event_note Nota de premsa

El projecte "Treball als barris" impulsat pel Departament de Treball aconsegueix la contractació de prop de 1.000 persones i en beneficia directament gairebé 5.800 l'any 2009

L'increment de 24 barris més, passant de 56 a 80, implica un augment de la població beneficiada que arriba a les 762.000 persones. Gairebé es dobla el número de persones directament beneficiades fins arribar a prop de les 5.800. Les accions portades a terme passen de 274 a 382, el que representa una pujada del 28,2%.El pressupost creix en un 67'5% i passa d'11.648.998 a 19.519.496 euros
2010/10/29/10/11/7d5f4469-449f-489a-b644-6dbcba5a6fb2.flv
La consellera de Treball, Mar Serna, acompanyada del director del Servei d’Ocupació de Catalunya, Joan Josep Berbel, ha fet balanç del projecte “Treball als Barris” que s’ha portat a terme el 2009.
 
Mar Serna ha declarat que “ha estat i és una bona experiència per la cohesió social i té un efecte multiplicador emmarcada en la Llei de Barris perquè té una vinculació directe al barri amb accions ocupacionals, a més de les de rehabilitació urbanística”
 
La consellera ha afegit que “Treball als barris és una bona mostra de que les accions ajuden a la cohesió social i a la igualtat d’oportunitats de totes les persones que viuen en els barris més degradats, i que amb la voluntat política del Govern de la Generalitat i els diferents ajuntaments estem rehabilitant, millorant-los i donant més oportunitats per formar-se i trobar feina a les persones”.
 
La iniciativa de Treball als Barris, impulsada pel Departament de Treball mitjançant el Servei d’Ocupació de Catalunya, es va posar en marxa l’any 2007 en el marc de la Llei de Barris que desenvolupa el Govern de la Generalitat, a través del Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
 
L’objectiu és donar suport a les persones dels barris de Catalunya amb majors necessitats des del punt de vista sociolaboral i on en èpoques de crisi es concentra el creixement de l’atur.
 
Es concentra especialment en aquelles persones i col·lectius amb majors dificultats d’integració al mercat laboral i que necessiten augmentar la seva ocupabilitat per tal d’integrar-se al mercat laboral amb accions de formació, orientació professional i de contractació per fer accions que es porten a terme dins del propi barri.
 
El projecte “Treball als Barris” del Departament de Treball ha esdevingut una eina que permet als ajuntaments interessats rebre un suport integral per part del Servei d’Ocupació de Catalunya respecte de les necessitats de les persones que viuen als barris acollits a la Llei de Barris, complementant així l’activitat de desenvolupament urbanístic.
 
Treball als Barris és un programa integral, que porta a terme un conjunt d’accions ajustades a les necessitats i a la planificació estratègica que es fa pel barri en concret.
 
És per aquest motiu que el Govern de la Generalitat té com a prioritat estar al costat de les persones que més ho necessiten i ajudar-les a trobar una feina el més aviat possible amb accions de proximitat que les formin en sectors amb capacitat de creació de llocs de treball, que les orientin professionalment, o que posin al seu abast contractacions per fer accions dins el propi barri, entre d’altres accions.
 
La iniciativa ha estat valorada molt positivament en el marc de les actuacions que el Fons Social Europeu desenvolupa a Catalunya.
 
 
Més persones contractades, beneficiades i accions implementades
 
 
El projecte “Treball als barris”, impulsat pel Departament de Treball, mitjançant el Servei d’Ocupació de Catalunya, ha permès la contractació de 996 persones l’any 2009, 444 persones més que l’any anterior.
 
Així mateix, el nombre de persones beneficiades directament per les mesures implementades ha estat de 5.788, el que significa que gairebé s’ha doblat en comparació amb l’any 2008, quan se’n van beneficiar 3.091.
 
Indirectament, el nombre de persones beneficiàries ha pujat un 23’5% ja que la població dels barris participants supera els 762.500 habitants i la de l’edició de “Treball als Barris” de l’any anterior era de 617.000 habitants.
 
