ContactaEN
event_note Nota de premsa

El Ministeri de Foment, el DPTOP i l'Ajuntament de Tarragona posen en marxa la integració del tren a la ciutat

En els últims anys, la configuració de la xarxa ferroviària en l’Àrea de Tarragona ha experimentat una gran transformació, com a conseqüència de l’arribada de la Línia d’Alta Velocitat Madrid – Saragossa – Barcelona, i la construcció de la nova estació AVE del Camp de Tarragona. A més, actualment es treballa en la construcció del tram final del Corredor Mediterrani d’Alta Velocitat, que enllaçarà amb la Línia Madrid – Barcelona, i on es preveu construir una nova estació amb el nom d’Estació Central de Tarragona, a prop de l’aeroport.
 
Pel que fa al transport de mercaderies, el Ministeri de Foment està estudiant una nova connexió ferroviària entre Barcelona i Tarragona, que serà apte tant per l’ample ibèric com per l’ample internacional. A més, el Ministeri està estudiant una variant de traçat de la línia Reus – Tarragona, que actualment creua el centre urbà de Reus.
 
Per la seva banda, la Generalitat està redactant el Pla territorial del Camp de Tarragona, que recull un conjunt d’actuacions per tal de potenciar les connexions ferroviàries en aquesta ciutat i millorar la integració urbana de la xarxa.
 
En aquest context, és necessari completar la definició de la xarxa arterial ferroviària en l’Àrea de Tarragona amb un nou traçat de la línia València- Tarragona que permeti alliberar la façana litoral i, alhora, millorar l’accessibilitat de la població, d’acord amb la nova funcionalitat de la Línia, que es dedicarà preferentment als serveis d’àmbit local i regional, un cop quedi alliberada dels serveis de llarga distància i mercaderies.
 
Amb aquest objectiu, la ministra de Foment, Magdalena Alvarez; el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, han signat avui un protocol per posar en marxa els estudis necessaris per a impulsar la reordenació del ferrocarril en l’Àrea de Tarragona i la seva integració en la trama urbana de la ciutat.
 
Integració urbana i accessibilitat
 
D’acord amb el que estableix aquest protocol signat, el Ministeri de Foment realitzarà un estudi per donar resposta a les noves necessitats d’accessibilitat i reestructuració de la xarxa ferroviària al Camp de Tarragona, tenint en compte les transformacions previstes a la ciutat. En aquest estudi es definiran i plantejaran diverses alternatives amb els objectius següents:
 
  • Definir un nou traçat de la línia convencional València – Tarragona pel nord del nucli urbà: l’estudi proposarà un nou recorregut per apropar el tren a la ciutat. L’objectiu és que passi pel nord del nucli i no per la costa, com fins ara, per tal de recuperar la façana marítima per a la ciutat i eliminar l’efecte barrera del traçat actual.
 
  • Millorar l’accés dels usuaris: s’analitzaran diferents alternatives per a facilitar l’accés de la població als serveis ferroviaris, tenint en compte les noves necessitats lligades al creixement residencial previst en el plantejament municipal vigent. L’objectiu és impulsar l’ús del transport públic des de tots els punts de la ciutat, i apostar per una mobilitat sostenible.
 
  • Reordenació dels accessos ferroviaris al port i a les àrees industrials: l’objectiu és millorar l’accessibilitat ferroviària al port i al polígon petroquímic de Tarragona, per tal de potenciar la competitivitat i el desenvolupament econòmic d’aquesta zona, amb un transport eficient de mercaderies.
 
Un cop es redacti aquest estudi, les tres administracions implicades analitzaran i compararan les diferents alternatives possibles, tenint en compte criteris ambientals, econòmics, paisatgístic i constructius, així com les possibles afectacions al trànsit ferroviari. Un cop escollida la solució més adient, les tres parts signaran els convenis de desenvolupament precisos per concretar l’execució del projecte i el seu finançament.
 
Els ingressos derivats dels aprofitaments urbanístics que es puguin obtenir amb l’alliberament i la recuperació del terreny per on actualment passa la línia fèrria contribuiran,  també, per finançar part d’aquest projecte.
 
D’altra banda, l’Ajuntament de Tarragona i la Generalitat impulsaran les modificacions del planejament municipal que calguin per adequar-lo a la solució acordada.
 
Finalment, per tal de vetllar pel compliment d’aquest protocol, es crearà una comissió de seguiment integrada pel Ministeri de Foment, el DPTOP i l’Ajuntament de Tarragona.