event_note Nota de premsa

La Generalitat adjudica obres en infraestructures i equipaments per un valor total de 191 MEUR

El Govern de la Generalitat ha adjudicat avui, per mitjà de l'empresa pública GISA, obres en matèria d'infraestructures i equipaments per un valor total de 191 MEUR. Aquestes obres corresponen a actuacions de millora a la xarxa viària i al transport públic, així com de construcció i adequació de centres educatius i sanitaris.
El consell d’Administració de GISA ha adjudicat les obres de condicionament de la C-31 entre la Tallada d’Empordà i Torroella de Fluvià per un import de 63,2 MEUR i del perllongament de la ronda Oest de Sabadell per un valor de 55,1 MEUR. 
Pel que fa al transport públic, s’han adjudicat les obres de modificació del traçat actual de la línia del Trambaix entre la carretera de Collblanc i l’avinguda de Xile, al límit entre l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona per un import de 4,1MEUR. D’altra banda, s’han adjudicat els treballs d’instal·lació dels sistemes de comunicacions, de control, de seguretat i de senyalització a l’interior del túnel del Roc del Dui, a la línia del cremallera Vall de Núria d’FGC, per un valor de 2,6 MEUR.  
En matèria d’equipaments, cal destacar les actuacions adjudicades en centres educatius arreu de Catalunya, que suposaran una inversió total de 46,2 MEUR.En aquest sentit, s’han adjudicat les obres dels nous CEIP Martí i Pol a Viladecans (5,7 MEUR), CEIP Can Gambús (4,3 MEUR) i CEIP Can Llong II a Sabadell (4,3 MEUR), CEIP Juncadella a Sant Vicenç dels Horts (4,2 MEUR), CEIP els Garrofers a Sant Boi de Llobregat (3,3 MEUR) i del Centre de Recursos IES Sa Palomera a Blanes (1,1 MEUR).
 
 D’altra banda, s’han adjudicat actuacions de millora a l’IES Francesc Vidal i Barraquer a Tarragona (5,3 MEUR), a l’IES Numància de Santa Coloma de Gramenet (4,7 MEUR), l’IES Joan Ramon Benaprés de Sitges (3,9 MEUR), al CEIP Alexandre Galí de Cornellà de Llobregat (3,9 MEUR), el CEIP Mare de Déu de la Candela de Valls (3 MEUR) i de l’IES Miquel Tarradell de Barcelona (2,7 MEUR). 
 Finalment, el consell de GISA ha adjudicat les obres de construcció del nou CAP de Torrelles de Llobregat, per un import de prop d’1,5 MEUR.
 A continuació, s’amplia la informació sobre les actuacions del DPTOP
PTOP
GISA adjudica obres de millora a la xarxa viària i al transport públic per 143,4MEUR
 
El Consell d’Administració de GISA ha adjudicat obres de millora de la xarxa viària i el transport públic per un valor total de 143,4 MEUR. Entre aquestes actuacions, destaquen el condicionament de la C-31 entre la Tallada d’Empordà i Torroella de Fluvià, amb una inversió de 63,2 MEUR, i el perllongament de la ronda Oest i construcció de calçades laterals a la C-58, a Sabadell, amb un pressupost de 55,1 MEUR. Pel que fa al transport públic, s’han adjudicat les obres de modificació del traçat del Trambaix entre la carretera de Collblanc i l’avinguda de Xile, entre Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat, i la instal·lació dels sistemes de control i seguretat al nou túnel del Roc del Dui, al cremallera Vall de Núria d’FGC.
 
XARXA VIÀRIA
 
 
Prolongació ronda Oest i calçada lateral a la C-58, a Sabadell        55,1  MEUR
 
GISA ha adjudicat, per un import de 55,1 MEURles obres de dues actuacions que permetran millorar de manera molt significativa la fluïdesa del trànsit al municipi de Sabadell: el perllongament de la ronda Oest i la construcció d’una calçada lateral en un tram de l’autopista C-58. Es preveu que els treballs, adjudicats a la UTE formada per Azvi SA, M i J Grúas SA i Agustí Masoliver SA, s’iniciïn l’estiu vinent i tinguin un termini d’execució de 28 mesos.
 
PTOP
D’una banda, les obres comportaran la prolongació de la ronda Oest de Sabadell, que actualment uneix actualment l’autopista C-58 i l’N-150, fins a la carretera de Matadepera (BV-1224), en una longitud d’uns tres quilòmetres. El nou tram s’iniciarà a l’N-150, amb un enllaç a diferent nivell sota la rotonda existent i finalitzarà a la carretera de Matadepera amb un enllaç a nivell.
Al llarg del nou tram, cal destacar la construcció dels elements següents:
  • Passos superiors per donar continuïtat al carrer Fatxendes, l’avinguda d’Estrasburg i el carrer Sarajevo
  • Un túnel artificial de 330 metres de longitud per tal de minimitzar l’impacte acústic de la nova via a les edificacions a la zona entre l’avinguda d’Estrasburg i el pas del ferrocarril.
  • Una passarel·la entre el carrer Fatxendes i l’avinguda d’Estrasburgque facilitarà la mobilitat dels vianants entre ambdós costats de la ronda i donarà continuïtat a dos camins entre la urbanització de Castellarnau i el nucli urbà de Sabadell.
  • Un pas inferior sota la línia del ferrocarril de 15 metres de longitud. 
  • Enllaços amb l’avinguda d’Estrasburg i la carretera de Matadepera. Així mateix, es completarà l’enllaç inicial amb l’N-150.
PTOP
D’altra banda, les obres inclouran l’eixamplament del tram de la ronda ja existent dels dos carrils actuals a tres per sentit, de 3,5 metres d’amplada cadascun, i la formació d’un carril de trenat de la mateixa amplada per sentit. El perllongament i l’ampliació de la ronda Oest permetran alleugerir el trànsit que actualment accedeix a la trama urbana de Sabadell.
 
Els dos sentits de la marxa estaran separats per una mitjana de 2 metres d’amplada i cadascuna de les dues calçades tindrà un voral exterior de 2,5 metres i voral interior d’1,5 metres d’amplada.
 
Nova calçada lateral a la C-58
 
Paral·lelament, l’actuació que ara s’adjudica també comprèn la formació d’una calçada lateral a l’autopista C-58 entre l’enllaç amb la B-30 i l’actual enllaç de Sabadell Centre-Nord, en el sentit Terrassa. Per a construir aquest nou lateral, que tindrà quatre quilòmetres de longitud, l'actual carril d'incorporació de la B-30 es transformarà en un carril de trenat que quedarà separat del tronc de la C-58.
 
En un primer tram, la calçada comptarà amb dos carrils de circulació i permetrà enllaçar amb els ramals existents al nus de Sant Pau i que donen servei a Bellaterra, la UAB i Sabadell sud. A partir d’aquest punt, continua amb un únic carril fins a la calçada lateral actual de l'accés de la C-58 de Sabadell Centre-Nord.
PTOP
Millora de la C-31 entre la Tallada d’Empordà i Torroella de Fluvià   63,2 MEUR
 
El Consell d’Administració de GISA ha adjudicat les obres de condicionament de la carretera C-31 entre la Tallada d’Empordà i Torroella de Fluvià, per un valor de 63,2  MEUR.Aquests treballs permetran millorar les característiques i traçat d’un tram d’una longitud de 16 quilòmetres i inclouran la construcció de sis variants per tal de reduir el pas de vehicles per l’interior de les zones urbanes. Així mateix, les obres inclouran la formació de nous accessos a les poblacions al llarg del recorregut. Les obres, que s’han adjudicat a la UTE formada per Dragados SA i Rubau Tarrés, SA, començaran a principis d’aquest estiu i tindran un termini d’execució de 20 mesos.
L’actuació de millora es divideix en els trams següents:
  • La Tallada d’Empordà - Albons, de 6,4 quilòmetres de longitud. Inclou les variants de la Tallada d’Empordà i de Tor per l’est dels respectius nuclis urbans.
  • Variant de Viladamat. Discorrerà per l’oest del municipi i tindrà una longitud de 3,6 quilòmetres.
  • Variant de Ventalló, d’1,8 quilòmetres de recorregut.
  • Variants de Torroella de Fluvià i de Vilamacolum, amb una longitud de 5 quilòmetres. La variant de Torroella discorrerà per l’oest de la població i la de Vilamacolum, per l’est del nucli urbà.
Les obres inclouran la construcció d’enllaços a nivell per a donar accés als nuclis de la Tallada d’Empordà i Tor, així com una intersecció en T per accedir a Albons. Els enllaços de Viladamat, Ventalló, Torroella de Fluvià i Vilamacolum seran a diferent nivell. Els treballs també comprendran la creació d’un carril de bicicletes al llarg del recorregut mitjançant l’adequació de camins ja existents.
 