Un total de 80 barris de 64 municipis de Catalunya han rebut l’ajuda del Departament de Treball, a través del Servei d’Ocupació de Catalunya, per posar en marxa les 382 accions aprovades.
 
El Departament de Treball ha aportat més de 19.5000.000 euros, un 67’5% més que l’any anterior, perquè les entitats locals desenvolupin les actuacions per a la millora de l’ocupació en barris acollits a les convocatòries de la Llei de Barris aprovada pel Govern al 2004.
 
El projecte “Treball als Barris” dona resposta a les necessitats ocupacionals i de desenvolupament d’aquells barris que tenen projectes seleccionats en el marc de la Llei de Barris i que els permet millorar els barris, les àrees urbanes i viles que requereixen atenció especial.
 
Els objectius del Departament de Treball són desenvolupar actuacions que reforcin i dinamitzin el teixit econòmic i ocupacional del barri i centrar-se en l’atenció a les persones en atur que hi resideixen a través, principalment, de la contractació directe ( amb plans d’ocupació) i de la  formació que millori l’ocupabilitat i l’orientació professional.
 
 
Serveis a mida pels ajuntaments
 
“Treball als Barris” és un projecte del Departament de Treball que permet als ajuntaments interessats rebre un suport integral per part del Servei d’Ocupació de Catalunya respecte de les necessitats de les persones que viuen als barris acollits a la Llei de Barris, la qual cosa complementa les iniciatives de desenvolupament urbanístic. Impulsades pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
 
En aquest context, el Servei d’Ocupació de Catalunya prioritza les iniciatives que identifiquin les línies estratègiques d’actuació, concretin les accions a desenvolupar i la seva programació. Tot plegat, permet plantejar un Pla de treball específic en un determinat sector o en sectors interrelacionats.
 
Un cop identificades les actuacions ocupacionals a desenvolupar i la seva connexió amb els projectes integrals del barri, els ajuntaments poden requerir una persona tècnica que coordinarà l’execució de totes les accions previstes.
 
Tanmateix, els ajuntaments poden treballar fent servir estudis de planificació, campanyes de difusió de les actuacions incloses al projecte, personal tècnic per a la planificació, coordinació i implementació de les accions de dinamització socioeconòmica territorial i personal tècnic per al disseny i posada en pràctica del projecte ocupacional.
 
 
 
Programes i accions pels ajuntaments:
 
El Departament de Treball, mitjançant el Servei d’Ocupació de Ctaalunya, ofereix una Carta de Serveis estructurada en sis programes o línies d’actuació als ajuntaments que tenen barris acollits a les convocatòries de la Llei de Barris aprovada pel Govern al 2004.
 
El primer programa permet la contractació de personal tècnic de suport per al desplegament dels programes ocupacionals. Aquest personal pot donar suport en l’àmbit de la intermediació i orientació professional o dissenyar i implementar el projecte ocupacional.
 
El segon programa consisteix en la implementació d’iniciatives experimentals i innovadores per a afavorir la inserció sociolaboral de col·lectius amb dificultats especials.
 
El tercer programa es caracteritza per fomentar la igualtat d’oportunitats home/dona en el mercat de treball amb dispositius d’inserció adreçats a les dones amb més dificultats d’accés al món laboral, i amb accions innovadores que permetin corregir situacions de discriminació i desavantatge laboral per raó de gènere.
 
El quart programa engloba les actuacions de formació per a persones en atur, ja siguin programes de formació integrada o formació professionalitzadora adreçada a sectors prioritaris i emergents, on hi ha més possibilitats que els alumnes acabin trobant feina.
El cinquè programa és el de l’experienciació laboral que permet a les persones participants treballar amb un contracte a la vegada que es formen en una determinada feina.
El sisè programa és el de desenvolupament local que permet als ajuntaments la contractació de director/a o tècnic/a responsable dels components ocupacionals, formatius, ambientals, de comunicació i de desenvolupament social i econòmic. A més, es poden elaborar estudis i informes de planificació o de viabilitat i campanyes per a la promoció local o dels projectes i actuacions inclosos a la Llei de Barris.
Exemples d’accions implementades
 
1)     Formació ocupacional al Nucli Antic de Manresa
 
Un total de 30 persones s’han beneficiat de dos cursos relacionats amb les energies renovables. Durant sis mesos, s’han format en instal·lació de sistemes fotovoltaics i eòlics i en instal·lació de sistemes d’energia solar tèrmica.
 
