event_note Nota de premsa

El DPTOP presenta el projecte de rehabilitació del camí ral de Vic a Olot, de la Vall d'en Bas a Rupit i Pruit

El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ha presentat avui el projecte constructiu que permetrà la recuperació i millora de l'antic camí ral que connecta les comarques d'Osona i la Garrotxa, en el tram que comunica els termes municipals de la Vall d'en Bas i Rupit i Pruit. L'actuació, que abasta una longitud total de 3,6 quilòmetres, comprèn l'eixamplament d'alguns trams, la creació de noves àrees de descans, la col·locació d'un nou paviment de pedra en els trams més malmesos i la neteja i esbrossada de la vegetació al llarg del recorregut. L'objectiu és recuperar aquest camí històric d'especial interès paisatgístic per la seva ubicació, a la zona més abrupta de Collsacabra.
Els treballs compten amb un pressupost de 466.000 euros i tindran una durada de 6 mesos.
 
 
 
El camí ral entre Vic i Olot va ser durant molts anys l’única via de comunicació entre les comarques d’Osona i la Garrotxa. Aquest pas, apte per a vianants i cavalleries, se situa dins l’àrea d’especial interès natural de Collsacabra i esdevé una obra d’enginyeria precisa integrada en una orografia especialment abrupta.

El camí ral va assolir el seu màxim esplendor durant l’edat mitjana, quan es va convertir en una via de comunicació imprescindible per als comerciants de la zona. Al segle XX, amb la construcció de noves carreteres, va caure en desús, i es va utilitzar principalment com a camí ramader.
 
Així, amb el pas del temps i l’erosió, aquest camí de gran valor paisatgístic s’ha anat deteriorant, amb la proliferació de vegetació abundant, i la pèrdua de la traça original en diversos punts.
 
Ara, amb l’objectiu de rehabilitar aquest pas i recuperar en la mesura del possible l’antic traçat, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat l’execució de diferents actuacions en aquest camí, entre els termes municipals de la Vall d’en Bas i Rupit i Pruit. El projecte inclou les Marrades del Grau d’Olot, un tram especialment singular en pendent, que s’enfila des dels Hostalets d’en Bas fins a l’Hostal del Grau.
 
Avui, el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ha presentat el projecte constructiu corresponent a aquesta actuació, que comportarà una inversió de 466.000 euros. Es preveu licitar els treballs cap a la primavera, amb un termini d’execució de 6 mesos.
 
Millora de 3,6 quilòmetres
 
El projecte que ara es presenta comprèn la millora i rehabilitació d’un tram de 3,6 quilòmetres de longitud, entre el Molí Vell d’Hostalets d’en Bas i l’Hostalot, situat al terme municipal de Rupit i Pruit.
 
 
Els treballs es duran a terme respectant especialment la singularitat de l’entorn de l’espai d’especial interès de Collsacabra, i la morfologia original del camí, integrant l’obra en el paisatge, amb materials escollits d’acord amb les característiques i particularitats d’aquesta àrea.
 
L’actuació suposa la recuperació de la vialitat a peu i a cavall del camí original, a partir de l’antic traçat allà on sigui possible.  Principalment, les accions a dur a terme són:
 

  • Condicionament de la Font de les Marrades: es crearà una àrea de descans i es condicionarà la font existent a les Marrades. Els treballs inclouen la  pavimentació del terra amb pedra, la construcció d’un nou banc de contenció d’aigua per a habilitar un nou abeurador per a cavalls, i la col·locació d’una barra per lligar els animals, així com nova senyalització.
  • Rehabilitació del Pont Vell de l’Hostalot: es reforçarà l’estructura i es millorarà la seguretat d’aquest punt singular del camí, que creua la riera del Grau. Així, respectant el seu disseny original, de finals del segle XI, es repararà la barana amb pedra per garantir la seguretat i es recuperarà el paviment. 
  • Eixamplament del camí: en diversos trams que sumen una longitud de 475 metres al llarg del camí, es preveu l’eixamplament del pas fins a una amplada de 2 metres, a partir de l’eliminació de la vegetació invasora i la neteja i la compactació de l’àrea.
  •  Neteja i esbrossada: allà on el camí ja és prou ample,  en diversos trams que sumen una longitud d’1,7 quilòmetres, es procedirà a netejar el pas per treure la vegetació que l’envaeix, com ara arbres caiguts i altres espècies que han proliferat durant els anys.
  • Rehabilitació del paviment de pedra: els trams amb paviment de pedra més malmesos, entre els quals s’inclou les Marrades del Grau d’Olot, es rehabilitaran d’acord amb el seu estat original, arribant a amplades d’entre 2 i 2,4 metres, en una longitud total de 569 metres. A més, a la zona de les Marrades, es construiran talussos de pedra per a garantir la contenció del terreny en aquest tram amb un desnivell important, que quedaran integrats en l’entorn.
  • Variant de traçat a prop de l’Hostalot: cap al final del tram objecte d’aquest projecte, a prop de l’Hostalot, es crearà una petita variant del camí de 139 metres de longitud, per allunyar el pas d’edificacions existents i separar-lo de la vialitat de vehicles, afavorint, així, la seguretat i la comoditat en aquest punt. Aquest tram serà de 2 metres d’amplada, amb acabat superficial de terra compactada.
  • Col·locació de panells informatius: al llarg del tram inclòs en aquest projecte, s’instal·larà una nova senyalització per informar sobre la ubicació i direcció, així com d’altres punts d’especial interès al llarg del camí, com ara el Coll del pixador dels matxos, la Cova dels bandolers, la Font de les Marrades, la Font del Grau, i l’Hostal del Grau, entre d’altres.
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts