En els darrers mesos, el Departament de Justícia, després d’haver signat un protocol per millorar la situació del registre amb el Ministeri de Justícia, ha desenvolupat accions de millora en relació amb els recursos humans, els recursos materials i tecnològics, i també mesures organitzatives que han permès una notable millora en el Registre Civil Únic de Barcelona.
Quant a les mesures en matèria de recursos humans, el Departament de Justícia ha incorporat 12 nous funcionaris de reforç. D’aquests funcionaris, 10 estan destinats a les seccions de nacionalitats, informació i altres seccions amb més necessitat de personal. 8 són tramitadors judicials i 2, telefonistes. També s’ha millorat l’arxiu amb 2 persones de suport del cos d’auxili judicial que, a més, compten amb el suport d’1 tècnic d’arxiver del Departament de Justícia.
A més, d’ aquests 12 reforços derivats del protocol signat amb el Ministeri s’han d’afegir els 10 reforços que el Departament ja va incorporar durant els anys 2005 i 2006 per tal de fer front a l’increment de tràmits de petició de nacionalitats.
Un altre canvi destacat és l’obertura del Registre Civil a les tardes, en concret les tardes dels dilluns i dels dimecres. En un primer moment, es facilitarà informació general i es farà la recollida de certificats. Un cop passat l’estiu, s’ampliarà el servei amb la sol·licitud i recollida de certificats.
El Registre Civil Únic de Barcelona disposa d’un punt d’informació al ciutadà que millora l’atenció als usuaris
S’ha obert un nou punt d’informació a l’entrada de l’edifici amb funcions d’orientació general de l’edifici, d’informació bàsica dels tràmits del registre i d’atenció telefònica. Atenen al ciutadà una telefonista i 2 persones d’atenció al públic. Es facilita informació general de l’edifici, informació bàsica dels tràmits i atenció telefònica del Registre. Es va posar en marxa aquest punt a principis del mes de maig passat.
S’han instal·lat nous dispositius de torn en la secció d’inscripcions de nounats i s’han reemplaçat els que estaven en mal estat.
Millora de temps d’espera. S’ha reduït la cua de primera hora, que s’esdevenia prèviament a l’obertura del Registre. Mentre que la mitjana de persones de la cua a primera hora al mes de febrer era de 327 persones, al mes de maig, va ser de 144 persones. Aquesta disminució de la cua de primera hora davant de la porta principal del Registre s’ha reduït en un 56 %. Aquesta millora s’ha produït perquè s’ha ampliat l’horari en què es donen cites per iniciar la tramitació de nacionalitats (ara es donen durant tot el dia) i també perquè les citacions per jures o altres tràmits es comencen a donar més tard de les 9 amb la qual cosa ha millorat el nombre de persones de la cua de primera hora. La mitjana d’espera dels usuarisen la cua del matíés de 20 a 30 minuts.
S’ha ampliat l’horari d’atenció al públic. Per millorar-ne l’atenció, s’ha deixat de regular el nombre de cites de nacionalitat de 150 per dia. Ara es donen cites durant tot l’horari d’atenció de 9 a 14 hores (atenció al públic, informació i cites).
Millora de la gestió i tramitació dels certificats rebuts per mitjans telemàtics. S’ha produït una reducció de temps de gestió. La mitjana de 15 dies ara se situa al voltant de 8-10 dies des de la recepció de la petició.
Pel que fa a l’equipament informàtic, s’ha instal·lat programari bàsic d’Office a tots els ordinadors i s’ha ampliat el nombre de ordinadors al personal de reforç, així com l’ampliació del nombre d’impressores.
El registre civil disposa d’una sala d’alletament
S’han dut a terme treballs de pintura, canvi de mobiliari i nova senyalització de l’edifici. S’ha pintat l’edifici en els espais que requerien d’una actuació immediata, s’ha instal·lat mobiliari nou en diverses seccions (Secció d’Inscripcions de Nounats, nacionalitats, punt d’informació, sala de matrimonis) i s’ha instal·lat la nova senyalització i retolació de l’edifici i de les diferents seccions i dependències que facilita l’orientació i l’atenció als usuaris del Registre Civil.
S’ha fet una nova redistribució d’espais. S’ha traslladat a la planta baixa la Secció d’Inscripcions de Nounats, cosa que ha facilitat l’accessibilitat a la ciutadania, sobretot famílies amb nadons i a les persones amb discapacitats físiques. En aquesta planta, s’ha instal·lat una sala d’alletament per a les famílies que hagin de fer tràmits amb nadons.
Reducció del temps d’inici dels expedients de nacionalitat. S’està reduint el temps d’espera per iniciar els expedients de nacionalitat. L’objectiu marcat és passar dels 2 anys d’espera a 7-8 mesos. Així, al desembre de 2007, s’estava citant a 2 anys. A data d’avui, s’està citant a 1 any i 8 mesos. S’ha passat de citar 50 persones al dia a 95 persones al dia.