De les 30 persones que han acabat la formació en ambdues, 12 ja estan treballant. I en acabar la formació, el grau de satisfacció que han expressat supera el 90%.
 
Com a exemple, les persones que han finalitzat el curs d’instal·lació de sistemes fotovoltaics poden seleccionar l’emplaçament dels components de la instal·lació i traçar els circuits elèctrics; muntar col·lectors solars tèrmics, instal·lar i connectar elements del circuit primari i secundari.
 
2)     Mediació i integració comunitària i intercultural a Barcelona
 
Aquest programa d’experienciació laboral vol promoure la inserció laboral de persones en risc d’exclusió social a partir de la realització de tasques d’interès col·lectiu en tres barris, la realització d’accions de medicació intercultural a través d’actuacions professionals a sis barris de Barcelona i, finalment, accions de dinamització infantil o juvenil a un barri
 
Els objectius de les accions han estat desplegar accions de dinamització d’activitats infantils i juvenils mitjançant 2 monitors en el barri de Trinitat Vella; desplegar accions de mediació comunitària i intercultural a través de les actuacions professionals de 25 agents comunitaris als barris de Santa Caterina, Roquetes, Poble Sec, Torre Baró-Ciutat Meridiana, La Bordeta i El Coll.
 
Altres objectius han estat la millora d’espais públics i zones verdes i manteniment d’equipaments i edificis dels barris de Poble Sec, Torre Baró-Ciutat Meridiana i Trinitat Vella amb la contractació de 69 persones aturades amb risc d’exclusió residents en aquests barris.
 
I per últim, facilitar a les persones participants els recursos que els permetin millorar la seva situació en el mercat laboral: experiència laboral, formació en salut laboral i informació i orientació laboral.
 
El fet que el nombre de persones immigrades extracomunitàries residents al barri de Santa Caterina sigui superior a la mitja de barris de Barcelona, i que per altra banda, també es constati que un elevat percentatge de comerços oberts són regentats per persones estrangeres, ha justificat la necessitat i oportunitat de preveure una actuació que promogui una major integració dels col·lectius nouvinguts a la vida i dinàmica dels respectius barris.
 
En la diagnosi realitzada es va constatar l’existència d’ importants borses d’exclusió social, un baix nivell de renda econòmica de les persones residents, així com un elevat percentatge de població immigrada. Aquests elements van justificar la idoneïtat de preveure una actuació ocupacional especifica per un conjunt de persones més vulnerables del barri.
 
 
3)     Ús de noves tecnologies i fractura digital de gènere als barris de Rocafonda-Palau i Cerdanyola de Mataró
 
Aquesta acció innovadora d’acompanyament i seguiment de la inserció s’ha adreçat a 75 dones amb baixa qualificació professional sense coneixements informàtics amb o sense un projecte empresarial.
 
L’objectiu ha estat estimular i accelerar el naixement de projectes d’autoocupació amb l’ús de les noves tecnologies i l’apropament de les eines i recursos que aquestes poden aportar a l’èxit de la seva iniciativa.
 
S’ha dissenya un pla d’acostament de les noves tecnologies al col·lectiu amb dificultats d’inserció laboral com recurs per implementar i impulsar noves iniciatives d’autoocupació per dones als barris de Rocafonda-Palau i Cerdanyola de Mataró.
Roda de premsa
4)     Acolliment lingüístic, alfabetització i inserció laboral i tècniques de recerca de feina al Nucli Històric d’Olot
 
En aquest programa de formació integrada, un total de 105 persones nouvingudes d’edats entre 20 i 35 anys residents al barri Vell d’Olot (62% dones i 38% homes), de les que el 60% no tenia estudis i un 16% amb estudis primaris ha participat en una acció formativa d’aprenentatge de la llengua catalana per ampliar les possibilitats d’inserció laboral.
 
