La màquina ha obert un túnel de 5.600 metres de longitud i 6 metres de diàmetre en poc més d’onze mesos
El secretari general de Medi Ambient i Habitatge, Eduard Pallejà, i el gerent d’Aigües Ter-Llobregat, Joan Compte, han visitat avui les obres de construcció del túnel per on passarà una de les actuacions destacades de les obres alternatives al PHN: la interconnexió de la Fontsanta-la Trinitat. Aquesta visita coincideix amb la finalització de les tasques de perforació del túnel en el tram que va des de Sant Just Desvern fins a la galeria de serveis de Sarrià-Sant Gervasi.
D’aquí a un parell de mesos, finalitzaran les obres de perforació que avancen des de l’altre extrem de Collserola per construir el tram que va des de la Trinitat fins a Sarrià-Sant Gervasi. Això permetrà iniciar les obres del projecte d’interconnexió de la Fontsanta-la Trinitat.
Aquesta actuació és essencial per aportar major flexibilitat i major garantia de disponibilitat a la xarxa d’abastament regional d’Aigües Ter-Llobregat (ATLL), empresa adscrita al Departament de Medi Ambient i Habitatge, titular i responsable de l’abastament en alta i promotora de l’obra.
La nova canonada connectarà els 2 principals centres de distribució d’aigua de les xarxes d’ATLL: el dipòsit de la Fontsanta (situat a Sant Joan Despí), on arriba l’aigua potabilitzada procedent de les plantes potabilitzadores del Llobregat i també de la dessalinitzadora del Llobregat, i l’estació distribuïdora de la Trinitat, situada al nord-est de Barcelona i que distribueix l’aigua captada al riu Ter i, en el futur, de la dessalinitzadora de la Tordera.
La nova conducció, que serà reversible, permetrà la circulació de l’aigua de la conca del Llobregat produïda a la dessalinitzadora i a la planta potabilitzadora d’Abrera cap a l’àmbit d’abastament que rep aigua de la potabilitzadora del Ter. D’aquesta manera, la conducció permetrà augmentar la flexibilitat i garantia de tota la xarxa, i, en conseqüència, també ajudarà a la recuperació dels cabals del Ter d’acord amb els criteris del pla de gestió de l’aigua de Catalunya.
El pressupost total d’aquesta actuació puja més de 220 milions d’euros i compta amb un 57% d’ajut del Fons de Cohesió de la Unió Europea.
D’acord amb la planificació hidrològica, es preveu que aquesta actuació estigui finalitzada i a punt per entrar en servei a finals de l’any 2010.
El túnel
L’obra del túnel per sota de la serra de Collserola s’està executant des de dos fronts: Sant Just Desvern i la Trinitat. S’ha construït mitjançant dues tuneladores de 6 metres de diàmetre i un pendent del 2,2 per mil. En el futur, el túnel allotjarà la canonada d’aigua potable d’1,8 metres de diàmetre i 14.960 metres de longitud. Aquesta canonada anirà instal·lada en rasa al llarg de 2.925 metres, i els 12.035 restants instal·lada en l’interior d’un túnel visitable i amb pas per a un vehicle de servei.
Per poder accedir al túnel, s’estan construint tres galeries de servei (Sant Just Desvern, districtes Sarrià-Sant Gervasi i districte d’Horta-Guinardó) i els corresponents sistemes de ventilació i sortides d’emergències.
La tuneladora “Núria”, com l’han batejada els operaris, ha trigat poc més d’onze mesos a perforar els 5.600 metres del tram Sant Just Desvern-Galeria B (Sarrià-Sant Gervasi) que ha finalitzat avui. La tuneladora ha avançat a una mitjana de 22 metres excavats al dia, amb puntes de fins a 60 metres en un sol dia, i ha instal·lat més de 4.000 dovelles per reforçar l’estructura del túnel.
Principals dades de l’obra d’interconnexió de la Fontsanta– la Trinitat. Tram de Sant Just Desvern – Galeria B
Longitud del túnel amb tuneladora: 5.600 metres amb inici al pou de Sant Just Desvern i final a la galeria B, al districte de Sarrià-Sant Gervasi de Barcelona
Anells de dovelles instal·lats: 4.000 unitats
Longitud de l’anell de dovelles: 1,4 metres
Diàmetre de l’excavació: 6 metres
Diàmetre útil interior: 5,20 metres
Pendent uniforme del 0,22% ascendent des de Sant Just fins a la galeria B
Pressupost d’adjudicació d’aquest bloc: 57.400.424 €, IVA exclòs
Contractista principal: UTE Túnel Sant Just (FCC-COPISA)
Fabricant de la tuneladora de doble escut: SELI
Inici d’excavació de la tuneladora Núria: 22 d’octubre de 2008
Inici d’excavació amb la màquina completa: 26 de gener de 2009
Final de l’excavació: 1 d’octubre de 2009
Mitjana de metres excavats per dia: 22 m/dia
Mitjana de metres excavats per setmana: 155 m/setmana
Mitjana de metres excavats per mes: 665 m/mes
Màxim de metres excavats per dia: 60,2 m/dia
Màxim de metres excavats per setmana: 270 m/setmana
Màxim de metres excavats per mes: 981 m/mes
Materials travessats per l’excavació del túnel: pissarres negres, pissarres negres clapejades, esquistos clapejats, quarsites, cornianes, granit, roques calcosilicatades i dics de pòrfir.