S’amplia el nombre de jures i citacions per nacionalitats
Es donen més citacions per jures / dia (la jura és el darrer tràmit per adquirir la nacionalitat). S’ha ampliat el nombre de cites a la setmana. Des del 12 de maig s’ha passat de citar 150 jures a la setmana a 250 jures a la setmana.
Es donen més citacions per nacionalitats / dia. S’ha passat de citar 50 persones / dia a 95 persones / dia.
S’ha posat en marxa un programa d’organització i millora dels arxius de gestió (de les oficines) i del Dipòsit Central d’Arxiu i es compta amb 3 persones, 1 tècnic arxiver que en coordina l’actuació i 2 persones més de suport.
La consellera de Justícia, Montserrat Tura, acompanyada de la secretària de Relacions amb l’Administració de Justícia, Ángels Vivas, la magistrada del Jutjat, núm. 1, Mar Ortega, i la secretària judicial, Àngels Rossell, ha visitat avui les dependències del Registre Civil Únic de Barcelona, per tal de comprovar totes les millores efectuades, després de la signatura del protocol amb el Ministeri de Justícia el desembre passat adreçada a millorar la gestió d’aquest Registre.
Al Registre Civil Únic de Barcelona s’han posat en marxa noves actuacions encaminades a la millora organitzativa però també de mitjans humans i materials. L’any 2007 es va fer un estudi d’anàlisi sobre l’organització i funcionament del Registre Civil de Barcelona i el 10 de desembre de 2007 es va signar el Protocol d’actuació conjunta entre el Ministeri de Justícia i el Departament de Justícia per a la millora de les gestions al Registre Civil Únic de Barcelona.
Registre Civil Únic de Barcelona
La Llei de 8 de juny de 1957 del Registre Civil i el seu Reglament de 1958, situen el Registre Civil sota la dependència del Ministeri de Justícia, i més en concret de la Direcció General dels Registres i del Notariat, a la qual correspon la planificació dels registres civils, la programació i distribució dels mitjans materials i personals necessaris per al seu funcionament, així com la seva organització, direcció i inspecció. Per la seva banda, l'article 2.2 de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial atribueix les funcions de registre civil als jutjats i tribunals.
Així mateix, l’article 147.3 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, aprovat per la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, estableix que correspon a la Generalitat, en el marc de la regulació general, la competència executiva en matèria de registre civil, que inclou la provisió dels mitjans humans i materials necessaris per a l’exercici de les seves funcions.
El Reial decret 966/1990, de 20 de juliol, va traspassar de l'Estat a la Generalitat de Catalunya les funcions en matèria de provisió de mitjans materials i econòmics per al funcionament de l'Administració de justícia que, pel Decret 129/1996, de 16 d'abril, es van assignar al Departament de Justícia, però no les funcions de registre civil, que romanen en l’Administració de l’Estat i continuen essent desenvolupades pel Ministeri de Justícia, ni la titularitat de l’edifici on s’ubica el Registre Civil Únic de Barcelona, situat a la plaça del Duc de Medinaceli, 2-3, que acull també les instal·lacions a Barcelona de l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses.
El Departament de Justícia, conscient dels problemes que pateixen els registres civils de Catalunya, i més en concret el Registre Civil Únic de Barcelona, va emprendre, conjuntament amb el Ministeri de Justícia, les mesures necessàries adreçades a millorar la gestió dels registres civils fonamentalment mitjançant un procés d’informatització.
Així, el 22 d’octubre de 2004, el Departament va subscriure amb el Ministeri un Protocol general d’actuació per al desenvolupament de la col·laboració per a la informatització dels registres civils de Catalunya, entre les finalitats i objectius immediats del qual hi ha els d’assolir la plena i completa informatització dels registres civils de Catalunya, especialment del Registre Civil Únic de Barcelona; facilitar en l'àmbit d’aquests registres l'ús de l'aplicació informàtica desenvolupada pel Ministeri de Justícia denominada INFOREG; contribuir a facilitar als ciutadans la possibilitat d’obtenció de certificats dels registres civils per via telemàtica, i crear una aplicació específica per a la instrucció dels expedients dels registres civils, especialment dels de nacionalitat i de matrimoni.
Al seu torn, el Protocol es va materialitzar, el 28 de juliol de 2005, en la signatura d’un conveni amb el mateix Ministeri, per desenvolupar i implementar, cadascú en l'àmbit de les seves respectives competències, els instruments tecnològics i informàtics necessaris per a la plena i completa informatització dels registres civils de Catalunya.
Aquest procés d’informatització dels registres civils de Catalunya es va completar amb la signatura, el 30 d’agost de 2006, d’un nou conveni, aquest cop amb l’entitat pública empresarial Red.es, per al desenvolupament a Catalunya de les actuacions del programa Registre civil en línia, inclòs en el pla Avança, destinades a incorporar definitivament el registre civil a la societat de la informació i, en particular, a accelerar l'efectiva integració de les TIC en els registres civils i els jutjats de pau de Catalunya, com a òrgans amb funcions de registre.




