ContactaEN
event_note Nota de premsa

El DPTOP, el Ministeri de Foment i l'Ajuntament de Mollet presenten el protocol per a la integració de la línia Barcelona - Puigcerdà al municipi

Plànol de l'actuació
  • L’actuació inclou el soterrament d’un tram d’1,7 quilòmetres de la línia ferroviària Barcelona - Puigcerdà, al seu pas pel nucli urbà de Mollet del Vallès, i el trasllat de l’actual estació a una nova ubicació més cèntrica
 
  • El projecte permetrà recuperar l’espai ocupat actualment pel ferrocarril, on es crearan nous espais públics, equipaments, serveis i habitatges
 
  • Dels prop de 140 MEUR del cost total estimat d’aquest projecte, el Ministeri n’assumirà el 40%, mentre que la Generalitat i l’Ajuntament de Mollet del Vallès en finançaran el 60%.
 
  • L’obra s’emmarca dins del projecte global de desdoblament de via del tram entre Montcada i Vic de la línia Barcelona - Puigcerdà, impulsat pel Ministeri de Foment
 
Actualment, el Ministeri de Foment, d’acord amb el Pla Estratègic d’Infraestructures i Transport (PEIT), està redactant l’estudi informatiu del desdoblament del tram de via única entre Montcada i Vic de la línia fèrria Barcelona – Puigcerdà. L’objectiu és augmentar la capacitat de la línia i reduir, així, les freqüències per respondre als increments de demanda. Amb això, es pretén millorar la qualitat dels serveis de transport, i integrar, alhora, la infraestructura de la Línia  en l’entorn urbà per on discorre.
 
Amb aquest objectiu, la ministra de Foment, Magdalena Alvarez, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Mollet del Vallès, Josep Monràs, van signar el passat 25 de març un protocol per tal d’establir les bases per a la integració del tram de Línia Barcelona - Puigcerdà al seu pas pel municipi.
 
Soterrament i nova estació
 
El protocol que ara es presenta, subscrit per les tres administracions implicades en aquest projecte, inclou com a principals actuacions a dur a terme en aquest municipi les següents:
 
  • Soterrament del tram urbà de la Línia Barcelona – Puigcerdà: per tal d’integrar el tren en el contigu urbà, se soterrarà un tram d’1,7 quilòmetres, des del carrer d’Onze de Setembre fins al pas inferior situat a l’avinguda Rívoli. Això permetrà recuperar aquest espai per a l’ús ciutadà, així com millorar sensiblement el paisatge urbà en aquest punt. Aquesta actuació es durà a terme en el marc del projecte de desdoblament del tram de via única entre Montcada i Vic, l’estudi informatiu del qual el Ministeri de Foment està redactant.
 
  • Trasllat de l’estació al centre del municipi: amb l’objectiu de millorar l’accessibilitat per als usuaris, es construirà una nova estació més cèntrica, ubicada uns 700 metres més al nord, dins del tram de via soterrat, entre la Rambla de la Unió i l’avinguda de Caldes de Montbuí. 
Integració i urbanització de l’entorn
 
D’altra banda, la Generalitat i l’Ajuntament de Mollet s’encarregaran dels projectes per a la urbanització del sòl alliberatamb el soterrament del tren i dels nous equipaments urbans que s’hi puguin construir, així com d’impulsar les modificacions del planejament municipal que calguin per tal d’ordenar i classificar el sòl necessari.
 
Per al finançament de les obres, es comptarà amb els aprofitaments urbanístics que s’atorguin als sòls alliberats. A aquests sòls se’ls atribuirà un aprofitament d’almenys 34.500 m2 construïts, amb uns usos d’acord amb la seva situació. Del total de l’aprofitament destinat a ús residencial es destinarà un 30% a la construcció d’habitatge protegit.
 
Per tal d’impulsar totes les actuacions incloses en aquest protocol, les tres administracions subscriuran posteriorment els convenis de desenvolupament necessaris per definir i detallar el paper i l’aportació econòmica de cadascuna d’elles.
 
 
Finançament de les obres
 
El projecte de soterrament del tram urbà de via  i el trasllat de l’estació a Mollet del Vallès compta amb un pressupost aproximat de 140 MEUR. D’acord amb el protocol signat, el Ministeri de Foment n’aportarà el 40%, mentre que la Generalitat i l’Ajuntament de Mollet del Vallès assumiran l’altre 60% restant.
 
A més, els ingressos aconseguits amb els aprofitaments urbanístics derivats del soterrament d’aquest tram de via serviran per finançar part de la despesa global d’aquest projecte.
 
Per tal de vetllar pel compliment d’aquest protocol es crearà una comissió de seguiment integrada pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, el Ministeri de Foment,  i l’Ajuntament de Mollet del Vallès.
2
Imatges
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts