ContactaEN
event_note Nota de premsa

El Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació engega el Pla de Foment de la Lectura

El conseller Tresserras reivindica el foment de la lectura com un dels eixos fonamentals de les polítiques socials del Govern
 
La primera fase del Pla inclou la creació de 6 nous programes de la Generalitat, l’Administració local, el sector editorial i entitats diverses
 
Entre les actuacions principals destaquen subscripcions gratuïtes a joves de 18 anys a un mitjà de premsa escrita o la distribució als transports públics de primers capítols de novetats editorials 
 
El pla anirà acompanyat d’una campanya de difusió als mitjans de comunicació, amb el lema Llegir ens fa + grans
El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, acompanyat del secretari de Cultura, Eduard Voltas, i el secretari de Mitjans de Comunicació, Carles Mundó, ha presentat avui la primera fase del Pla de Foment de la Lectura, que vol impulsar la lectura com a via fonamental d’accés al coneixement per part de la ciutadania i millorar l’hàbit i la competència lectora en qualsevol suport, promovent especialment la lectura en llengua catalana.
 
D’aquesta manera, a més de fomentar la lectura dels llibres, s’incidirà de manera especial a promoure la lectura de la premsa i les publicacions, explorant així les sinergies entre el món de la cultura i el de la comunicació.
 
El conseller Tresserras ha destacat que “el foment de la lectura és un eix fonamental en les polítiques de cultura i comunicació del Departament” i l’ha emmarcat en les polítiques socials del Govern, assegurant que “cal situar en el centre de les polítiques socials les polítiques culturals i de comunicació, en especial les de foment de la lectura”.
 
Joan Manuel Tresserras també s’ha referit a les noves tecnologies de la informació i ha assenyalat que “no són substitutives de la lectura sinó complementàries, no és poden implantar adequadament sense una bona competència lectora”. Segons el conseller, “la gent jove ha d’entendre que en la lectura i en una bona capacitat lectora hi ha en joc la seva llibertat”.
 
En aquesta primera fase, que anirà del 2008 al 2009, el Pla inclou, de manera destacada, la creació de sis nous programes de foment de la lectura, el reforçament de tres programes ja existents i el desenvolupament de tres accions de difusió.
 
A banda d’aquestes activitats, el Pla de Foment de la Lectura donarà cobertura i suport a moltes altres activitats dutes a terme pel Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, l’Administració local, el sector editorial, les biblioteques i les diverses entitats de la societat civil per fomentar la lectura. Només el 2007, les biblioteques catalanes van organitzar un total de 30.381 activitats de promoció de la lectura, d’entre les quals destaquen els anomenats Clubs de lectura o l’Hora del conte, adreçada als nens. Hi van participar més d’un milió de persones.
 
Així mateix, es pretén iniciar una mobilització col·lectiva al voltant dels objectius del Pla, comptant amb la implicació d’altres departaments del Govern, altres administracions, empreses i associacions del sector i organitzacions de la societat civil. L’Oficina del Pla de Foment de la Lectura, dirigida per Sebastià Alzamora, coordinarà totes les accions que es duguin a terme.
 
Les actuacions del Pla es distribueixen en quatre àmbits: accions adreçades al públic en general, treball en entorns lectors, estratègies específiques de comunicació i difusió, i la creació dels recursos i eines del foment de la lectura.
 
 
 
TREBALL AMB EL PÚBLIC EN GENERAL
 
Accions massives destinades a incrementar els índexs de lectura i a captar nous lectors. Les actuacions principals en aquest àmbit són:
 
 
Programa de subscripcions a diaris i revistes per a joves de 18 anys
 
Aquest programa permetrà que tots els joves que compleixin 18 anys al llarg del 2008, 2009 o 2010, uns 170.000 aproximadament, puguin obtenir una subscripció gratuïta a un diari o revista per un temps determinat. Amb aquesta iniciativa es vol potenciar l’hàbit de la lectura entre els joves catalans i rellançar el sector de la premsa impresa en un segment de consumidors que en aquests moments està disminuint.
 
Els diaris i revistes podran adherir-se a aquesta iniciativa de forma voluntària. Actualment les bases del programa es troben en procés de consulta amb les associacions representatives del sector de la premsa periòdica (ACED, ACPC, APPEC).
 
Aquest programa està promogut pel Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació i compta amb la col·laboració de les associacions del sector. La Generalitat destinarà a aquest programa 3.000.000 d’euros anuals.
 