Al mateix temps, s’ha pogut portar a terme formació alfabetitzadora bàsica adreçada a les persones del barri que volguessin aprendre a llegir i a escriure, i treballar la comprensió i l’expressió oral, com a fase prèvia per millorar l’ocupabilitat
 
A més, s’ha implementat l’assessorament sobre la situació del mercat de treball i les característiques del lloc de treball buscat així com la potenciació de les competències professionals de les persones que li permetin inserir-se en el mercat laboral.
 
 
 
 
 
5)     Dinamització juvenil a l’espai públic dels barris de Torre-Romeu i Can Puiggener de Sabadell
 
 
Aquesta actuació respon a una realitat, cada vegada més evident de detectar i fer el seguiment de grups de joves que ocupen l’espai públic; conèixer quina es la realitat als parcs i places, i així poder realitzar el disseny d’activitats i accions concretes d’intervenció.
 
L’objectiu és afavorir la cohesió social dels barris, havent estat de les més significatives les activitats laborals adreçades a joves que no han trobat encara el seu itinerari formatiu laboral, normalment amb fracàs escolar i en situacions familiars precàries.
 
Amb aquest programa d’experienciació laboral, un total de 35 persones (20 nois i 15 noies d’edats compreses entre 16 i 23 anys sense Ensenyament Secundari Obligatori) que han portat a terme accions de manteniment de pintura d’equipaments municipals i accions d’atenció integral a la infància i a la gent gran, assolint de manera transversal el coneixement d’una ocupació amb oportunitat laborals alhora que es promou la participació i la implicació amb el barri, tan a nivell dels espais públics com de les persones amb les quals s’hi conviu.
 
