La Generalitat ha adjudicat, per mitjà de l'empresa pública Gisa, obres de millora de la xarxa viària, d'infraestructures i centres educatius que sumen un import global de 39 MEUR.

En aquest sentit, ha adjudicat les obres de col·locació de vies, electrificació i instal·lacions del nou túnel del Roc del Dui del Cremallera de Núria d’FGC, per valor de 5,4 MEUR; la construcció d’una nova rotonda a la C-245 a Sant Boi de Llobregat, per 1 MEUR; la millora d’interseccions a la carretera C-13 a Talarn, per 989.136 euros, i a la C-152 a Les Preses, per 442.706 euros. Igualment, s’ha adjudicat la redacció del projecte constructiu per al condicionament de la carretera GI-555 entre Sils i Massanes, amb un pressupost de 317.376 euros.
Pel que fa als centres educatius, ha adjudicat l’assistència tècnica per a la redacció del projecte constructiu i l’execució de les obres del nou IES Sant Salvador Tarragona, per 5,2 MEUR; del nou CEIP Aldric de Cassà de la Selva, per 4,2 MEUR; del nou CEIP Volerany de Vilanova i la Geltrú, per 4,2 MEUR; del nou CEIP Ardenyà de Sant Feliu de Guíxols, per 4,1 MEUR; així com de l’ampliació del CEIP Sant Quirze IV de Sant Quirze del Vallès, per 3,7 MEUR; del CEIP Ciutat Jardí de Lleida, per 3,5 MEUR; del CEIP Escola Marina de Montgat, per 2 MEUR; del CEIP Les Fonts de Gelida, per 2 MEUR, i del CEIP La Creu de Torrefarrera, per 2 MEUR.
A continuació, s’amplia la informació de les obres del DPTOP
Gisa adjudica obres de millora de la xarxa viària i de transport públic per valor de 7,9 MEUR
El Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat les obres per a la col·locació de les vies, la catenària i les instal·lacions del túnel del Roc del Dui del Cremallera de Núria d’FGC, per un import de 5,4 MEUR, així com tres actuacions de millora de la xarxa viària, que sumen una inversió de 2,5 MEUR. Aquests treballs consistiran en la reordenació d’interseccions i el condicionament general de diferents carreteres del territori, que permetran millorar les condicions de seguretat i la fluïdesa del trànsit en diversos punts.
Instal·lacions túnel Roc del Dui 5,4 MEUR
El DPTOP va iniciar l’agost del 2006 les obres de construcció del túnel del Roc del Dui del Cremallera de Núria d’FGC, per tal de millorar el traçat de la línia en aquest tram i evitar el pas dels trens per una zona de muntanya particularment abrupta. En aquest sentit, durant el mes de gener es van enllestir els treballs de perforació del túnel, d’1,3 quilòmetres de longitud, així com les obres d’infraestructura.
En el marc d’aquest projecte, el Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat ara els treballs de col·locació d’1,9 quilòmetres de vies, de la catenària i les instal·lacions per valor de 5,4 MEUR. Es preveu que les obres comencin la propera primavera, amb un termini d’execució de 6 mesos.
D’altra banda, aquesta setmana s’ha iniciat el procés de licitació de les obres per a la col·locació dels sistemes de comunicació, control i seguretat, que comptaran amb un pressupost de 3,1 MEUR.
Amb aquesta actuació quedarà completada la construcció del nou túnel del Roc d’en Dui, que ha suposat una inversió global de prop de 23,5 MEUR, i que permetrà millorar notablement el recorregut del Cremallera de Núria. Es preveu que aquest túnel es posi en servei a finals d’aquest any.
Descripció del projecte
El túnel del Roc del Dui substituirà el tram actual, que compta amb tres túnels: del Navarro, del Fenech i el túnel petit de Fontalba. Al llarg del nou túnel es poden distingir els trams següents:
Trams | Longitud | Amplada | Alçada | Característiques |
Tram 1 (boca sud) | 5 m | 5,4 m | 5,6 m | Fals túnel de via única |
Tram 2 | 937 m | 5,4 m | 5,6 m | Túnel de via única |
Tram 3 | 384 m | 9,3 m | 6,2 m | Túnel de via doble |
Tram 4 (boca nord) | 2 m | 9,3 m | 6,2 m | Fals túnel de via doble |
La major part del túnel, com la resta de la línia, és de via única, excepte un tram de 384 metres, que és de via doble per a permetre l’encreuament de trens. El projecte inclou també la formació de cinc galeries i una passarel·la a cada costat del túnel per a l’evacuació de viatgers.
Nova rotonda a la C-245 a Sant Boi 1 MEUR
La carretera C-245 discorre en tot el seu traçat per una àrea urbana des de Sant Boi de Llobregat a Viladecans, Gavà i Castelldefels. Habitualment, aquesta via concentra un volum de trànsit intens, sobretot de vehicles pesants, atesa la proximitat de diversos sectors industrials propers.
Per tal de millorar la seguretat en els encreuaments al llarg d’aquesta via, la Generalitat impulsa la construcció d’una nova rotonda molt a prop del límit entre el terme municipal de Sant Boi de Llobregat i Viladecans. Gisa ha adjudicat ara el projecte per un import d’1 MEUR i un termini d’execució de 10 mesos. Els treballs s’iniciaran durant el segon trimestre de 2008.
Un nou giratori
L’actuació abasta un tram de prop de 600 metres de longitud. La nova rotonda, que se situarà just en l’encreuament de la carretera C-245 amb l’Avinguda de la Mare de Déu de Núria de Sant Boi de Llobregat, permetrà canalitzar el trànsit a la zona i millorar els accessos a les àrees industrials properes sense pertorbar la circulació de la resta de vehicles.
La nova rotonda, de 47 metres de diàmetre exterior, tindrà una calçada anular de dos carrils de 4 metres d’amplada cadascun, voral interior de 0,5 metres i voral exterior d’1,5 metres.
A més, l’actuació inclou la reordenació dels accessos a la benzinera existent al costat de la rotonda, on es construirà una nova entrada des de la C-245 i una sortida cap a l’avinguda de la Mare de Déu de Núria. Igualment, es millorarà una altra rotonda ja existent, situada a uns 600 metres de la nova, amb la construcció de vials laterals al tronc principal i la renovació de la senyalització.
El projecte es completarà amb la construcció de nous elements per facilitar el drenatge de la via, la col·locació d’un nou enllumenat, l’enjardinament de l’illot central de la nova rotonda i la renovació de la senyalització vertical i horitzontal.
Millora de la intersecció a la C-13 a Talarn 989.136 euros
La carretera C-13 connecta Lleida amb el Pirineu, passant per Balaguer, Tremp, Sort i, a l’alçada d’Esterri d’Àneu, enllaça amb la C-28 fins a Vielha. Actualment, aquesta via no disposa de carrils específics per a facilitar les sortides i incorporacions dels vehicles al municipi de Talarn, molt proper a Tremp.
Per tal de millorar la seguretat viària a la zona, així com facilitar la fluïdesa del trànsit en els encreuaments, la Generalitat ha donat un nou impuls al projecte per a la construcció d’un tercer carril central de gir en aquest punt, i ha adjudicat les obres, per mitjà de l’empresa pública Gisa, per un import de989.136 euros. Es preveu executar els treballs a partir de la propera primavera durant 6 mesos.
Nou carril de gir
Les obres, que inclouen un tram de prop de 600 metres de longitud, comportaran la reordenació de la intersecció existent a la carretera C-14 per accedir al municipi de Talarn.
Així, d’una banda, es construirà un tercer carril de gir a l’esquerra de 3,5 metres d’amplada i uns 200 metres de longitud, per tal de millorar la visibilitat en aquest encreuament, i garantir, així, la seguretat en els moviments.
D’altra banda, es modificarà el traçat del tram inicial de la carretera d’accés a Talarn, millorant l’angle d’intersecció, per tal de facilitar la incorporació dels vehicles. A més, es construiran dues noves parades d’autobús a banda i banda de la C-13, a la zona més propera a Tremp. El projecte es completarà amb la renovació de la senyalització vertical i horitzontal.
