. Demana "un esforç addicional per atribuir un més alt grau de confiança social als professors, professores i mestres" i reivindica el concepte d'autoritat
. Anuncia que el Govern continuarà amb la seva política d'incrementar el nombre de mestres, escoles i instituts
. Afirma que la Llei d'Educació inclourà més autonomia per als centres educatius
El president de la Generalitat, José Montilla, ha afirmat aquest vespre davant centenars de membres de la comunitat educativa que "els pares han d'assumir que els professors són els qui amb més objectivitat i professionalitat poden jutjar els progressos i les mancances dels seus fills en la seva trajectòria com a estudiants".
El cap del Govern català ha pronunciat aquestes paraules a l'acte de lliurament dels Premis Catalunya d'Educació, durant el qual també ha anunciat que la Llei d'Educació a Catalunya, que es troba en procés d'elaboració, dotarà de més autonomia els centres educatius per millorar l'eficàcia en la gestió.
El president ha assegurat que "no serà possible l'autonomia de centres sense professors i mestres conscients del reconeixement social i institucional de la seva capacitat de decisió pedagògica".
En el seu discurs, el cap del Govern ha recordat que el sector educatiu "és un sector dinàmic i compromès, amb capacitat constant d'educació i d'estar al dia".
El president ha recordat que "l'educació dels nostres infants i joves recau cada vegada més en l'escola", per motius com la manca de temps dels pares, i ha lamentat que "les famílies, les mateixes que deleguen la funció educativa en els mestres, a vegades no reconeixen ni consideren la difícil tasca dels docents".
El cap del Govern ha reconegut que, en aquest context, al qual se suma el creixent nombre d'alumnes procedents de la immigració, "les condicions en què els docents han d'afrontar la seva feina no són precisament favorables".
El president considera que "cal recuperar el concepte d'autoritat" i ha fet una crida "als alumnes, a les famílies i a tota la societat", demanant-los "un esforç addicional per atribuir el més alt grau de confiança social en els professors, professores i mestres".
Encara més mestres i més escoles
El president també ha recordat que el Govern està fent un gran esforç per fer front als nous reptes educatius, incrementant el nombre d'escoles i de mestres. Així, ha anunciat que "encara tenim previst incrementar les plantilles en més de 1.700 docents el proper curs" i ha fet notar que, gràcies a la gran inversió que fa el Govern, "aquest any s'han pogut obrir 65 nous centres educatius".
"L'aposta del Govern de Catalunya per l'Educació és clara i decidida - ha afirmat -. Us puc assegurar que en aquest terreny no estalviarem idees, ni recursos, ni esforços".
La Llei d'Educació de Catalunya
El president s'ha referit a la Llei d'Educació de Catalunya, actualment en procés d'elaboració des de la conselleria, anunciant que reforçarà l'autonomia dels centres, establirà la funció de l'organització pública docent, l'avaluació i el control del sistema educatiu i definirà l'organització territorial i el paper dels ajuntaments. El president ha assegurat que l'avantprojecte de la Llei d'Educació "serà dut al Govern en els propers mesos".
La llengua com element de cohesió
El cap del Govern català també ha fet referència a l'important paper de l'escola en l'objectiu d'assegurar el futur de la llengua catalana i el reconeixement de la diversitat cultural i lingüística: "La llengua ha de significar cohesió -ha dit-. Aquest desafiament de doble cara es juga de manera prioritària a l'escola: d'una banda amb el nostre model d'immersió i amb l'aprenentatge del català per l'alumnat nouvingut, que faciliti la seva integració, i d'una altra banda, millorant la competència en català, castellà i anglès".
El president s'ha felicitat pel fet que les autoritats educatives de la Unió Europea hagin elogiat recentment el model educatiu català, "fet que ens enorgulleix i ens confirma que anem pel bon camí", ha dit.
2