El secretari d'Estat de Justícia, Julio Pérez Hernández, i la consellera de Justícia, Montserrat Tura, han signat avui un Protocol d'actuació entre el Ministeri de Justícia i el Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya per a la millora de les gestions del Registre Civil Únic de Barcelona.

La finalitat d'aquest Protocol és contribuir a una gestió més eficaç i eficient del Registre Civil Únic de Barcelona. La consellera de Justícia, Montserrat Tura, i el secretari d'Estat de Justícia, Julio Pérez Hernández, s'han mostrat molt satisfets per la signatura d'aquest Protocol i han remarcat que "permetrà millorar els serveis que s'ofereixen a la ciutadania".

Així doncs, mitjançant el Protocol, el Departament de Justícia implantarà un sistema de gestió de cues al Registre Civil i, com la consellera ha recordat, "l'horari d'atenció al públic s'ampliarà obrint-lo a les tardes, a fi de fer-lo més accessible als ciutadans". El Departament de Justícia de la Generalitat és conscient que el volum d'expedients del Registre Civil Únic de Barcelona s'ha incrementat ostensiblement en els darrers anys i que s'hi produeix des de fa uns mesos una situació de saturació, sobretot, per l'allau de sol.licituds de nacionalització dels immigrants, entre altres factors. Aquest estat dificulta la tramitació de les altres gestions que l'esmentat Registre du a terme.

El Protocol també preveu la creació, per part del Departament, d'equips específics de suport per fer el seguiment de la modernització dels registres civils. A més, es posarà en marxa un nou sistema d'atenció al ciutadà que informi sobre la documentació i els tràmits necessaris en relació amb les diverses sol.licituds i faciliti així mateix l'obtenció de certificats per via telemàtica.

El Departament de Justícia s'encarregarà, a més, de proporcionar dotacions de reforç als registres civils i de dur a terme programes específics de formació del seu personal. També establirà una nova senyalística de les dependències i dels seus accessos, facilitarà el programari informàtic necessari per al desenvolupament de les seves actuacions i posarà en marxa un programa d'assessorament i col.laboració en l'organització de l'arxiu de gestió i en el tractament arxivístic de la documentació.

D'altra banda, el Ministeri de Justícia crearà una aplicació específica per a la instrucció i tramitació informàtica dels expedients del Registre Civil, especialment dels de nacionalitat i de matrimoni. També correspondrà a l'Estat, com a titular de la gestió dels registres civils, la propietat intel.lectual i industrial de l'aplicació específica que es pugui crear. El Ministeri, així mateix, implantarà als equipaments ubicats al Registre Civil Únic de Barcelona el programari informàtic lliurat per la Generalitat de Catalunya, facilitarà totes aquelles actuacions que hagi de dur a terme la Generalitat de Catalunya en les xarxes i instal.lacions del Registre Civil Únic de Barcelona i donarà les instruccions específiques al personal dependent del Ministeri i amb destinació al Registre Civil Únic de Barcelona per facilitar la implantació de totes aquestes millores.

Amb aquesta signatura es crea una Comissió Tècnica de Seguiment integrada per tres representants de cadascuna de les parts, amb la finalitat d'impulsar les actuacions previstes en el Protocol d'actuació conjunta i fer el seguiment del seu desenvolupament.


Registre Civil Únic de Barcelona

La Llei de 8 de juny de 1957 del Registre Civil i el seu Reglament de 1958, situen el Registre Civil sota la dependència del Ministeri de Justícia, i més en concret de la Direcció General dels Registres i del Notariat, a la qual correspon la planificació dels registres civils, la programació i distribució dels mitjans materials i personals necessaris per al seu funcionament, així com la seva organització, direcció i inspecció. Per la seva banda, l'article 2.2 de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial atribueix les funcions de registre civil als jutjats i tribunals.

Així mateix, l'article 147.3 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat per la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, estableix que correspon a la Generalitat, en el marc de la regulació general, la competència executiva en matèria de registre civil, que inclou la provisió dels mitjans humans i materials necessaris per a l'exercici de les seves funcions.

El Reial decret 966/1990, de 20 de juliol, va traspassar de l'Estat a la Generalitat de Catalunya les funcions en matèria de provisió de mitjans materials i econòmics per al funcionament de l'Administració de justícia que, pel Decret 129/1996, de 16 d'abril, es van assignar al Departament de Justícia, però no les funcions de registre civil, que romanen en l'Administració de l'Estat i continuen essent desenvolupades pel Ministeri de Justícia, ni la titularitat de l'edifici on s'ubica el Registre Civil Únic de Barcelona, situat a la plaça del Duc de Medinaceli, 2-3, que acull també les instal.lacions del Departament de Barcelona de l'Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses.

El Departament de Justícia és plenament conscient dels problemes, com ara les demores en la tramitació, la manca de modernització i la lentitud, que pateixen en general els registres civils de Catalunya, i més en concret el Registre Civil Únic de Barcelona, motiu pel qual va emprendre, conjuntament amb el Ministeri de Justícia, les mesures necessàries dirigides a millorar la gestió dels registres civils fonamentalment mitjançant un procés informatitzador.
 
Així, el 22 d'octubre de 2004, el Departament va subscriure amb el Ministeri un Protocol general d'actuació per al desenvolupament de la col.laboració per a la informatització dels registres civils de Catalunya, entre les finalitats i objectius immediats del qual hi ha els d'assolir la plena i completa informatització dels registres civils de Catalunya, especialment del Registre Civil Únic de Barcelona; facilitar en l'àmbit d'aquests registres l'ús de l'aplicació informàtica desenvolupada pel Ministeri de Justícia denominada INFOREG; contribuir a facilitar als ciutadans la possibilitat d'obtenció de certificats dels registres civils per via telemàtica, i crear una aplicació específica per a la instrucció dels expedients dels registres civils, especialment dels de nacionalitat i de matrimoni.

Al seu torn, el Protocol es va materialitzar, el 28 de juliol de 2005, en la signatura d'un Conveni amb el mateix Ministeri, per desenvolupar i implementar, cadascun en l'àmbit de les seves respectives competències, els instruments tecnològics i informàtics necessaris per a la plena i completa informatització dels registres civils de Catalunya.

Aquest procés d'informatització dels registres civils de Catalunya es va completar amb la signatura, el 30 d'agost de 2006, d'un nou conveni, aquest cop amb l'entitat pública empresarial Red.es, per al desenvolupament a Catalunya de les actuacions del programa Registre Civil en línia, inclòs en el pla Avança, destinades a incorporar definitivament el Registre Civil a la societat de la informació i, en particular, a accelerar l'efectiva integració de les TIC en els registres civils i els jutjats de pau de Catalunya, en tant que òrgans amb funcions del Registre.