L'Àutoritat Territorial de la Mobilitat ha donat un impuls definitiu al desplegament de la integració tarifària a l'Àrea de Girona, en aprovar avui la implantació progressiva del sistema:
Es començarà a aplicar el proper 12 de juny amb la T-MES, i més endavant amb la resta de títols
Més de 5 milions de viatgers beneficiats
Set zones a l’Àrea de Girona
- Unificarà els preus dels viatges a partir de set zones que comprenen 46 municipis repartits entre les comarques del Gironès, el Pla de l’Estany i La Selva
- Comportarà una millora substancial en la mobilitat d’aquesta àrea, atès que potenciarà la intermodalitat, garantint un important estalvi econòmic
- Es preveu que se’n beneficiïn més de 5 milions d’usuaris el 2008
- Girona se suma ,així, a Barcelona i Lleida en l’aplicació del sistema tarifari integrat
La integració tarifària s’estén al territori
El proper 12 de juny es posarà en marxa el sistema tarifari integrat del transport públic a l’Àrea de Girona, que comportarà una millora substancial en la mobilitat dels usuaris de la zona. Així ho ha aprovat avui l’Autoritat Territorial de la Mobilitat d’aquesta àrea en Consell d’Administració, tot donant l’impuls definitiu a la implantació d’aquest sistema en el territori.
D’aquesta manera, Girona es converteix en la segona àrea en aplicar aquesta integració del transport fora de la Regió Metropolitana de Barcelona, després de Lleida, que compta amb aquest sistema des de finals de març. Es preveu que a finals d’estiu s’estengui també al Camp de Tarragona i al 2009 al Bages, d’acord amb la voluntat de la Generalitat d’implantar la integració tarifària del transport a tot el territori l’any 2012, tal i com recull el Pla de Transport de Viatgers 2008-2012.
La integració a Girona, que s’aplicarà de manera progressiva, permetrà als usuaris disposar de diferents títols de transport per utilitzar els autobusos urbans i interurbans amb un únic bitllet. L’objectiu és facilitar la mobilitat dels viatgers per tal d’incrementar l’ús del transport públic enfront del vehicle privat. Per fer-ho, es flexibilitza l’oferta i les possibilitats tarifàries i es potencia la intermodalitat entre les diferents línies de transport públic urbanes i interurbanes, de manera que els usuaris puguin realitzar transbordaments sense que suposi una despesa addicional.
En aquest sentit, s’ha posat en marxa una prova pilot amb la col·laboració de 30 usuaris, per tal d’avaluar la viabilitat i funcionalitat del sistema tarifari integrat.
Més de 5 milions de viatgers beneficiats
La integració tarifària es basa en un sistema que permet a tots els usuaris d’una determinada àrea moure’s en transport públic amb un únic abonament integrat, realitzant els transbordaments que calguin.
A l’Àrea de Girona, s’implantarà en un total de 46 municipis, repartits entre les comarques del Gironès, el Pla de l’Estany i La Selva, que sumen en conjunt més de 248.000 habitants.
En quant a l’evolució del volum d’usuaris del transport públic, l’any 2006, va assolir un total de 3,9 milions viatgers, mentre que durant l’any 2007, més de 4,7 milions d’usuaris van utilitzar el transport públic en aquesta zona. A més, es calcula que durant el 2008, aquesta xifra serà de més de 5 milions.
Pel què fa a les línies de transport públic, actualment donen servei un total de 10 línies urbanes de Girona i Salt, 16 línies interurbanes.
Set zones a l’Àrea de Girona
L’Àrea de Girona es divideix en un total de set zones, que determinen els diferents nivells de tarifes a aplicar en cada zona, tenint en compte els criteris de distància recorreguda i els serveis de transport que les connecten.
D’aquesta manera, s’unifica el preu del transport públic de cadascuna de les zones, independentment del nombre de mitjans utilitzats i dels intercanvis realitzats entre els diferents operadors. La tarifa dependrà del nombre de zones del recorregut de cada desplaçament, amb un màxim de 3 zones tarifàries.
En el cas que l’origen i la destinació del viatge siguin municipis contigus, però situats en una altra zona tarifària, es podrà utilitzar un abonament per una sola zona, sempre que no es realitzi cap transbordament.
Gamma de títols integrats
Per tal de moure’s en el nou sistema integrat, l’ATM oferirà una àmplia gamma de títols de transport adaptats a diferents necessitats de mobilitat. Aquests títols de transport permeten, així, un estalvi econòmic més important, en funció del nombre de viatges a realitzar amb transport públic.
Els abonaments integrats permeten realitzar amb el mateix bitllet fins a tres transbordaments dins d’un mateix viatge, amb la obligació de validar el títol de transport en cada canvi de mitjà.
El període de temps de què es disposa per fer el canvi de mitjà de transport és d’1 hora i 15 minuts per als títols integrats d’1 zona i s’incrementa en 15 minuts per a cada zona addicional.