Millora de la GI-400, entre la collada de Toses i Alp                           12,6 MEUR 
 
D’altra banda, el consell d’Administració de GISA ha ratificat l’adjudicació de les obres de millora de la GI-400, entre la collada de Toses i Alp, per un import de 12,6 MEUR. Els treballs, que començaran durant la primavera, permetran eixamplar la calçada, suavitzar revolts i renovar el paviment de la carretera en tot el seu recorregut, de 18,6 quilòmetres. Així mateix, aquesta actuació també comprèn el reforçament del ferm de la carretera GI-404 entre Das i la GI-400 a Alp, en una longitud de 2,1 quilòmetres.
 
Estudi informatiu nova connexió entre el Besòs i l’AP-7 al Vallès Occidental                  
 
També s’han adjudicat els treballs de redacció de l’estudi informatiu d’un nou vial de connexió entre la futura via del marge esquerre del Besòs (actual BV-5001), i l’AP-7, entre els termes de Montcada i Reixac i Santa Perpètua de Mogoda. Es preveu que aquest estudi estigui enllestit a principis de l’any vinent, per  tal d’iniciar a continuació la informació pública corresponent.
 
El Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya preveu la potenciació de la via del marge esquerre del Besòs que passarà per l’actual carretera BV-5001, amb un disseny d’eix ben integrat en l’estructura urbana, caracteritzat per un bon nombre d’accessos i adequat per a donar suport al transport públic interurbà. Així mateix, el DPTOP pretén millorar la comunicació entre ambdós marges del Besòs i afavorir la fluïdesa del trànsit en aquesta zona.
 
Així, l’estudi informatiu que ara s’impulsa preveu la construcció d’un vial, amb dos carrils per sentit i 4,6 quilòmetres de longitud que connecti la BV-5001, prop de la zona de Sant Pere de Montcada i Reixac, amb l’AP-7. L’estudi analitzarà la situació tipologia i idoneïtat dels enllaços necessaris i compatibles amb l’entorn. Es preveu que aquesta actuació comporti una inversió de 20 MEUR.
 
Estudi informatiu de la variant de la C-26 d’Alfarràs
 
El consell d’Administració de GISA també ha adjudicat la redacció de l’estudi informatiu per a la construcció d’una variant de la C-26 al seu pas per Alfarràs. Es preveu que aquesta nova variant tingui una longitud de 3,7 quilòmetres i compti amb dos carrils de circulació.
 
El traçat s’inicia a la C-26, a l’est del nucli urbà d’Alfarràs, entre aquest nucli i el pont sobre la Noguera Ribagorçana; a continuació, discorre cap al nord i després, a l’oest. Connectarà amb una rotonda amb l’actual N-230 i passarà posteriorment per sota de la futura autovia A-14. El traçat finalitza a l’actual C-26, a l’oest del nucli d’Alfarràs. Una pota de la variant faria de vial de connexió entre aquesta variant i un enllaç previst pel Ministeri de Foment a l’A-14 al nord d’Alfarràs. L’estudi també analitzarà una alternativa de traçat pel sud d’Alcarràs.
 
Es preveu que els estudis informatius i d’impacte ambiental que ara s’adjudiquen, estiguin enllestits a principis de l’any vinent, per poder iniciar a continuació la informació pública corresponent. La inversió estimada per a la construcció de la variant d’Alfarràs és de 12 MEUR.
 
TRANSPORT PÚBLIC
 
Modificació del traçat del Trambaix                                                      4,1 MEUR            
La Generalitat, per mitjà de l’empresa pública GISA, ha adjudicat les obres de modificació del traçat actual de la línia del Trambaix entre la carretera de Collblanc i l’avinguda de Xile, al límit municipal entre l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona. L’actuació, que comportarà una inversió de 4,1 MEUR, consistirà en l’eliminació d’un revolt en aquest punt, amb la construcció d’una petita variant. A més, es traslladarà la parada existent del tramvia de Sant Ramon, ubicada en aquest punt. Es preveu que els treballs s’iniciïn durant la primavera i tinguin un termini d’execució de sis mesos.
Actualment, el traçat de la línia del Trambaix presenta un revolt molt pronunciat en el tram que connecta l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona, entre la carretera de Collblanc i l’avinguda de Xile. Les obres que ara s’impulsen permetran modificar el traçat actual de la línia en aquest punt, per tal de millorar la velocitat comercial dels combois en aquest punt. 
Així, els treballs inclouen les actuacions següents:
  • Variant de traçat: es construirà un nou tram de prop de 275 metres de longitud aproximadament en línia recta per evitar el revolt existent. Així, des de l’Hospitalet de Llobregat, el recorregut discorrerà, com fins ara, per la carretera de Collblanc. Poc després de creuar el pont que separa Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat, el traçat girarà a l’esquerra per connectar directament amb l’avinguda de Xile, creuant pel mig l’actual rotonda  entre aquesta avinguda i el Camí de la Torre Melina.
A més de millorar la fluïdesa i velocitat comercial del Trambaix en aquest punt, aquesta actuació reduirà sensiblement l’impacte acústic que comportava el pas dels combois pel revolt, així com recuperar per a l’ús ciutadà els terrenys per on discorrerà el nou tram de línia de Trambaix.
  • Trasllat de la parada de Sant Ramon: l’actual parada del Trambaix de Sant Ramon es traslladarà  uns 100 metres en direcció oest, fins al nou tram en variant. Aquesta parada s’ubicarà a mig camí entre el pont i l’avinguda de Xile i mantindrà coherència amb el disseny i l’estètica general de la línia.
Nova estació de l’L5 de Metro
Un cop enllestits els treballs que ara s’adjudiquen, es construirà la nova estació projectada de l’L5 de Metro entre Pubilla Cases i Collblanc, que s’ubicarà al costat de la futura estació de tramvia, per tal de facilitar els intercanvis modals.
 
Sistemes de comunicació i seguretat al túnel del Roc del Dui           2,6 MEUR
 
El DPTOP va iniciar l’agost del 2006 les obres de construcció del túnel del Roc del Dui del Cremallera de Núria d’FGC, per tal de millorar el traçat de la línia en aquest tram i evitar el pas dels trens per una zona de muntanya particularment abrupta.
 
Durant el mes de gener es van enllestir els treballs de perforació del túnel, així com les obres d’infraestructura. D’altra banda, el mes passat es van adjudicar els treballs de col·locació d’1,9 quilòmetres de vies, de la catenària i les instal·lacions, per valor de 5,4 MEUR.
 
En el marc d’aquest projecte, el consell d’Administració de GISA ha adjudicat avui els treballs d’instal·lació dels sistemes de comunicació, control i seguretat del nou túnel, per un import de 2,6 MEUR. Aquestes obres començaran el mes vinent i tindran un termini d’execució de vuit mesos.
 
Els treballs ara adjudicats serviran per gestionar els accessos i possibles incidències produïdes en el túnel i àrea d’influència. En aquest sentit, el túnel del Roc del Dui disposarà d’un sistema de senyalització que permetrà el creuament de combois, de fins a tres per sentit, dins del túnel. També es preveu que, en cas d’emergència, els trens s’aturin en els punts de connexió del túnel amb les galeries d’evacuació per evitar situacions de risc dins el túnel i minimitzar els desplaçaments en el seu interior. 
 
Les obres també comprendran la instal·lació de tots els sistemes de megafonia, de control d’accés, de detecció i extinció d’incendis a les galeries d’evacuació i la instal·lació d’un sistema intel·ligent de vídeo a les boques d’accés al túnel.

El túnel del Roc del Dui, amb una longitud d’1,3 quilòmetres, substituirà el tram actual de la línia del cremallera en què se situen tres túnels: del Navarro, del Fenech i el túnel petit de Fontalba i, així, permetrà millorar significativament el recorregut. La construcció del túnel comportarà una inversió global de 23 MEUR.
 
La major part del túnel, com la resta de la línia, és de via única, excepte un tram de 384 metres, que és de via doble per a permetre l’encreuament de trens. També es construiran cinc galeries i una passarel·la a cada costat del túnel per a l’evacuació de viatgers.
 
INFRAESTRUCTURES AEROPORTUÀRIES
 
Torre de control de l’aeroport d’Alguaire                                              5,6 MEUR
 
Finalment, el consell d’Administració de GISA ha ratificat l’adjudicació de les obres de la torre de control de l’aeroport de Lleida-Alguaire, per un import de 5,6 MEUR. La torre, de 41 metres d’alçada, serà una obra arquitectònicament singular i estarà integrada harmònicament amb la primera terminal i la resta d’edificis annexos. Es preveu que els treballs de construcció de la torre de control comencin el mes vinent. D’aquesta manera, s’avança en el desenvolupament del nou aeroport que ja està en construcció i que es preveu finalitzar a finals d’any.
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts