Aquesta nit es realitzarà l'operació de canvi de vies a Pallejà per tal que demà els trens ja puguin començar a circular per la nova configuració amb les vies soterrades. Fins ara, les vies del ferrocarril creuaven pel centre de Pallejà i dividien la ciutat en dues àrees molt diferenciades. Per tal d'augmentar la seguretat, millorar les freqüències de pas i integrar el ferrocarril a la ciutat, el DPTOP ha executat les obres de desdoblament i soterrament de la línia Llobregat-Anoia d'FGC al terme municipal de Pallejà, que comprèn també la construcció de la nova estació soterrada. Aquestes millores suposen un pas determinant per a l'arribada del metro comarcal al Baix Llobregat, ja que es tracta de l'últim tram per desdoblar de la línia d'FGC entre Martorell i Barcelona. Això permetrà incrementar sensiblement el pas dels combois i millorar, així, la mobilitat de les persones usuàries d'aquesta àrea.
Desdoblament i soterrament
Fins ara, els trens de la línia Llobregat-Anoia d'FGC a Pallejà circulaven per una única via i només a l'estació la línia comptava amb dues vies, una per cada sentit de la marxa. Per tal de millorar la capacitat del servei, el DPTOP ha executat ara les obres de desdoblament i soterrament de la línia al seu pas per la ciutat, que s'han concentrat en un tram de prop de 2,4 quilòmetres entre el carrer del Torrent de la Magina i el carrer de Nostra Senyora de Montserrat. Així, s'ha construït un nou tram de doble via soterrada, de manera que la circulació dels combois en ambdós sentits quedarà ara totalment desvinculada.
A més, el soterrament ha comportat l'eliminació dels 3 passos a nivell existents fins ara per creuar a banda i banda del tren, la qual cosa ha suposat una important millora de la seguretat del trànsit de vianants i vehicles.
D'altra banda, aquest desdoblament i soterrament de vies, que s'ha dut a terme amb una inversió de 69 MEUR, ha permès donar continuïtat als carrers transversals i millorar la connexió est-oest de la ciutat, tant per als vianants com per als vehicles. Així, el projecte ha augmentat les possibilitats de moviment del trànsit, que fins ara estava limitat al pas del ferrocarril.
Una nova estació soterrada
Els treballs han inclòs també la construcció d'una nova estació d'FGC soterrada a Pallejà, davant de l'església de Santa Eulàlia. La nova estació, que ha comportat una inversió de prop de 8 MEUR, compta amb 2.500 m2 de superfície total i disposa de dues andanes laterals de 4,50 metres d'amplada cadascuna.
Per poder accedir-hi, disposa amb dos accessos situats a diferent nivell. L'accés ubicat a la part alta es troba a la coberta de la nova estació, que acollirà en el futur una gran plaça. Aquesta entrada, adaptada a les persones amb mobilitat reduïda, compta amb un ascensor que connecta l'exterior amb el vestíbul del costat oest, d'estructura rectangular i de 100 m2 de superfície.
Futur nou vestíbul
Per la seva banda, el segon accés a la nova estació es troba a l'altura del carrer Barcelona, a prop del mercat municipal, i permetrà l'accés directe dels usuaris a l'estació. Així, els viatgers no hauran d'utilitzar escales o ascensors, atès que l'entrada es troba a la mateixa alçada que el vestíbul del costat est, d'uns 130 m2 de superfície. Fins a principis del 2008, aquest accés romandrà tancat al públic per les obres d'arranjament dels carrers contigus, de manera que s'ha habilitat una rampa per connectar aquesta zona amb l'entrada situada a la part alta, que avui s'ha posat en servei.
D'altra banda, per garantir l'accessibilitat de totes les persones usuàries, a més de l'ascensor que comunica l'exterior amb el vestíbul oest, se n'han instal·lat 2 més per connectar els dos vestíbuls amb les andanes. A més, per facilitar els moviments entre ambdues andanes, s'ha construït un pas inferior adaptat a persones amb mobilitat reduïda. L'estació compta també amb escales mecàniques, escales convencionals i encaminaments per a invidents.
Durant les properes setmanes continuaran els treballs per tal d'enllestir els últims acabats de l'interior de l'estació.
Art Públic
Precisament, el nou vestíbul i andanes de l'estació a més, incorporen una obra artística que connecta l'estació amb la seva història i la de la ciutat que l'acull i acosta el fet artístic a la ciutadania, en el marc del projecte que duu a terme el DPTOP d'Art públic al Metro.
Així, els acabats de l'estació han tingut un tractament singular amb la incorporació d'elements artístics en el vestíbul i la seves andanes. S'han instal·lat unes fotos mural amb planxes de ferro d'uns 6 x 3 metres que recullen la història d'aquesta estació i diversos fets ocorreguts en aquesta en relació amb el tren des de la seva inauguració a principis del segle XX fins ara.
Nova plaça i passeig de vianants
D'altra banda, el soterrament de les vies i de l'estació de Pallejà permetrà recuperar una àrea de més de 58.500 m2 per a l'ús ciutadà i facilitarà la connexió dels dos sectors del municipi, fins ara dividit per les vies del tren. Un cop finalitzats els principals treballs de construcció de la nova estació i del soterrament de vies, el DPTOP iniciarà properament les obres d'urbanització d'aquests nous espais, que es preveu que s'enllesteixin a finals del 2008.
L'actuació, que abasta un tram d'1,4 quilòmetres de longitud, comportarà la construcció d'una nova plaça de 4.500 m2 a sobre de la coberta de l'estació d'FGC, que es configura com un espai de confluència i lleure, amb àrees verdes i una nova zona d'aparcament per a vehicles. Igualment, a la zona de les vies ara soterrada es construirà un nou passeig d'uns 1.100 metres de longitud, amb vials laterals per a la circulació de vehicles de 3 metres d'ample.
Futur metro comarcal
Per tal de promoure un servei de transport públic de qualitat que faciliti la mobilitat sostenible, el DPTOP ha impulsat el desdoblament i soterrament de la línia d'FGC entre Barcelona i Martorell. Ara, l'obertura del tram condicionat de Pallejà suposa un impuls determinant per a la consolidació del metro comarcal, que comportarà un augment de les freqüències de pas en aquesta línia.
Així, a finals d'aquest any, una vegada completades totes les actuacions que es duen a terme en aquesta línia, els usuaris gaudiran d'un servei de tren cada 5 minuts en hora punta i un cada 8,30 minuts en hora vall entre Barcelona i Martorell. Igualment, es milloraran les freqüències de pas en direcció Igualada i Manresa.
1