● El decàleg advoca per potenciar el concepte de violència viària i per la implicació dels periodistes en la conscienciació social davant el problema de la sinistralitat

 

● En la redacció del decàleg han participat diverses personalitats vinculades al món del trànsit

 

STOP Accidentes ha presentat aquest matí a la seu del Col·legi de Periodistes un decàleg pel tractament de la informació de la violència viària als mitjans de comunicació. El decàleg vol orientar els periodistes sobre com tractar la informació relativa als accidents de trànsit i la informació viària en general. L'objectiu de STOP Accidentes és fer augmentar la sensibilització en la ciutadania sobre aquesta xacra social que cada any deixa centenars de víctimes mortals a Catalunya.

 

El Servei Català de Trànsit  (SCT) ha volgut donar suport a aquest document  i el seu director, Josep Pérez Moya, que ha estat present en l'acte de presentació, ha destacat el paper dels mitjans de comunicació en la sensibilització sobre la problemàtica social dels accidents de trànsit. Pérez Moya ha explicat que la societat ha de fer front a la crua realitat que representen les víctimes i els accidents de trànsit des de quatre perspectives: l'educació, la sanció, la prevenció i la sensibilització, i és en aquest últim àmbit on els periodistes i els mitjans de comunicació han de desenvolupar un paper preponderant.

 

Segons Pérez Moya, de vegades s'obren debats mediàtics que no contribueixen a la millora de la seguretat viària. En aquest sentit, el director del SCT, ha comentat que, per exemple, els últims dies es debat el valor del nou Codi penal respecte als infractors que superin el límit dels 80 Km/h, i que les diverses opinions estan derivant només en un "un debat sobre la lògica de la velocitat", quan el més important és crear un debat sobre el que suposarà la nova norma respecte a la reducció de la sinistralitat. Pérez Moya també ha volgut insistir en la necessitat que recull del decàleg de potenciar el concepte de violència viària i de diferenciar i evitar la confusió entre els termes d'accident  (succés imprevist) i de sinistre (fets que estan fets amb perversitat o mala intenció).

 

D'altra banda, la presidenta de STOP Accidentes, Ana María Campo, ha explicat que el decàleg "vol ajudar els periodistes a tractar la informació relacionada amb la sinistralitat", i els ha fet una petició perquè "cuidin" el tractament que donen a les notícies sobre accidents, "no només parlant de morts sinó també escrivint, per exemple, articles d'opinió o notícies més agradables relacionades amb la conducció". Campo també ha ressaltat que cal estendre la idea que "entre tots podrem eradicar la xacra dels accidents i víctimes de trànsit".

 

El degà del Col·legi de Periodistes, Josep Carles Rius, ha destacat el valor del decàleg perquè apunta la necessitat d'establir un vocabulari i una terminologia concreta en les informacions relacionades amb la sinistralitat i perquè advoca per la humanització d'aquesta tipologia de notícies. Segons Rius, "cal recordar la responsabilitat dels professionals de la informació i dels mitjans de comunicació en la lluita contra la sinistralitat". El degà del Col·legi de Periodistes també ha manifestat que "el periodista no pot ser neutral, sinó que ha de ser actiu i ha d'implicar-se més en aquests tipus d'informacions, més enllà dels interessos dels mitjans per als quals treballen". Rius ha ressaltat que "el que està en joc és contribuir a construir una societat que sigui intolerant amb les elevades xifres de sinistralitat a les carreteres".

 

Alguns dels principals punts del decàleg són introduir i potenciar el concepte de violència viària per definir sinistres provocats per conductes il·legals, evitar la confusió entre accident i sinistre, aportar dades sobre les víctimes dels accidents de trànsit o potenciar les informacions sobre els conductors homicides. A banda, el document també recomana evitar els tractaments sensacionalistes en els relats dels accidents, transmetre valors cívics a la gent jove amb informacions responsables, fer un seguiment de les notícies relatives a sinistres i impulsar el paper del periodista com a agent de conscienciació del problema davant la societat.

 

En l'elaboració del decàleg, hi han participat diverses personalitats vinculades al món del trànsit, com el director general de Trànsit, Pere Navarro; el president de la Comissió de Seguretat Viària del Congrés de Diputats, Jordi Jané; el fiscal coordinador de la Sala per a la Seguretat Viària, Bartolomé Vargas; el director del SCT, Josep Pérez Moya, i l'intendent major de la Divisió de Trànsit, Sergi Pla. 

 

1  

Fitxers adjunts

Decàleg violència vial

Decàleg violència vial
PDF | 592