Avui dissabte, 20 d'octubre de 2007, a les 11 h, s'ha fet un simulacre d'emergència general a l'aeroport de Barcelona, al terme municipal del Prat de Llobregat, tot seguint les regulacions establertes per l'Organització de l'Aviació Civil Internacional (OACI) als aeroports comercials. Aquesta normativa preveu la realització periòdica de simulacres generals d'accident d'avió de passatgers a l'interior de les seves instal.lacions.

El personal de l'Institut de Medicina Legal de Catalunya ha dut a terme la investigació forense de l'escenari i de les víctimes mortals de l'accident, i ha organitzat el dipòsit temporal de cadàvers, on han estat traslladats els finats per a la seva identificació i possible autòpsia.

L'IMLC va crear la Comissió de Grans Catàstrofes, que va participar en tasques d'identificació a l'atemptat terrorista de l'11 M de Madrid i també en el tsunami al sud-est asiàtic. L'Institut està connectat amb el Centre de Cooperació Operativa de Catalunya (CECAT) i rep l'avís en cas de qualsevol catàstrofe, accident aeri o esdeveniment amb més de cinc morts.

A part de l'IMLC, han participat també en el simulacre els Bombers de la Generalitat, amb nou vehicles i uns 40 efectius de bombers de la Regió d'Emergències Metropolitana Sud, així com un helicòpter medicalitzat, i uns 10 efectius més que han actuat des dels centres de control; el servei de salvament i extinció d'incendis de l'aeroport; l'Exèrcit de l'Aire a l'aeroport, amb un vehicle; el grup sanitari SEM, amb 20 unitats, una furgoneta de comunicacions i un helicòpter; Sanitat Aeroportuària; Creu Roja de Catalunya, amb ambulàncies i servei de suport psicològic; un grup de seguretat amb els Mossos d'Esquadra, amb 40 agents de la Regió Policial Metropolitana Sud i de trànsit i els efectius de les diferents sales de coordinació; seguretat aeroportuària; Guàrdia Civil; Policia Nacional; Policia Local del Prat de Llobregat i policies locals de l'Hospitalet, Sant Boi, Viladecans, Gavà, Castelldefels i Barcelona.

A més a més, hi intervenen els grups interns de l'aeroport amb funcions logístiques d'aire i terra (els COAM o senyalers que guien els mitjans externs per les pistes, companyies de serveis de terra que donen suport per al trasllat de les persones il.leses i les acomoden a les sales d'il.lesos i de familiars).

Amb aquest simulacre d'emergència general a l'aeroport de Barcelona es vol comprovar, d'una banda, l'operativitat de l'actual Pla d'emergències de l'aeroport, elaborat d'acord amb les directrius marcades per AENA en consonància amb la normativa internacional, i d'altra banda, l'operativitat del Pla de protecció civil de Catalunya (PROCICAT) durant una emergència aeronàutica a l'aeroport de Barcelona. Aquest exercici ha de permetre avaluar la coordinació entre els mitjans interns de l'aeroport i el mitjans externs aportats pel PROCICAT, com també establir quines millores són necessàries tant en la manera d'actuar com en el desplegament dels recursos.