesta manera, es preveu que la construcció de l’aeroport comporti una inversió pública d’uns 60 MEUR i de fins a 30 MEUR més d’inversió privada en els primers anys.
Finalment, l’acord signat avui mateix per part del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, els ajuntaments de Lleida, Alguaire i Torrefarrera, la Diputació de Lleida, el Consell Comarcal del Segrià, i la Cambra de Comerç de Lleida, per a la futura constitució de la societat que gestionarà l’aeroport de Lleida - Alguaire, significa un pas endavant importantíssim de cara a preparar i impulsar la seva posada en marxa.