 
Municipis i barris beneficiats
 
MUNICIPI
BARRI
AJUNTAMENT D'ARGENTONA
SANT MIQUEL DEL CROS
AJUNTAMENT DE BADALONA
SERRA D'EN MENA
AJUNTAMENT DE BADALONA
SANT ROC, ARTIGUES I EL REMEI
AJUNTAMENT DE BALAGUER
CENTRE HISTÒRIC
AJUNTAMENT DE BANYOLES
LA FARGA
AJUNTAMENT DE BARBERÀ DEL VALLÈS
LA ROMÀNICA
AJUNTAMENT DE BARCELONA
SANTA CATERINA
AJUNTAMENT DE BARCELONA
ROQUETES
AJUNTAMENT DE BARCELONA
POBLE SEC
AJUNTAMENT DE BARCELONA
TORRE BARÓ - CIUTAT MERIDIANA
AJUNTAMENT DE BARCELONA
TRINITAT VELLA
AJUNTAMENT DE BARCELONA
LA BORDETA
AJUNTAMENT DE BARCELONA
EL COLL
AJUNTAMENT DE BARCELONA
LA BARCELONETA
AJUNTAMENT DE BARCELONA
MARESME - BESÒS
AJUNTAMENT DE BERGA
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT DE BESALÚ
CENTRE HISTORIC
AJUNTAMENT DE CALDES DE MONTBUI
CENTRE HISTORIC
AJUNTAMENT DE CAMBRILS
NUCLI ANTIC DE LA VILA
AJUNTAMENT DE CARDONA
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT DE CERVERA
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT
SANT ILDEFONS
AJUNTAMENT DE FIGUERES
MARCA DE L'HAM
AJUNTAMENT DE FIGUERES
CENTRE HISTÒRIC
AJUNTAMENT DE GIRONA
SANTA EUGÈNIA - SANT GIBERT DEL PLA
AJUNTAMENT DE GRANOLLERS
CONGOST
AJUNTAMENT D'HOSTALRIC
NUCLI HISTORIC
AJUNTAMENT D'IGUALADA
SANT AGUSTÍ
AJUNTAMENT DE LA POBLA DE LILLET
LES COROMINES
AJUNTAMENT DE L'ESPLUGA DE FRANCOLÍ
NUCLI HISTÒRIC
AJUNTAMENT DE L'HOSPITALET DE LLOBREGAT
LA FLORIDA-PUBILLA CASAS
AJUNTAMENT DE L'HOSPITALET DE LLOBREGAT
COLLBLANC-LA TORRASSA
AJUNTAMENT DE LLEIDA
LA MARIOLA
AJUNTAMENT DE LLEIDA
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT DE MANLLEU
BARRI DE L'ERM
AJUNTAMENT DE MANRESA
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT DE MARTORELL
LA VILA VELLA
AJUNTAMENT DE MATARÓ
CERDANYOLA
AJUNTAMENT DE MATARÓ
ROCAFONDA - EL PALAU
AJUNTAMENT DE MONTBLANC
CENTRE HISTORIC
AJUNTAMENT DE MONTCADA I REIXAC
LA RIBERA
AJUNTAMENT DE MÓRA D'EBRE
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT D'ÒDENA
NUCLI URBÀ
AJUNTAMENT D'OLESA DE MONTSERRAT
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT D'OLOT
NUCLI HISTÒRIC
AJUNTAMENT DE PALAFRUGELL
LA SAULEDA - CARRER AMPLE
AJUNTAMENT DE PALAMÓS
PALAMÓS MILLORA
AJUNTAMENT DE PONTS
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT DEL PRAT DE LLOBREGAT
SANT COSME
AJUNTAMENT DE REUS
BARRI DEL CARME
AJUNTAMENT DE RIPOLL
BARRI VELL
AJUNTAMENT DE RIPOLLET
CAN MAS
AJUNTAMENT DE RUBÍ
El PINAR
AJUNTAMENT DE SABADELL
PARC FLUVIAL DEL RIU RIPOLL
AJUNTAMENT DE SALT
SALT SETANTA
AJUNTAMENT DE SANT ADRIÀ DE BESÒS
SANT ADRIA NORD
AJUNTAMENT DE SANT BOI DE LLOBREGAT
CASABLANCA
AJUNTAMENT DE SANT FELIU DE CODINES
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT DE SANT FELIU DE LLOBREGAT
CAN CALDERS-LA SALUT
AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LES ABADESSES
VILA VELLA
AJUNTAMENT DE SANT VICENÇ DELS HORTS
LA GUÀRDIA - LA FONT DEL LLARGARUT
AJUNTAMENT DE SANTA COLOMA DE GRAMENET
SERRA D'EN MENA
AJUNTAMENT DE SANTA MARGARIDA DE MONTBUI
SANT MAURE
AJUNTAMENT DE SANTA PERPÈTUA DE MOGODA
CAN FOLGUERA (FASES I-II)
AJUNTAMENT DE SOLSONA
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT DE SÚRIA
POBLE VELL - SANT JAUME
AJUNTAMENT DE TARRAGONA
PART ALTA
AJUNTAMENT DE TARRAGONA
CAMPCLAR
AJUNTAMENT DE TERRASSA
BARRI DE LA MAURINA
AJUNTAMENT DE TERRASSA
CA N'ANGLADA
AJUNTAMENT DE TORTOSA
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT DE TREMP
NUCLI ANTIC I EIXAMPLE DE TREMP
AJUNTAMENT DE VALLS
BARRI ANTIC
AJUNTAMENT DEL VENDRELL
NUCLI ANTIC
AJUNTAMENT DE VIC
BARRIS SUD
AJUNTAMENT DE VIC
CENTRE HISTÒRIC I LA CALLA
AJUNTAMENT DE VILADECANS
SECTOR DE PONENT
AJUNTAMENT DE VILAFRANCA DEL PENEDÈS
L'ESPIRALL
AJUNTAMENT DE VILANOVA DEL CAMÍ
NUCLI ANTIC - CAMP DEL REI
AJUNTAMENT DE VILANOVA I LA GELTRÚ
NUCLI ANTIC
 
           
 
 
 
 

1
Fitxers adjunts