.El Pla s'inicia a 84 centres d'educació infantil i primària i arribarà a prop de 425 mestres
.Se'n beneficiaran 59 centres de les comarques de Barcelona, 8 de Girona, 12 de Tarragona i 5 de Lleida
.L'objectiu és que l'alumnat assoleixi els coneixements de llengua necessaris a l'acabar l'educació obligatòria
.17 formadores s'han preparat durant 4 mesos per tal de formar posteriorment als mestres dels centres on s'implantarà el pla
A partir de demà dimecres comença la primera fase del Pla per a l’actualització de la metodologia d’immersió en el present context sociolingüístic. Un projecte que té com a principal objectiu tornar a implantar la immersió lingüística a les escoles catalanes per tal que els alumnes puguin assolir la plena competència a partir del coneixement de la llengua.
El Pla es desenvoluparà entre 2007 i 2013, i per tal de dur-lo a terme el Departament d’Educació ha destinat un pressupost pels tres primers anys de 2.358.000 euros. La iniciativa, que ara s’inicia a 85 centres d’educació infantil i primària, es desenvoluparà en tres fases i es preveu que hi puguin participar un màxim de 500 centres i de 3.000 mestres.
Els centres s’han triat en funció de la seva diversitat lingüística i partint d’indicadors com ara els resultats acadèmics, els plans de millora i els plans d’innovació, entre d’altres, tots ells analitzats des dels Serveis Territorials.
Número de centres | Serveis Territorials |
Barcelona | 17 |
Baix Llobregat-Anoia | 18 |
Vallès Occidental | 15 |
Barcelona Comarques | 9 |
Tarragona | 8 |
Girona | 8 |
Lleida | 5 |
Terres de l’Ebre | 4 |
Per a actualitzar el Pla d’immersió lingüística cal la participació de 17 formadores que s’encarregaran de transmetre els coneixements necessaris als mestres d’educació infantil i primària.
17 formadores formaran els mestres
Durant el primer quadrimestre del curs 2007-2008 s’han format un total de 17 formadores, totes elles professionals del món de l’educació amb una llarga experiència de prop de vint-i-cinc anys de mitjana. La gran majoria han estat coordinadores de cicle i caps d’estudi, i han estat triades per la inspecció educativa i pels Serveis Territorials corresponents. El criteri de selecció s’ha fet en funció de l’experiència docent en el camp de la immersió lingüística.
Les formadores provenen d’arreu de Catalunya.
Origen | Formadores |
Barcelona | 3 |
Baix Llobregat | 3 |
Vallès Occidental | 3 |
Barcelona Comarques | 2 |
Tarragona | 2 |
Girona | 2 |
Lleida | 1 |
Terres de l’Ebre | 1 |
Les formadores han rebut formació en immersió i didàctica de la llengua oral –bases teòriques, tractament de la llengua familiar de l’alumnat o aspectes emocionals en l’aprenentatge-, en usos lingüístics i en coneixements per a exercir de formadores.
El 6 de febrer, tret de sortida de la primera fase
A partir d’avui s’inicien els seminaris on participaran els i les mestres seleccionats per cada centre que pren part en el pla d’immersió. Els grups estaran constituïts pels centres d’una mateixa zona i una formadora, preparada especialment en metodologies d’immersió lingüística. Els primers vint seminaris començaran el segon quadrimestre del curs 2007-2008, i en els dos cursos posteriors es faran també vint seminaris cada quadrimestre. En total, doncs, el curs 2009-2010 s’hauran fet cent seminaris.
En cadascun dels seminaris hi participaran cinc centres d’una mateixa zona. En aquesta fase la formació es basarà sobretot en la pràctica i en l’intercanvi d’experiències dels i les mestres assistents al seminari. Alhora, també es tindran en compte les tecnologies de la informació i la comunicació, i per això es crearà un espai virtual on el professorat pugui treballar en xarxa.
En la segona fase el centre, amb l’assessorament i l’orientació de la inspecció, farà un anàlisi i una autoavaluació per conèixer la situació en què es troba respecte a l’aplicació de la metodologia d’immersió. A partir d’aquí, la formadora i un assessor o assessora en Llengua i Cohesió (LIC) aconsellarà el centre i a tot el claustre, i transmetrà els continguts del seminari.
Els centres de secundària s’impliquen en el Pla
En aquesta darrera etapa, i un cop aplicada la metodologia d’immersió, l’assessor o assessora LIC farà un seguiment de tot el procés, alhora que l’equip directiu del centre avaluarà el funcionament del projecte en el seu propi espai i finalment la inspecció n’avaluarà els resultats. És important destacar en aquesta darrera fase la implicació activa dels centres d’educació secundària de l’entorn. Es crearà un grup de treball de continuïtat entre els centres de primària i secundària de la zona per tal que els coneixements assolits en les primeres etapes tinguin una extensió coherent a la formació secundària.
Finalment, cal ressaltar la implicació activa de la inspecció educativa, tant pel que fa a la detecció de les necessitats com per l’assessorament durant l’autoevaluació dels centres i l’aplicació del pla.
