
Mobilitat al Delta
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat la construcció d'un pont sobre el riu Ebre que uneixi els municipis de Sant Jaume d'Enveja (Montsià) i Deltebre (Baix Ebre), actualment connectats per un pas de barca. El nou pont esdevindrà una alternativa a aquest pas i evitarà l'actual recorregut per carretera de més de 20 quilòmetres passant per Amposta.
Així, aquest projecte permetrà afavorir la mobilitat del Delta i millorar la connexió entre dos municipis propers físicament, però separats pel riu. En conseqüència, pot significar un motor per al desenvolupament econòmic de les dues poblacions, ja que facilitarà els desplaçaments regulars. D'altra banda, la nova infraestructura potenciarà els valors paisatgístics i culturals de l'entorn en què s'emmarca.
Per al disseny d'aquest pont, el DPTOP va convocar un concurs d'idees. Lo Passador, obra dels enginyers Diego Cobo i Jiri Strasky, va ser la proposta que va resultar guanyadora i a partir de la qual s'ha redactat el projecte constructiu corresponent.
Avui, el DOGC publica l'anunci de licitació de les obres del pont entre Sant Jaume d'Enveja i Deltebre, per un import de 19,98 MEUR. Es preveu que els treballs s'adjudiquin el febrer vinent i comencin durant la primavera, amb un termini d'execució de 18 mesos.
El nou pont
El pont serà de tipus fix i estarà ancorat en si mateix, amb el tauler suspès mitjançant un sistema de cables. La seva estructura és mixta, formada per un calaix metàl·lic i una llosa superior de formigó armat. Tindrà una longitud total de 250 metres i estarà format per tres trams; els extrems tindran una longitud de 69 metres i el tram central, de 112 metres. El pont comptarà amb un gàlib nàutic lliure de 12 metres en un tram central de 56 metres, per tal permetre el pas d'embarcacions.
Una de les particularitats del pont és que la seva plataforma està dividida en dues parts ben diferenciades: en un costat, la calçada destinada a la circulació de vehicles i en l'altre costat, un ampli espai per a vianants i ciclistes. La voluntat que el pont, amb un disseny respectuós amb l'entorn del riu, convidi al passeig es plasma en la seva amplitud i en el seu tractament superficial, que es desenvolupa de manera suau i harmoniosa. Pel que fa a la il·luminació del pont, tant a la plataforma com a les piles, serà suau i discreta.
L'amplada total del pont és de 19,3 metres i s'hi poden distingir els espais següents:
- Una calçada de 8 metres, que inclourà dos carrils de 3,5 metres per a la circulació de vehicles i dos vorals de 0,5 metres.
- Una zona de passeig de 7,8 metres d'amplada. Aquesta zona es divideix en un vorera per a vianants de 2 metres, un espai per al descans de 3,3 metres d'amplada i un carril-bici de 2,5 metres
- L'espai central de separació entre la calçada i zona de passeig i les baranes sumen els 3,5 metres restants.
Vials de connexió i treballs d'urbanització
A més de la construcció del pont, les obres que ara es liciten inclouen la formació dels vials de connexió. En el costat de Sant Jaume d'Enveja, connectaran amb l'avinguda de l'Ebre i a l'encreuament s'hi construirà una rotonda. Al costat de Deltebre, es connectarà amb el carrer Girona i també es formarà un giratori al punt de connexió. El pendent màxim dels vials de connexió serà del 7,3%.
D'altra banda, els treballs complementaris d'urbanització seran els següents:
- Construcció de vies de comunicació per a vianants i ciclistes entre el pont i els futurs passeigs fluvials.
- Construcció d'una zona d'aparcaments del costat de Sant Jaume d'Enveja. Enjardinament de les àrees entre els vials projectats.
- Habilitació, a l'estrep del pont costat Deltebre, d'una sala que es destinarà a Ecomuseu del Delta.
- Instal·lació dels sistemes de reg a les zones enjardinades del costat del pont i a les rotondes.
- Enllumenat del pont, així com la Il·luminació en tots els vials i la rotonda amb columnes i llumeneres.
Anella del Delta
El pont entre Sant Jaume d'Enveja i Deltebre forma part de l'Anella del Delta, una anella viària i de carrils bici que té com a objectiu equilibrar la vialitat dels dos hemideltes, dotant-los d'una bona infraestructura de comunicació entre tots els seus nuclis urbans, així com crear un itinerari en bicicleta que aproximi la natura als habitants de la zona i als visitants.
Aquesta anella farà el recorregut: Amposta, Sant Carles de la Ràpita, Sant Jaume d'Enveja, nou pont sobre l'Ebre, Deltebre, l'Ampolla, Camarles, l'Aldea, pont penjant sobre el riu i Amposta. Aquesta actuació, actualment en fase d'informació pública, suposarà una inversió total d'entre 60 i 70 MEUR.
1