El personal de l'Institut de Medicina Legal de Catalunya ha dut a terme la investigació forense de l'escenari i de les víctimes mortals de l'accident, i ha organitzat el dipòsit temporal de cadàvers, on han estat traslladats els finats per a la seva identificació i possible autòpsia.
L'IMLC va crear la Comissió de Grans Catàstrofes, que va participar en tasques d'identificació a l'atemptat terrorista de l'11 M de Madrid i també en el tsunami al sud-est asiàtic. L'Institut està connectat amb el Centre de Cooperació Operativa de Catalunya (CECAT) i rep l'avís en cas de qualsevol catàstrofe, accident aeri o esdeveniment amb més de cinc morts.
A part de l'IMLC, han participat també en el simulacre els Bombers de la Generalitat, amb nou vehicles i uns 40 efectius de bombers de la Regió d'Emergències Metropolitana Sud, així com un helicòpter medicalitzat, i uns 10 efectius més que han actuat des dels centres de control; el servei de salvament i extinció d'incendis de l'aeroport; l'Exèrcit de l'Aire a l'aeroport, amb un vehicle; el grup sanitari SEM, amb 20 unitats, una furgoneta de comunicacions i un helicòpter; Sanitat Aeroportuària; Creu Roja de Catalunya, amb ambulàncies i servei de suport psicològic; un grup de seguretat amb els Mossos d'Esquadra, amb 40 agents de la Regió Policial Metropolitana Sud i de trànsit i els efectius de les diferents sales de coordinació; seguretat aeroportuària; Guàrdia Civil; Policia Nacional; Policia Local del Prat de Llobregat i policies locals de l'Hospitalet, Sant Boi, Viladecans, Gavà, Castelldefels i Barcelona.
A més a més, hi intervenen els grups interns de l'aeroport amb funcions logístiques d'aire i terra (els COAM o senyalers que guien els mitjans externs per les pistes, companyies de serveis de terra que donen suport per al trasllat de les persones il.leses i les acomoden a les sales d'il.lesos i de familiars).
Amb aquest simulacre d'emergència general a l'aeroport de Barcelona es vol comprovar, d'una banda, l'operativitat de l'actual Pla d'emergències de l'aeroport, elaborat d'acord amb les directrius marcades per AENA en consonància amb la normativa internacional, i d'altra banda, l'operativitat del Pla de protecció civil de Catalunya (PROCICAT) durant una emergència aeronàutica a l'aeroport de Barcelona. Aquest exercici ha de permetre avaluar la coordinació entre els mitjans interns de l'aeroport i el mitjans externs aportats pel PROCICAT, com també establir quines millores són necessàries tant en la manera d'actuar com en el desplegament dels recursos.