event_note Nota de premsa

Govern i mitjans de comunicació col·laboren per a la difusió d'una campanya de prevenció de la violència masclista entre joves i adolescents

Imatge de la roda de premsa
La consellera d’Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, acompanyada de la presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), Marta Selva, i el degà del Col·legi de Periodistes, Josep Carles Rius, ha presentat aquest matí una campanya de sensibilització i prevenció adreçada a noies i nois amb el lema “EnRaona. Talla amb els mals rotllos. Per unes relacions lliures de violència masclista”.
L'objectiu de la campanya és fer arribar a la població jove i adolescent de Catalunya missatges que els puguin ajudar a detectar i allunyar-se de conductes de domini, possessió, control i agressivitat, que poden aparèixer en les primeres relacions sentimentals i que són naturalitzades a la nostra societat com a inherents a les relacions entre dones i homes.
 
“EnRaona. Talla amb els mals rotllos. Per unes relacions lliures de violència masclista” juga amb la grafia i significat de la paraula EnRaona i en la resolució d’un possible conflicte de parella en 3 etapes: pensar, enraonar i tallar. La campanya fomenta la reflexió (raona) davant les situacions en què apareix la possessió, la gelosia i el control; la cultura del pacte i diàleg (enraona) davant dels conflictes, i el trencament (talla) davant les primeres manifestacions de violència.
 
En l’acte de presentació s’ha realitzat la signatura del conveni de col·laboració entre l’ICD i els representants dels mitjans de comunicació que aporten desinteressadament els espais per a la difusió de la campanya a través de la premsa escrita, la ràdio i la televisió. La campanya compta amb la col·laboració de 56 mitjans de comunicació i 5 xarxes de ràdio i televisió, la qual cosa significa el suport d’aproximadament 250 mitjans de comunicació.
La consellera d’Acció Social i la presidenta de l’ICD han agraït la col·laboració dels mitjans de comunicació en la difusió d’aquests missatges de prevenció de la violència masclista i han destacat la importància que representa el seu compromís en la sensibilització contra qualsevol forma de violència que coarti la llibertat de les dones.
 
També han demanat l’adhesió dels mitjans de comunicació a la necessària renovació dels imaginaris culturals i socials que encara justifiquen unes relacions de parella que imposen als homes uns models de possessió i domini que neguen l’autonomia de les dones.
 
La campanya consta de dos espots, dues falques radiofòniques i dues gràfiques (per a la presa i la publicitat exterior) que  són una versió actualitzada d’una campanya realitzada l’any 2005, on es veuen diverses converses entre joves sobre diversos aspectes de les seves relacions de parella. Es distribuiran per tota Catalunya i pels centres educatius un total de 33.600 cartells.
 
La seva difusió tindrà lloc entre els dies 15 de novembre i 5 de desembre, en el marc de la commemoració el proper dia 25 de novembre, del Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència envers les Dones. En l’acte d’avui també s’ha presentat el Manifest “La violència masclista: un problema de totes i tots”, subscrit per la Generalitat de Catalunya, les Diputacions i la Federació de Municipis de Catalunya i l’Associació Catalana de Municipis i comarques.
 
També s’ha donat a conèixer el programa de la jornada de debat “Talla amb els mals rotllos. Aportacions des la cultura juvenil a la prevenció de la violència masclista”, que organitzen l’Institut Català de les Dones i la Secretaria de Joventut el proper dia 27 de novembre. La reunió comptarà amb la participació, entre d’altres, de l’antropòleg Manuel Delgado, l’actor Joel Joan, i la cantant Mai.
 
El servei d’atenció 900 900 120 ha rebut 10.504 trucades aquest any
 
Els anuncis ofereixen la informació del Servei d’atenció a les dones en situació de violència 900 900 120. Aquest servei atén gratuïtament a través d’aquest telèfon i també a través de correu electrònic 900900120@gencat.cat i un xat. L’accés al xat es fa a través de la plana web www.gencat.cat/icdones.
Aquest servei funciona les 24 hores del dia i els 365 dies l’any i ofereix atenció de forma confidencial a totes les dones que puguin patir una situació de violència masclista en qualsevol de les seves formes. Les persones que truquen poden expressar-se en català, castellà, anglès, francès, alemany, italià, rus, àrab, romanès, croata i xinès (mandarí).
 
El 900 900 120 ha rebut un total de 10.504 peticions d’informació entre els mesos de gener i octubre d’enguany, la qual cosa suposa una mitjana mensual de 1.050 sol·licituds. El 89,3% d’aquestes peticions han fet referència a violència en l’àmbit de la parella i, pel que fa a la forma de la violència, el 82,9% han estat sobre violència psicològica.
 
 
S’han realitzat 612 tallers de sensibilització en centres educatius
La campanya de sensibilització forma part de la iniciativa "Talla amb els mals rotllos" que engloba les accions de prevenció adreçades a la població jove que porta a terme el Govern de la Generalitat de Catalunya des de l’any 2004.
 
En el marc d’aquest programa, que es realitza conjuntament amb el departament Educació i la Secretaria de Joventut, ja s’han realitzat 612 tallers de sensibilització contra la violència masclista adreçats a noies i nois en centres educatius i d’oci de Catalunya. Aquestes estratègies de prevenció són una eina bàsica en la consecució d’una nova cultura basada en el reconeixement de les diferències, en el pacte i la bona gestió dels conflictes en les relacions sentimentals.
 
Aquest programa educatiu suposa, alhora, la creació i desplegament d’una xarxa de joves agents educatius especialitzats en aquesta temàtica, que compta amb el suport d’un portal “Talla amb els mals rotllos” i material divulgatiu i de sensibilització.
 
Llistat de mitjans de comunicació col·laboradors
 
Premsa:
El Punt, Diari Segre, Avui, El Periódico, La Razón, El Mundo, Que!, Publico, ABC de Catalunya, El 9 Nou, La Mañana, Diari de Sant Cugat, Regió 7 i Metro.
 
Revistes:
Gidona, Secundèria, Hiperbòlic i APPEC: Bonart, Castells, Club Moto, Cupatges, Descubrir Cuines, Dones, Dossier Economic, Eben, El Temps, El Triangle, Enderrock, Illacrua, La Terra, L’Avenç, Món Empresarial, ONGC, Papers de Joventut, Protagonistes Ja, Time Out, Descobrir, BCR.
           
Ràdios:
Catalunya Ràdio, RNE Ràdio 4, Cadena Ser, Com Ràdio, Flaix FM, Ràdio Flaixbac, Ràdio Desvern, Ràdio Valls, Onda Rambla, Grup Segre, Radio Tele Taxi, Ràdio Tàrrega.
 
Televisió:
TV3, TVE, Collserola Audivisual (Localia), Grup Segre, i les xarxes: Teles TDI,
XAL (Xarxa Audiovisual local), Canal Català, Consorci Local i Comarcal de Comunicació, EMUN.
 
Mitjans Digitals:
LaMalla.cat, Deria.cat