La gamma de títols que s’oferirà gradualment és la següent:
- T-10/30 : es tracta d’un bitllet unipersonal que permet 10 desplaçaments integrats en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-3). Té una validesa de 30 dies consecutius des de la primera validació.
- T-10 : és un títol multipersonal de 10 viatges integrats en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-3). Té una validesa d’un any des de la primera validació o fins al canvi de tarifes.
- T-50/30 : bitllet unipersonal amb 50 desplaçaments integrats en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-3). Té una validesa de 30 dies consecutius des de la primera validació.
- T-Mes : abonament personalitzat amb desplaçaments il·limitats, a les zones delimitades per a la primera validació, en tots els modes de transport segons les zones a travessar (1-3). Té una validesa de 30 dies consecutius des de la primera validació.
Títol | Zona 1 | Zona 2 | Zona 3 |
Preu | Preu | Preu | |
T-10 | 8,40 euros | 15,60 euros | 21,60 euros |
T-10/30 | 7,20 euros | 13 euros | 18 euros |
T-50/30 | 27 euros | 45 euros | 65 euros |
T-MES | 42 euros | 60,90 euros | 82,30 euros |
Calendari d’implantació
La implantació del sistema tarifari integrat a l’Àrea de Girona s’iniciarà el proper 12 de juny, amb la posada en servei de la T-MES, i posteriorment, es farà de manera gradual a la resta de títols. Es preveu que els 4 títols integrats seran plenament operatius d’acord amb el calendari següent:
Títol | Implantació |
T-MES | 12 de juny |
T-50/30 | 14 de juliol |
T-10 | 15 de setembre |
T-10/30 | 15 de setembre |
Targeta sense contacte
L’Àrea de Girona disposarà del sistema de validació sense contacte, capdavanter en l’aplicació de les noves tecnologies en la validació dels títols de transport públic. Aquest sistema permet utilitzar el transport públic amb un títol recarregable i es valida mitjançant un xip i uns aparells de lectura incorporats en els mateixos vehicles. Progressivament, aquest sistema s’està estenent a tot Catalunya.
Xarxa de venda i atenció al client
Els títols de l’ATM de Girona es podran adquirir en una àmplia xarxa de comercialització i recàrrega en tot els seu àmbit amb aproximadament 150 punts, principalment quioscos, estancs i administracions de loteria.
L’ATM, compta, a més, amb un centre d’Atenció al Client on igualment es podran adquirir, recarregar o personalitzar títols, així com facilitar qualsevol informació al client. Aquest centre està situat a l’estació d’autobusos de Girona.
Exemples de l’estalvi econòmic del sistema
A més de facilitar l’ús del transport públic, el sistema tarifari integrat suposa, importants avantatges econòmics per a l’usuari com es posa de manifest en els exemples següents:
Desplaçament Interurbà 1 zona |
Preu actual del bitllet senzill: 1,30 |
Preu amb una T-MES i transbordaments gratuïts: 0,47 euros |
Desplaçament Interurbà 2 zones |
Preu actual del bitllet senzill: 1,95 euros |
Preu amb una T-50/30 amb transbordaments gratuïts: 0,90 euros |
Desplaçament Interurbà 3 zones |
Preu actual del bitllet senzill: 2,70 euros |
Preu amb una T-10/30 amb transbordaments gratuïts: 1,80 euros |
ATM de Girona
L’Autoritat Territorial de la Mobilitat de l’Àrea de Girona es va constituir l’agost del 2006 amb la finalitat de coordinar el sistema de transport públic de viatgers en àmbits territorials de les comarques del Gironès, el Pla de l’Estany i la Selva. Precisament, la integració tarifària és un dels objectius prioritaris que van motivar la seva creació, i ara aquest organisme serà l’encarregat de gestionar, potenciar i estendre aquest sistema a totes les comarques gironines.
Actualment, l’ATM està formada pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, l’Ajuntament de Girona i el Consell Comarcal del Gironès, el Pla de l’Estany i La Selva i. La Generalitat assumeix el 85% del seu finançament i les entitats locals el 15%. El pressupost de l’any 2008 arriba als 3,5 MEUR.
A banda d’impulsar i consolidar la integració tarifària, des de la seva fundació, l’ATM ha posat en marxa diverses actuacions de millora dels serveis de transport urbà i interurbà per carretera en aquest àmbit territorial, amb l’objectiu de potenciar el transport públic i en favor de la mobilitat sostenible.
Així, des de l’any 2006, ha posat en funcionament nous serveis de transport, així com millores en les comunicacions entre diversos nuclis, amb més expedicions i freqüències de pas més elevades. Alguns d’aquests exemples són els serveis entre Montjuic i Avellaneda, entre l’estació de busos i Avellaneda, entre Girona i Flaçà, o Girona i Banyoles, entre d’altres. En aquest sentit, la Generalitat ha incrementat un 20,2% els serveis de transport públic a l’Àrea de Girona entre el 2006 i el 2007.