Millora de la intersecció a la C-152 a Les Preses 442.706 euros
El DPTOP va impulsar durant l’any passat la construcció d’un carril central de gir a l’esquerra a la carretera C-152, al seu pas pel nucli urbà de les Preses, per tal de facilitar els encreuaments a la zona i millorar tant la seguretat dels vianants com dels vehicles. Els treballs, que van comprendre un tram d’uns 700 metres, van comportar una inversió de prop de 457.000 euros.
En el marc d’aquest projecte, ara s’ha adjudicat una actuació complementària a aquesta obra per un import de 442.706 euros, amb l’objectiu d’allargar el carril central de gir existent uns 120 metres i millorar l’encreuament que hi ha al final del tram.
Es preveu iniciar els treballs durant el segon trimestre de 2008, amb un termini d’execució de 9 mesos.
Millora de la seguretat
Els treballs que ara s’impulsen comprenen un tram de 195 metres i permetran millorar la seguretat del trànsit en aquest punt, on actualment existeix un gir a l’esquerra corresponent a una sortida.
Així, s’ampliarà la plataforma existent per encabir un nou carril central de gir de 3,5 metres d’amplada, en continuïtat amb el tram ja existent de 700 metres de longitud. A més, es reforçarà el paviment del tram objecte d’aquesta actuació i es millorarà la senyalització vertical i horitzontal i el clavegueram a la zona.
Finalment, l’actuació inclou una important obra de drenatge, que correspon a la construcció d’un calaix soterrat de formigó de 22,4 metres de longitud, 2 metres d’altura i 10 metres d’amplada, que permetrà creuar una riera existent.
Redacció de projectes, millora de la GI-555 317.376 euros
D’altra banda el Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat per 317.376 euros la redacció del projecte constructiu per al condicionament de la GI-555 entre Sils i Massanes. Aquesta via pertany a la xarxa local que depèn de la Generalitat i serveix per accedir des d’Hostalric fins a Sils, encara que existeix un altre itinerari alternatiu que és el format per la carretera C-35.
La carretera GI-555 s’inicia a l’N-II al terme de Sils, passa per les Mallorquines i s’acaba al terme de Massanes, a prop del nucli urbà d’aquesta població i també a prop de la C-35 i d’Hostalric. La carretera GI-555 és també anomenada “antiga N-II per l’interior”.
La carretera GI-555 té un trànsit important, que arriba als 6.800 vehicles diaris a la zona de Sils, amb un trànsit mitjà de 3.890 vehicles al dia. A més, actualment la carretera és estreta amb una amplada que en molts trams varia entre els 6 i els 6,5 metres, sense vorals.
L’actuació prevista consisteix, per tant, en l’ampliació de la secció de la carretera fins a 8 metres. També es milloraran les interseccions i en algun punt es faran canvis del traçat en planta per incrementar la fluïdesa i la seguretat del trànsit. La longitud total de l’actuació serà de 13,2 quilòmetres.
Els principals trams on es faran variants de traçat són:
· A la zona del polígon industrial de Riudarenes, amb una longitud de 0,5 quilòmetres.
· A la zona del creuament amb la línia del TGV, amb una longitud de 0,6 quilòmetres.
· A l’encreuament amb la Riera de Santa Coloma. En aquest tram d’1,4 quilòmetres es farà el canvi de traçat més important de l’actuació.
· Es faran diferents petites modificacions de traçat que permetran la millora dels accessos a les urbanitzacions de Can Fornaca i Riuclar. També s’ampliarà el pont sobre la Riera de Massanes.
· A la zona de l’accés al barri Cambrerol es variarà el traçat en un tram de 0,4 quilòmetres.
L’estudi informatiu del condicionament de la carretera GI-555 va ser aprovat definitivament a principis de 2006. Ara, s’adjudica la redacció del projecte constructiu, que té una previsió de cost d’11 MEUR. Es preveu que el projecte estigui redactat a principis de l’any vinent, per poder programar després l’execució de les obres.
1