El conseller de Governació i Administracions Públiques, Joan Puigcercós, ha presentat l'informe de la Comissió d'experts per a l'elaboració de la Llei electoral de Catalunya. La presentació ha tingut lloc en la Comissió d'Afers Institucionals del Parlament de Catalunya, avui, dimarts 11 de desembre. En la compareixença també hi ha participat el president de la Comissió d'experts, Josep Maria Colomer Calsina, i els cinc vocals: Agustí Bosch Gardella, Joan Botella Corral, Jaume Magre Ferran, Josep Maria Reniu Vilamala i Jordi Sauret Pont.

Durant la compareixença, que ha fet a petició pròpia, el conseller Joan Puigcercós ha destacat les conclusions i les propostes que considera més significatives, com ara: el vot anticipat en persona, la introducció del vot electrònic, la paritat en les candidatures, l'elecció dels diputats en set circumscripcions, la substitució de la llista tancada per una llista oberta i la creació de la Sindicatura Electoral de Catalunya.

 

El conseller Joan Puigcercós ha recordat que la Comissió d'experts va ser creada amb l'objectiu d'obtenir el consens necessari dels grups polítics del Parlament i com a punt de partida per a la redacció de la Llei electoral de Catalunya. També ha explicat que "comença a ser hora que el Parlament exerceixi la seva sobirania en la regulació del règim electoral". I ha conclòs que "tenim un nou Estatut i no podem seguir amb un sistema electoral vell".

 

Sis propostes per afavorir i facilitar la participació electoral

 

El vot anticipat en persona

 

Aquesta fórmula es realitzaria a través de les oficines de correus de totes les circumscripcions electorals, que funcionarien com a centres de votació anticipada en persona durant 14 dies des de l'inici de la campanya electoral. Aquests centres haurien de disposar de paperetes i sobres en unes condicions que permetessin garantir la llibertat i el secret del vot. L'accés en línia facilitaria l'organització d'aquest sistema d'accés.

La introducció del vot electrònic

 

El vot electrònic, a través de la introducció de les tecnologies de la informació i les comunicacions en els processos electorals, ha de garantir l'acreditació del votant, el secret del vot i la fiabilitat del recompte de vots. La introducció del vot electrònic podria facilitar l'accés a persones amb dificultats per acudir a les urnes i el seu ús es podria estendre de manera gradual i complementària.

 

La paritat en les candidatures

 

En aquest cas, s'acompleix el mandat estatutari respecte dels criteris de paritat, d'acord, també, amb la Llei per a la igualtat efectiva de dones i homes, que estableix que les candidatures hauran de tenir una composició equilibrada de dones i homes, de manera que tant en el conjunt de la llista com en cada tram de cinc llocs, els candidats de cada sexe siguin almenys el 40%.

 

L'elecció dels diputats en set circumscripcions

 

Tot i que el treball en paral·lel sobre l'organització territorial de Catalunya pot determinar el nombre definitiu de circumscripcions, l'informe es basa en els àmbits d'organització territorial dels serveis de l'Administració de la Generalitat, que coincideix amb els set àmbits del Pla territorial general de Catalunya. Amb aquesta proposta es donaria compliment a l'Estatut, que determina que l'elecció ha d'assegurar l'adequada representació de tot el territori.

 

La substitució de la llista tancada per una llista oberta o desbloquejada

 

Aquesta proposta permetria que el votant triï una llista de partit tal com ha estat presentada o que expressi les seves preferències per alguns candidats individuals de la llista. Aquesta possibilitat de vot milloraria els vincles entre els electors i els elegits, i faria que la política fos una activitat més pròxima als ciutadans.

 

La Sindicatura Electoral de Catalunya

 

Aquesta hauria de ser una institució primordial en l'autogovern electoral. Entre d'altres, adoptaria les competències sobre resolució de recursos i sanció d'infraccions, així com les que fan referència a la realització de campanyes institucionals per incentivar la participació, la supervisió dels programes de publicitat electoral dels mitjans de comunicació públics, la vetlla per la qualitat en la publicació d'enquestes i sondejos preelectorals, etc.