Un grup de treball dins la inspecció educativa, amb diversos representants de cada un dels serveis territorials, participarà en el procés de creació, aplicació, supervisió i evaluació de les mesures per a potenciar la llengua catalana en les diferents etapes educatives.
Breu història del Programa d’Immersió Lingüística
El curs escolar 1983-1984 s’endagava de forma oficial la immersió lingüística a les escoles catalanes. L’objectiu era estendre l’ús de la llengua catalana a l’ensenyament en zones on l’alumnat era majoritàriament castellanoparlant. La implicació del professorat i el consens de la societat van ser una eina clau d’aquesta iniciativia, un dels èxits col·lectius de l’escola catalana.
Durant la dècada dels 90, la manca de formació inicial dels nous mestres respecte dels mètodes d’immersió lingüística va relaxar l’aplicació del mètode coincidint l’arribada notable d’alumnes estrangers. Per això, el Departament d’Educació ha iniciat aquest programa d’actualització dels mètodes d’immersió lingüística a les aules catalanes.
Alumnes estrangers a les escoles catalanes |
Educació infantil | Educació primària | Educació secundària | Total | |
1999-2000 | 3.678 (1,76%) | 8.002 (2,30%) | 6.338 (2,38%) | 18.010 (2,18%) |
Setembre 2007 | 21.207 | 58.862 | 46.164 | 126.233 (12,9%) |
Annexos explicatius sobre les tres fases del Pla per a l’actualització de la metodologia d’immersió en el present context sociolingüístic
Primera fase (seminari inicial) | |
Com es fa | Seminari en què participen representants de cinc centres d’una mateixa zona i en què s’intercanvien experiències amb la presència d’un formador especialista en immersió lingüística. Es crearà un espai virtual per facilitar l’intercanvi i el formador anirà a l’aula per veure a la pràctica com s’imparteixen les classes i què cal modificar (modelatge). |
Qui hi participa | Per escoles d’una línia, un membre de l’equip directiu, el coordinador LIC* del centre, el coordinador d’educació infantil i un tutor del cicle inicial de primària. Per escoles de dues línies, s’hi afegeix el coordinador del cicle inicial de primària i un altre tutor d’aquest cicle. També hi participen el formador especialista i l’assessor LIC*, extern al centre, que supervisa. |
Durada del curs | 30 hores presencials de seminari en horari no lectiu, 6 hores en què el formador va al centre per conèixer directament com funcionen les classes i 4 hores que es comptabilitzen per al treball pràctic que ha de fer el docent. |
Objectiu | L’intercanvi d’experiències entre els diferents centres de primària d’una mateixa zona, amb alumnat similar, ha de servir perquè els centres coneguin noves idees per a implantar correctament la immersió lingüística. La presència del formador especialista ha de servir per a implantar correctament els mecanismes d’immersió lingüística en el funcionament diari de l’aula. |
Quan comença el primer grup | Segon quadrimestre del curs 2007-2008. |
*Programa de llengua i cohesió social
Segona fase (extensió a tot el claustre i pràctica reflexiva) | |
Com es fa | El centre farà una autoavaluació per saber quines coses ha de canviar per tal d’aplicar correctament els mecanismes d’immersió lingüística (expressió oral, expressió escrita, comprensió lectora...) Després, amb l’assessorament estret d’un formador especialista procedent de la universitat, els mestres que han participat en la primera fase traspassaran els coneixements adquirits al conjunt del claustre, es reflexionarà al claustre i es treballarà per establir acords bàsics sobre els mecanismes d’immersió a aplicar. |
Qui hi participa | Tots els mestres de l’escola, l’assessor/a LIC*, el formador, l’inspector d’Educació i el coordinador lingüístic dels serveis territorials. |
Durada del curs | Tot el curs. |
Objectiu | Revisar el projecte lingüístic del centre i arribar a uns acords bàsics, tant sobre la metodologia que s’aplica a les aules pel que fa a l’ensenyament de totes les llengües, com sobre l’ús de la llengua al centre. |
Quan comencen les primeres escoles | Curs 2008-2009. |
* Assessor del Programa de llengua i cohesió social
Tercera fase (adaptació i avaluació) | |
Com es fa | Es continua mantenint el grup de treball dels centres de primària de la mateixa zona per prosseguir l’intercanvi d’experiències i s’introdueix l’institut de secundària de la zona perquè faci seus els mecanismes d’immersió que han aplicat les escoles on han estudiat els alumnes que ara li arriben. Paral.lelament, l’assessor LIC farà un seguiment de com aplica cada centre el seu nou projecte lingüístic. La inspecció educativa també supervisarà els canvis en les tendències d’ensenyament i aprenentatge de les llengües i en els usos lingüístics del centre. |
Qui hi participa | Tots els mestres de l’escola i representants de l’institut de secundària, l’assessor LIC*, l’inspector d’Educació i el coordinador lingüístic dels serveis territorials. |
Durada del curs | Tot el curs. |
Objectiu | Assolir els objectius previstos en el nou projecte lingüístic de centre, consolidar els mecanismes d’immersió lingüística en el dia a dia de l’aula i transmetre aquests mecanismes a l’institut d’educació secundària. |
Quan comencen les primeres escoles | Curs 2009-2010. |
6 de febrer de 2008