 
 
 
Programa Tasta’m
 
S’editaran 50 opuscles que contindran extractes o primers capítols de novetats editorials. De cada novetat se n’editaran 150.000 exemplars que seran distribuïts setmanalment (una novetat cada setmana) a través dels transports públics de Catalunya i Balears.
 
El Programa té com a objectius promoure la lectura i la compra de llibres en català i compta amb una aportació de 550.000 euros del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació.
 
Tasta’m és un programa organitzat pel Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya i la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears, amb la col·laboració de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana i l’Autoritat del Transport Metropolità.
 
 
Programa Lletres al camp!
 
El programa Lletres al camp! consisteix en l’edició d’un opuscle amb una selecció d’onze títols literaris distingits per la crítica com els millors publicats durant els darrers mesos, que sumen una proposta de lectures en els gèneres de la novel·la, el conte i la poesia.
 
L’opuscle, que també conté textos inèdits creats pels autors expressament per a aquesta ocasió, es repartirà dissabte vinent, 19 d’abril, als assistents al partit que jugaran el FC Barcelona i el RCD Espanyol de Barcelona, a les 20 hores al Camp Nou. També és previst que els dos clubs duguin a terme una activitat conjunta per fomentar la lectura. Es preveu que, fins al 2011, es puguin adherir a la iniciativa altres clubs esportius d’arreu de Catalunya.
 
 
 
TREBALL EN ENTORNS LECTORS
 
Es tracta d’accions en entorns habituals de lectura (biblioteques, escoles, universitats, etc.) amb la finalitat d’incrementar els índexs de lectura i la competència lectora. Les activitats més destacades en aquest àmbit són:
 
 
Què llegeixes? Connecta’t als llibres!
 
Aquest programa, que es posa en marxa el 23 d’abril, el dia de Sant Jordi, pretén esdevenir el gran espai de trobada de la comunitat lectora catalana, per mitjà d’un fòrum a Internet sobre els llibres i la lectura obert al públic de totes les edats. Es tracta d’un espai de debat on tothom pot expressar la seva opinió sobre llibres, literatura, escriptors i món editorial. També és un espai lúdic per divertir-se i jugar amb els propis coneixements sobre els llibres i la literatura.
 
A partir del mes de setembre, coincidint amb el nou curs escolar, el programa Què Llegeixes? entrarà a les escoles. D’aquesta manera, els alumnes podran participar en grups de debat virtual, moderats per professors, sobre les lectures obligatòries i voluntàries.
 
El fòrum pretén superar els 50.000 participants i aconseguir l’autogestió del portal per part de la comunitat virtual de lectors.
 
Aquesta activitat està organitzada pel Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació i el Departament d’Educació, promoguda per Vilaweb, i compta amb la col·laboració de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, el Gremi de Llibreters de Barcelona i Catalunya, la Llibreria La Central, la Casa del Llibre, el Portal Lletra de la UOC i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, entre d’altres.
 
 
Programa Municipi Lector
 
Organitzat pel Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil, amb la col·laboració dels ajuntaments i del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, aquest programa pretén involucrar tota la població del municipi (escola bressol, escola de primària, biblioteca, llibreries, ajuntament, comerços, etc.) en el foment de la lectura.
 
Els objectius del programa són promoure el gust per la lectura entre els infants de la població, des de l’escola bressol fins a 6è de primària; aconseguir un major nivell de comprensió lectora entre els infants de la vila, i formar ciutadans culturalment actius, compromesos amb el seu entorn i amb una visió més àmplia del món.
 
El Pla preveu arribar als 25 municipis lectors l’any 2011, amb un suport del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de 300.000 euros.
 
 
Programa de suport a plans de foment de la lectura per a municipis menors de 50.000 habitants
 
El Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació ha creat aquest any una nova convocatòria de subvenció per al desenvolupament de plans de promoció de la lectura d’àmbit municipal. Aquesta línia de subvenció és pluriennal i va adreçada a municipis amb població menor de 50.000 habitants que disposen de biblioteca integrada al Sistema de Lectura Pública de Catalunya.
 
Aquesta convocatòria de subvencions pretén incentivar els ajuntaments de Catalunya a dissenyar i desenvolupar plans de foment de la lectura conjuntament amb les biblioteques municipals. El programa té un pressupost de 300.000 euros.
 
 
Programa Certamen Nacional Infantil i Juvenil de Lectura en Veu Alta (CNLVA)
 
Es tracta d’un concurs de lectura en veu alta entre les escoles de Catalunya i la resta de terres de parla catalana. El CNLVA s’estructura en quatre categories, tres de participació individual i una de participació col·lectiva.
 
Organitzat per la Fundació Enciclopèdia Catalana, amb la col·laboració del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació i les escoles de primària i secundària de Catalunya, el programa pretén crear espais de lectura col·lectiva i fomentar l’afany de superació i l’autoexigència, el respecte pels companys i el treball en equip.
 
El Pla vol passar de 48 (2007) a 200 escoles participants (2011) i té un pressupost de 200.000 euros per part del Departament.
 
 
 
ESTRATÈGIES ESPECÍFIQUES DE COMUNICACIÓ I DIFUSIÓ
 
 
Campanya Llegir ens fa + grans
 
Com a element de reforç al Pla de Foment de la Lectura, el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació engega avui una campanya de publicitat institucional a través dels mitjans de comunicació, amb el lema Llegir ens fa + grans.
 
Els objectius de la campanya són difondre els beneficis individuals i col·lectius que es desprenen de l’adquisició de l’hàbit de llegir i difondre la lectura com un hàbit que genera progrés nacional i cohesió social.
 
La campanya, que té un pressupost de 800.000 euros, va adreçada a tot el públic que és potencialment lector –infants i joves, tercera edat, nouvinguts, etc.
 
La campanya es farà, del 17 d’abril al 18 de maig, en els mitjans següents:
 
§         Televisió: espot de 25 segons, a Televisió de Catalunya, Televisió Espanyola, Antena 3 (desconnexió a Catalunya), BTV, 8TV i cadenes locals.
§         Ràdio: falca de 25 segons, a les emissores generalistes i de radiofórmula.
§         Mitjans impresos: anuncis en premsa diària, comarcal, gratuïta i revistes.
§         Internet: bàners als webs de premsa digital i altres afins.
§         Exterior: cartells al metro i autobusos, i altres accions especials.
 
 
 
 
 
Setmana de TV3 dedicada a la lectura
 
TV3 programarà una setmana temàtica sobre la lectura, com a primera concreció del compromís de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals amb el Pla de Foment de la Lectura. El Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació hi aporta 270.000 euros.
 
La Setmana de TV3, que tindrà lloc durant el mes de maig d’enguany, permetrà reforçar la campanya institucional i estendre el missatge al conjunt del domini lingüístic.
 
 
 
Club Súper 3: M’encanta llegir
 
M’encanta llegir és un projecte multiplataforma (televisió, web, cançó, premsa escrita, Festa dels Súpers, etc.), amb l’objectiu de fomentar la lectura entre la població infantil catalana a través del programa televisiu Club Súper 3.
 
Aquesta acció, que es durà a terme durant el darrer trimestre del 2008, està organitzada per Televisió de Catalunya amb la col·laboració del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, que hi aporta 190.000 euros.
 
 
 
CREACIÓ DE RECURSOS I EINES PER AL FOMENT DE LA LECTURA
 
Accions encaminades al reforçament d’elements estructurals del Pla de Foment de la Lectura, com la formació de formadors en foment de la lectura o la creació de bancs de dades de bones pràctiques. Algunes de les accions en aquest àmbit són:
 
 
Programa Formació de formadors en foment de la lectura
 
Es tracta d’un nou programa que inclou cursos dirigits a mestres i professors, gestors culturals, associacions de mares i pares d’alumnes i qualsevol persona interessada en la prescripció de la lectura. L’objectiu del programa és formar formadors en foment de la lectura que reforcin i millorin les pràctiques que actualment es duen a terme a Catalunya en aquest àmbit. És previst que el 2011 s’hagin format 100 prescriptors.
 
El programa està organitzat pel Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil i la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, amb la col·laboració del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació i el Departament d’Innovació, Universitats i Comerç. Té un pressupost de 120.000 euros del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació.
 
 
Programa Banc de recursos
 
El Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació posarà en funcionament una intranet que reculli exemples de bones pràctiques de foment de la lectura aportades per la Xarxa de Biblioteques, així com plantilles i indicadors d’avaluació per tal de dissenyar i desenvolupar plans municipals de promoció de la lectura de qualitat.
 
Es pretén crear una referència que permeti mesurar la qualitat dels projectes de foment de la lectura d’acord amb un barem de bones pràctiques i establir una xarxa d’interrelació entre les biblioteques del Sistema de Lectura Pública de Catalunya.
 
 
Barcelona, 17 d’abril de 2008

Us podem fer arribar l'espot. Si esteu interessats, podeu demanar-ho a: premsa.cultura@gencat.cat